129259:
sv: sv: sv: bremser serie 3 (26-12-2012 04:57:14) (svar på
129257)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 37.75.168.30)
Og så lige det sædvanlige PS...
Som du sikkert er klar over, så kan man vælge imellem at ens 88" kan bremse eller lade være med at ryge i tomgang.
Det skyldes som bekendt at der sidder et spjæld i indsugningen og at der kun skabes vakuum når det er lukket helt. Det lukkede spjæld får så til gengæld motoren til at ryge i tomgang.
Justere man spjældet så det lige står på klem, holder den straks op med at ryge, men så skabes der ikke noget vakuum af betydning og man har ingen bremseforstærkning.
Den eneste kendte metode der virkelig virker er at eftermontere en vakuumpumpe fra en anden bil/model der står for at skabe vakuum og så justere spjældet til den ikke oser længere.
Jeg har dog læst om en der med succes, satte en tidsforsinket vakuumventil i siden af manifolden som så lukkede op efter 10 sekunder med en passende luftskrue/ventil i. Det bevirkede at bilen i første omgang kunne skabe vakuum og "opbygge" et undertryk i vakuum-akkumulatoren, for derefter at få tilstrækkelig luft til at give en ren forbrænding i tomgang. Jeg kan desværre ikke lige huske hvor jeg så det henne. Men det var da værd at overveje. Det er jo nemt at afprøve med en længde slange og en finger inden man investere i magnetventiler osv.
Hilsen
Jens