tilbage

Land Rover Forum  

Index
133191: Ang. syn (27-04-2013 17:02:48)
Jørn Thomsen #8802, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.56.170.13)
Jeg skal til syn med min 90", Hvordan er det med rullefelt og bremseprøvning? Er der noget synsfætter ikke må gøre med min bil, og hvem er ansvarlig for skader ved forkert fremgangsmåde?
Jørn
Index
133192: sv: Ang. syn (27-04-2013 17:27:10) (svar på 133191)
Stephen Noltensmejer #6298, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.237.188)
det står i tidliger indlæg søg på "4x4 ved syn " mvh
Index
133193: sv: Ang. syn (27-04-2013 18:37:47) (svar på 133191)
Jonny Jacobsen #6694, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.166.70.107)
Hej Jørn,
syns fætteren må ikke kører den på bremseprøvestand, men husk at sige det til ham.

Mvh.

Jonny 6694
Index
133194: sv: sv: Ang. syn (27-04-2013 20:44:15) (svar på 133193)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
Det er en lidt gammel historie om, at en Land Rover med permanent firhjulstræk ikke må køre på bremseprøvestanden.

Min OneTen har været mange gange på prøvestanden uden der skete skader.

De nye bremsestande er indrettet således, at de kan håntere vore biler.

Skulle der mod forventning ske en skade, er synsvirksomheden forsikret.

Det er kun håndbremsen, der ikke må afprøves på rullefelt, da den påvirker kardanen.
Index
133199: sv: sv: sv: Ang. syn (27-04-2013 22:29:59) (svar på 133194)
jacob Reinhold (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.182.240.155)
Jeg er for tiden i gang med en sag mod Applus med en bil med permanent 4wd der har været på bremseprøvestand og ødelagt en drivaksel.
Og det kan godt være de er forsikret imod sådanne sager, men det eneste svar er at man må lave et sagsanlæg og de ikke vil undersøge videre.

Så det kan godt være at det bare er en gammel histore, men ikke destro mindre står der i Trafikstyrelsens synsvejledningen pkt. 5.03.020 at der ikke skal foretages afprøvning på bremseprøvestand.

”5.03.020 Bil
Ved syn af bil med firehjulstræk afprøves bremserne på bremseprøvestand efter følgende retningslinier:
- Hvis firehjulstrækket på simpel måde kan slås fra, slås det fra, og bremseprøve foretages på normal måde på bremseprøvestanden.
Hvis firehjulstrækket ikke på simpel måde kan slås fra, foretages ingen afprøvning på bremseprøvestanden, men bremsesystemet efterses visuelt på normal måde, og bremserne afprøves under kørsel på vej.”

Så jeg vil klart opfordre til at man ikke lader dem køre sin bil op på bremseprøvestanden !!
Index
133204: sv: sv: sv: Ang. syn (28-04-2013 08:48:37) (svar på 133194)
Jonny Jacobsen #6694, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.166.70.107)
Hej igen
Paul jeg kan nu ikke forstå hvordan en bremseprøvestand i synshallen skulle være lavet til permanent 4x4 med mindre der er ruller til alle fire hjul, og det har min synshal ikke.
På prøvestanden køre et hjulsæt af gangen, det er ikke sundt for drivlinien, jeg mener du har været heldig.

Mvh.

Jonny 6694
Index
133205: sv: sv: sv: sv: Ang. syn (28-04-2013 09:03:07) (svar på 133204)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
Det har ikke noget med held at gøre, for 'min' synssted gør det ved alle Defender/Seriebiler jeg har set derinde eller selv har været er kommet med.

Med Seriebiler er der intet problem, da firhjulstrækket kan slås fra, men jeg skal spørge Lars ad. Det kunne måske tænkes, at de sætter gearkassen i neutral ?

Det vil jeg lige forske i.
Index
133207: sv: sv: sv: sv: sv: Ang. syn (28-04-2013 09:54:36) (svar på 133205)
Jonny Jacobsen #6694, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.166.70.107)
Hej Poul
Er godt klar over det med serie biler da firhjulstrækket jo er koblet fra ved almindelig kørsel. Men på biler med permanent træk på alle fire hjul vil det under alle omstændigheder være en hård belastning på centerdiff eller viskosekobling også med gear vælger i neutral, og især på de nyere hvor du ikke har mulighed for at vælge neutral på den lille gearstang eller på p38 og andre knappen i instrument bordet.
Men det bliver spændende at høre hvad din synsmand siger
Mvh
Jonny
Index
133208: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ang. syn (28-04-2013 10:28:10) (svar på 133207)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.111.157.110)
Hvis du har en model med viskose kobling "Borg Warner" så skal du bare se synsfætter hvis han putter bilen i prøvestand - det tager ca. ingen tid så hiver bilen alle 4 ruller rundt, uanset om den står i neutral eller ej.

Med hensyn til LT230 gearkasse, så kan den formentlig godt tåle at køre rundt ved de lave hastigheder som en bremsstand nu en gang kører med. Skaden opstår formentlig kun/først hvis der er en fejl på center diffentialet, der ved en fejl/uheld får låst for- og bagaksel sammen.

Men dermed sagt har mine egne LR kun en enkelt gang været på bremsestand,og her var bilen allerede blevet efterset af 3 "inspektører" i 45 minutter - så det hjalp ikke ret meget hvad jeg sagde. Var i øvrigt under monopol dagene, og nej jeg kommer ikke i den synshal mere......

Hilsen
Struntze
Index
133224: sv: sv: sv: sv: sv: Ang. syn (29-04-2013 15:39:38) (svar på 133205)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.95.137.225)
Kære Paul der ved alt (næsten).
På serie biler der er gamle nok kan man ikke slå firehjulstrækket fra, som du sikkert ved!!
IKKE relavnt for spørgsmålet her, men det gør da ikke noget at vi holder os til det korrekte.

Mvh
Verner med S1 1950 og permanent 4x4.
Index
133195: sv: Ang. syn (27-04-2013 21:25:58) (svar på 133191)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.117.123)
Du får nogle forskellige svar, så kik i brugsmanualen til din bil!!
Mit svar er NEJ, og det ved jeg at synshallerne er med på..
Jeg har aldrig haft problemer med at den ikke måttr komme på rullefelt, de laver bare en bremseprøve på vej!
Index
133196: sv: sv: Ang. syn (27-04-2013 21:53:04) (svar på 133195)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Jeg mener at der i det digre værk "Synsvejledning for køretøjer", der står der ganske tydeligt at 4x4 ikke må komme på prøvestand. Mener jeg har linket til afsnittet før, og jeg gider ikke finde det lige nu. :)

At transmissionen så overlever når man kører en 4x4 på prøvestand, det er en anden sag. Men der er vist held. Med mindre det er eni seriebil eller lign, der ikke ar permanent firehjulstræk. Men i princippet skulle du kunne printe det aktuelle afsnit ud af synsvejledningen og stikke den i næsen på synsfætteren, hvis han insisterer at køre på prøvestand. Og er han ikke modtagelig over for det argument så er der andre synshaller.

Mvh Niels.
Index
133197: sv: Ang. syn (27-04-2013 22:09:46) (svar på 133191)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.63)
Da jeg sidste gang var til syn med min tidligere RRC V8, måtte jeg lige hæve stemmen, da synsfætteren vil prøve forbremserne, og så stoppede han.

Med RRC VM 2,5 hilsen
Arnth
Index
133209: sv: sv: Ang. syn (28-04-2013 12:09:46) (svar på 133197)
Jørn Thomsen #8802, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.56.170.13)
Tak for hjælpen alle.
Jeg er overbevist, ingen bremse prøvestand. Har mont. nye skiver og klodser så det går nok.
Index
133211: sv: sv: sv: Ang. syn (28-04-2013 17:11:01) (svar på 133209)
per steffensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.138.140.205)
land rover advarer vel også mod det på skiltet ved gearstangen