126344:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: PSI powermax chip (09-09-2012 18:13:15) (svar på
126336)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 87.61.239.236)
Hej alle!
Det er ikke tilladt at tune mere end 20% uden at få udstedt ny typeattest. Derfor hvis I kører rundt med mere, skal I tænke jer rigtigt godt om mht. evt. erstatning i tilfælde af en ulykke.
Min egen situation er, at min LR 90 V8 390000 km 1987 har nogle sjove lyde, men kører stadig. Jeg er interesseret i mere kraft til bl.a. campingvognen. Derfor har jeg undersøgt om det er tilladt at tune over 20%, da jeg var interesseret i en 3,9 l og 185 hk, hvilket gøres på følgende måde:
1. Find et firma som er godkendt til at udstede nye typeattester.
2. Firmaet skal være godkendt til 40% over, = mine 134 hk + 40% = 185 hk.
3. Bremser opgraderes til nye krav. Find en Discovery 3,9 l donerbil
4. Bilen højhastighedstestes og køres til grænserne på landingsbane ved Holeby eller hvis tophastighed ikke kan nåes inden banen slutter, en motorvej i Tyskland.
5. Støjtestes i Hamburg kr. 2500. I Danmark kr. 14500
6. En masse papirer skal udfyldes.
7. Firmaet skal have fra kr. 10000 til ? for arbejdet.
Ovenstående har jeg tænkt over i nogle måneder, og resultatet er blevet, at det er en stor omgang at gennemføre, så jeg har valgt at sende min motor til ACR i England til renovering og opgradering inden for de 20 %. Jeg har fulgt artiklerne i Land Rover Owner siden maj måned, og mener det er firmaet som skal renovere og forbedre min motor. Han er ikke dyr i forhold til rpi, som har en renoveret 3,5 l til omkring 38-40000 kr.
Mvh
Kaj