tilbage

Land Rover Forum  

Index
12316: beskidt grande! (30-12-2003 22:43:54)
albert (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.252.46.228)
Hej allesammen!

Et lille spörgsmål om motorrumshygiejne. Har en 300tdi 110" der fra tidligere ejer er totalt beskidt m indtöret mudder under hjelmen. Hvordan går man til det? Kan man vaske med vand uden at risikere en katastrofe? Og er der måske nogen der har en ide om hvordan interiören inderloft, säder etc kan renöres?? Dampstövsuger? Hvor kan man finde en instruktionsbog til en 300tdi?

mange spörgsmål og på forhånd mange tak!

Godt nyt år fra Albert
Index
12325: sv: beskidt grande! (31-12-2003 12:00:56) (svar på 12316)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Albert!

Skru du bare rengøringshandskerne på - køb noget motorvask og en forstøverflaske og gå i krig. Evt. kan du pakke diverse elektriske dele ind så de ikke udsættes for direkte vandstråle når du skyller efter.
Motorvask eller affedter kan anbefales at blive købt i rigelige mængder - en 5l eller mere på en maskinstation eller lignende sted.
Motorrens/vask i dåseform fra den lokale tankstation er alt for omkostningsfuldt - så lad dem ligge.
Du kan evt. først spule motorrummet med en vandslange for at få de værste kager af mudder løsnet og spulet væk. Derefter går du igang med at sprøjte det hele til med motorvask - lad det virke i en rum tid (det må bare ikke nå at tørre ind), derefter spuler du med rent vand.
Til de genstridige steder kan du mekanisk hjælpe til med en børste og så fremdeles. Gentag processerne indtil du er tilfreds.
Hvad du skal gøre med interriøret ved jeg ikke noget om, da min egen karet som sådan er skrællet for alt det luksuriøse der kunne forefindes i en sådan - hvis den i det heletaget nogensinde har haft det (?).
Ellers kan du gå på opdagelse i tidligere indlæg om det ovenstående. God arbejdslyst.
LR sIII hilsen Stefan - Skanderborg
Index
12328: sv: beskidt grande! (31-12-2003 18:30:41) (svar på 12316)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.232.27)
En højtryksrenser med eller uden damp samt den af Stefan omtalte motorrens hælper meget. Pas på, at intet løber ned i offentlig kloak eller i en nærliggende vandboring ! Der findes puslepladser på mange servicestationer eller du må spørge hos en mekaniker, maskinhandel etc. hvor der findes en olieudskiller.
Mht himlen (loftsindtrækket): i min OneTen er det et støbt/presset stykke materiale med pålagt fibre, som linger noget stof. Det skulle efter sigende ikke kunne renses uden at det går helt i opløsning. Min himmel er bare ugly og til forår bliver stykket pillet ned og bragt til ombetrækning hos en autosadelmager. Her et par adresser:
Wigidan i Gramrode ved Juelsminde, tlf. 75685279
Haarby Karosseri, Haarby på Fyn
Christiansfeld Autopolstring, Christiansfeld, Sønderjylland
Jeg vil bruge Wigidan, idet de har ombetrukket flere af vore busser og laver et rigtigt godt arbejde til fornuftige penge !
Du kan også bestille en ny himmel hos Lasalle eller Exmoretrim i UK.
Og husk venligst at skrive din medlemsstatus, så vi kan se hvor du bor og give dig adresser i nærheden.
Godt Nytår !
Index
12376: sv: beskidt grande! (03-01-2004 22:22:34) (svar på 12316)
Michael intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Jeg forstår på dig at det primært er i motorrummet den er gal. Brug en højttryksrenser - der er intet i motorrummet der ikke kan tåle det (bortset fra intercooleren)- rigtig god fornøjelse!
Mvh. Michael