tilbage

Land Rover Forum  

Index
13057: "Gnist" lyde ved start (10-02-2004 09:59:19)
Jonas Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.97.150.221)
Er der nogen der ved hvad der kan være galt, når der kommer gnist/klapre lyde nede fra sikringsboksen, når jeg starter min Land Rover (90" TD fra 87)?
Det er kun en gang imellem og jeg har ikke haft nogle problemer med at starte endnu, men jeg kunne da godt forstille mig, at det kunne udvikle sig.
Jeg forstille mig selv at det er et tændingsrelæ, som skal skiftes, men hvad mener I?

Mvh.
Jonas Andersen
Index
13058: sv: "Gnist" lyde ved start (10-02-2004 10:17:42) (svar på 13057)
Thomas Holm #3251, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.97.146.140)
Hej Jonas
Hvis gnisten er internt i et relæ, er det helt normalt. Hvis der monteres et standard relæ med "friløbsdiode" vil du undgå gnisten, men ellers må du leve med den.
Hvis gnisten derimod kommer fra sikringer eller fra forbindelser, skal du have det rettet inden det giver anledning til brand. Prøv at lokalisere hvor den kommer fra.
Hvis det er løs forbindelse. Hvis du finder det, bør delen skiftes (kabelsko, sikringsholder eller lignende). Jeg er ikke bekendt med, at det er lykkedes nogen at reparere fejl permanent ved at klemme kabelsko eller sikringsholder en enkelt gang. Oftest er det kun en "Her og nu" løsning, og ikke noget på længere sigt.