tilbage

Land Rover Forum  

131689: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (04-03-2013 08:43:46)
Lasse Hemmer #8813, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.154.135)
Hej alle sammen

Som overskriften lyder så kunne jeg godt tænke mig at høre om nogle har forsøgt sig med sådan en ombygning ?

I sidste ende er jeg overbevist om at det ville kunne lade sig gøre, men spørgsmålet er hvor besværligt det er og hvor meget man skal bygge om både på ramme og karos.

Hvad siger i Can it be done ?

Vh Lasse H
131691: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (04-03-2013 08:52:52) (svar på 131689)
Niels Andersen #1276, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.231.55)
hej Lasse
Du skal have en anden forruderamme, resten passer sammen.
omdet så er muligt at montere den "gammle" type ruderamme skal jeg lade være usagt.

mit råd dont do it.

mvh
Niels
131693: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (04-03-2013 09:05:08) (svar på 131689)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Går ud fra at du mener fra ramme og op?
Enten skal bagkassen eller rammen bygges om så baghjulet passer i hjulkassen... Der er jo ca 4 tommers forskel imellem akslerne..
Om der også skal kortes på rammen bagtil ved jeg ikke lige...
Ellers skulle del vel være til at gøre... Der er mange af dem i UK!
En flot klassisk udseende "Seriebil" med mere moderne undervogn og motor/transmission.... Det kan jeg da godt se fidusen i. Bare det bliver lavet med reskpekt for seriebils udtrykket.. Ellers spar den bladfjederbil ;-)
131694: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (04-03-2013 09:19:56) (svar på 131693)
Lasse Hemmer #8813, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.154.135)
Det var hurtigt der kom nogle input :)

Det var netop fra ramme og opefter jeg mente, havde sådan en ramme til at stå med motor i, så tænkte jeg det kunne være en sjov ombygning for at beholde de gode køreegenskaber og beholde den stærke motor men få en klassisk bil at se på.

Jeg var godt klar over at en af delene skal enten være længere eller kortere, men hvor mange andre udfordringer mon ellers man støder på. Kunne være man skulle se om man kunne finde en på de engelske forums der har prøvet sådan en tur.
Det skulle da bare undre mig meget at ingen her i dk havde forsøgt sig med sådan en tur :)
131695: sv: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (04-03-2013 09:36:49) (svar på 131694)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Hej

Alt kan jo lade sig gøre. Tænk blot på vores kære redaktør der har en Morris Minor på et Range Rover chassis.

Den næmme udgave ville jo være at skifte fronten på en Defender. Måske en af de gamle 90/110'ere Tænker der er mere plads til at trække køleren bagud.
Foruden skal skiftes, ja, og måske også dørene skal det være rigtig godt. Og det er jo nemt nok. Der bliver lidt med taget, enten skal man ha specialsyet en softtop, eller bygget et hardtop om, så den både passer på den lavere forrude og den længere bagkasse. Er man ude i detaljer skal man også ha nogle andre bagkanter med alle baglygter siddende øverst. Er det en 90" må du leve med at tank-dækslet ikke sidder det rigtige sted. På en 110'er kan man bedre snakke sig fra det. Men den kommer jo under alle omstændigheder til at mangle fjedrene.

Man kan også skifte hele karossen. Denne her kører rundt på Fyn. Har ikke mødt ejeren, men han er efter sigende med i klubben. Den er bygget på et discovery-chassis og med en VW TDi motor. Naturligvis er den synet og afgiftberigtiget, for en sådan ombygning går ikke uden Skats velsignelse.

Personligt synes jeg den er for fed. :) Den costum-byggede grill er lige i øjet, ja sådan burde Land Rover ha' lavet den i sin tid.

Ka' være ejeren ser denne her og kan give dig et par fif.

Mvh Niels, der holder meget kit-cars og replikas
131696: sv: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (04-03-2013 09:45:37) (svar på 131694)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 192.66.63.129)
De aksler du har på, er en del bredere end dem på en seriebil, så selvom det skulle lykkedes at få passet et seriebils karosseri til så det passer, så vil du stadig skulle have plastik skærmforøgere på, og så ryger hele det seriebils "look" du gerne vil have, og dermed det meste af ideen med ombygningen vel også.

men ellers kan det skam nok lade sig gøre.

Dog er der vist lidt med typegodkendelse du skal have synsmanden med på, med mindre rammen er så gammel at den er med T typegodkendelse?
131697: sv: sv: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (04-03-2013 10:02:20) (svar på 131696)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Det er rigtigt Jan. Sporvidden, den havde jeg helt glemt. Og plastic-skærme på en seriebil, ja det er jo ikke rigtig anerkendt i seriebilskredse. :) På den anden side, her ses der jo allerede skævt til skruefjedre.

En *rigtig* seriebil bliver det jo aldrig. På den anden side så kan man jo godt tillægge sig et retro-look.

Det er også rigtigt at der er noget med typegodkendelse, men der er vel ikke noget i vejen for at skifte front? Ud over at man muligvis skal ha' den afgiftberigtiget på ny, da man ændrer årgangs-udseenet. Men det er vel mest et problem når man forynger en bil. Ikke når man gør dens udseende ældre. Men det kan godt være man lige skal tage Skat i æd inden man kaster sig ud i det.

Mvh Niels
131698: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (04-03-2013 10:10:38) (svar på 131697)
Lasse Hemmer #8813, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.154.135)
Det er i virkeligheden kun fantasien der sætter grænser her kan jeg godt fornemme. Der er nok også nogle mennesker der er mere kreativt anlagt end andre.
Har faktisk godt set den serie/defender/rover her på Fyn engang men det var i farten så fik ikke studeret den ordenligt.

Det bliver jo aldrig en serie bil det er vi helt enige om, skærmforøgere eller ej, man behøver jo ikke bruge alle dem man kan få i plastik evt. En flad gummilæbe kunne klare opgaven, med de rigtige fælge kan man få dem langt ind i kassen.

Tror jeg vil kører ud og måle lidt på min fars serie ramme og på min defender for at se hvad mulighederne er, ellers så syntes jeg ombygningen med fronten også kunne være en sjov mulighed :)

Vh Lasse
131700: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (04-03-2013 10:42:35) (svar på 131698)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Ja jeg husker der engang blev linket til en tysk side hvor en entusiast havde skiftet køleropsats, skærme og kølerhjelm. Men nu kan jeg ikke hitte tråden. Det burde være nogenlunde overkommeligt og det smager da lidt af fugl. Defender-skærmkanterne slipper du nok ikke for.

Mvh Niels
131709: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (04-03-2013 13:14:48) (svar på 131700)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.13)
Jeg ved ikke om det er denne side du tænker på.
http://www.landy-point.de/k4cms/de/restaurations_archiv/2009__defender_90_v8_serie_2_look.html

De kan altså nogle ting på det værksted. Og sådan en 90" serie II 3,9 V8 ville da ikke være værst - Eller hvad?
Prøv at kigge lidt rundt på deres hjemmeside. Der er virkelig noget at savle over.

MVH Jakob E S

131711: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (04-03-2013 14:12:29) (svar på 131709)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Nej, det var en privat side. Den var sort, med soft-top. Bilen holdt i hvad der lignede den vilde natur og hans kone/kæreste sad model. Ved ikke om det pyntede men han var vel glad for hende også. :)

Ja der er nogen fine projekter på den side du henviser til Jakob. Personligt får jeg det bare altid dårligt når jeg ser SIII skærme og SII køleropsats på den samme bil. Jeg ved det er meget brugt i England. En nem måde at få fire lygter i fronten, men jeg synes vognen kommer til at ligne en mutant. Det er som der er to ansigter smeltet sammen.

Men hvis ønsket er en seriebil med moderne komfort så kan man jo også opgradere en seriebil. En synshal her på Fyn mener at det er muligt at få synet og godkendt en seriebil med skivebremser. Og man kan få hjælpe-servo til styringen, og med parabolske fjedre, moderne TDi og lyddæmpning, så har man jo næsten den samme vogn. Skal selvfølgelig også synes og afgiftberigtiges, men måske det ender med at koste det samme, som at parre en boingy med en seriekaret.

Mvh Niels
131735: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (05-03-2013 08:53:33) (svar på 131711)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.13)
Jeg er enig i det med lygterne i skærmene. Det ligner l...
Jeg tænker på om det måske kan være noget med nogle regler om at lygterne skal sidde derude på senere årgange. Var det egentlig ikke derfor at lygterne flyttede derud i første omgang?

Jeg tror i øvrigt at det er defenderskærmene der er lavet om med skærmhullerne skåret til.

MVH Jakob
131736: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (05-03-2013 09:12:48) (svar på 131735)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jo, man flyttede lygterne ud i skærmene efter krav fra div færdselsmyndigheder. Sådan går historien i hvert fald. Først på eksport-modellerne, og snart efter også på "home-market" Uden at slå efter mener jeg at de begyndte at placere lygterne i skærmene på eksportmodellerne i 1968 og året efter på resten. Og så er der selvfølgelig den sjældne overgangs-model "bug-eye" hvor de klassiske lygter med lygtekrans blev sat fast direkte på forskærmene. Det gav et aparte udseende, deraf navnet.

Mvh Niels
131751: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (05-03-2013 20:06:14) (svar på 131709)
peter bull (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.98.75.162)
Hvis du står med hænderne på et serie chassis bør du åbne øjnene for en udenlandsk ombygning. Husk at efterspørge en særskildt tüv!

med smil fra fyn. Peter
131752: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (05-03-2013 20:09:21) (svar på 131751)
peter bull (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.98.75.162)
her med link

http://www.themotorreport.com.au/5506/german-nutcases-construct-v16-powered-land-rover-based-behemoth#

måske ikke 100 claccic idet nogle af stumperne kan stamme fra før 2. W.W.
131701: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (04-03-2013 10:47:50) (svar på 131689)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Syntes det lyder som et fedt projekt, har selv overvejet det engang. Virkelig det bedste af begge verdener. Skulle jeg gøre det ville det dog være med S2 look da det lige er tanden federe efter min mening ;)
Men jeg syntes det assymetriske skærmhul uden forøger er en stor del af serie looket, men kører du på S2 eller endnu bedre S1 fælg kan det altså godt lade sig gøre at holde dem indenbords, bare du ikke monterer for brede dæk.
En anden ting du skal overveje er at seriebilen har meget mindre udhæng fremad da forakslen sidder langt fremme i skærmen. Det er vigtigt du får placeret karrossen ligedan på defender chassiset for skærmhuller liner op og for at det i det hele taget ser rigtigt ud. Men igen super fedt projekt!
131707: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (04-03-2013 12:32:17) (svar på 131701)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.62.183)
Hvis du gør som Sørens skriver, altså rykker din seriekarrosse en anelse baglæns, for at forhjulet passer i forhold til karrossen, som på en seriebil, så henter du måske 1 eller 2" i længden i forhol til den 4" længere 90" ramme. Mon ikke de 2" kan findes i baghjulskassen ?

Morten
131715: sv: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (04-03-2013 16:04:18) (svar på 131707)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.181.90.113)
på discovery (tv) var der en gang en serie om en der bygget en RR clasic om til en 107" man kan vist nok bestille serien på dvd på www.discovery.com
131725: sv: sv: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (04-03-2013 21:28:51) (svar på 131715)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.129.48)
Dvd´en hedder "A 4 by 4 is born" - super dvd - jeg købte den over nettet for år tilbage for måske 150 kr med fragt.

Mark Evans tager en RRC og bygger om til en 100 tommer Defender Truck Cap.

MVH Peter
131729: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (04-03-2013 23:47:50) (svar på 131725)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.184.20)
Du kan se alle afsnit på youtube
131737: sv: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (05-03-2013 09:31:41) (svar på 131707)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.195.58.208)
Den kan jeg ikke få til at passe. Hvis 90'er-rammen har ca. to tommer længere akselsafstand end en 88", så vil baghjul og forhjul da ikke komme til at sidde samme sted i hjulbrøndene, hvis man placere et 88" skrog på en 90'er ramme. Ikke uden at korte rammen lidt op, eller strække skroget lidt.

Men man kunne måske gøre lidt af begge dele: korte lidt af 90'ere af foran forakslen og enten leve med baghjulet sad lidt langt tilbage i hjulbrønden, eller forlænge ladkassen en tommes penge. Man kunne måske bruge panelerne fra en 109" ladkasse, som så blev skåret til?

Og ja nu vi er ved det, bruger man en 90"-ramme, skal den da næsten ha' en stor V8'er Vroooom! :)

Mvh Niels
131738: sv: sv: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (05-03-2013 09:34:52) (svar på 131737)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Og jeg er vist heller ikke helt frisk. Baghjulet vil vel komme til at sidde hele to tommer længer bagude i hjulbrønden, hvis man bare sætter et 88" karosse på en 90'er-chassis og liner det op med forhjulet. To tommer. Det er alligevel en del.

Mvh Niels
131739: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (05-03-2013 09:54:26) (svar på 131738)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.117.76)
Læs hele tråden Niels:-) der er 4 tommers forskel på 88 og 90 (som måler 92") :-)
131740: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (05-03-2013 10:00:39) (svar på 131739)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Vi taler mellem akslerne ikke? Er der ikke kun 2" tommers forskel?

Eller er en 90'er i virkeligheden en 92'er?

Mvh Niels
131741: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III top på en defender 200 tdi ramme ? (05-03-2013 10:01:33) (svar på 131740)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Og hvis jeg havde læst hele din sætning, så havde jeg fået svaret. Ja det kører ikke for mig her i dag. Sorry. :)

Mvh Niels