tilbage

Land Rover Forum  

Index
138154: hvordan forbindes lade relæ til dynamo (23-11-2013 20:18:58)
klaus fisker 8974 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.180.250.250)
hej :D
hvordan er det nu man tjekker en dynamo ( er det ikke noget med at man kan kortslutte den (( få den til at trække en kraftig knist )) for at se om den virker ??? den sidder på en gl ford 3000 traktor ( der kan ikke monteres generator pga. omd tæller kabel sidder i bag enden af dynamoen ) eller kan der måles på den og hvordan .
og hvordan skal lade-relæet forbindes.
voltage regulator er der nogle stik ben mærket

E---- stel
D---?
WL----?
F-----?
B----?

på dynamo

lille stik ben -----?
stor stik ben ....?

( når jeg ligger en lus fra batteriet + til lille stik ben , kan jeg måle 20 volt på det store stik ben )
hilsen Klaus Fisker
ps du/ i er også velkommen til at ringe på 40837585
Index
138157: sv: hvordan forbindes lade relæ til dynamo (24-11-2013 09:42:27) (svar på 138154)
Ole Reinholdt #8955, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.178.211)
fra min gamle Volvo 210 (544 herregårdsvogn)

Dynamo D- ......laderelæ venstre ....hvid til ladelampe
Dynamo DF ......laderelæ midt (der bør stå DF som er standard betegnelse)
Batteri + .........laderelæ højre
Batteri + .........hoved afbryder ind
hovedafbryder ud ........den anden side af ladelampe (vil lyse når H afb. tændes)
hovedafbryder ud ........elektrisk udstyr
hovedafbryder ud ........startknap / startknap ..........startrelæ (lille terminal)
Startrelæ skal have minus på metalkappen (med mindre den har en 4. terminal)
Ladelampen slukker så snart dynamodelen leverer plus, så lampen får + på begge sider og vil så ikke lyse.
Højre og venstre er jeg ikke sikker på for det er en tegning jeg kigger på.
Men der bør på Boschrelæet være en af betegnelserne.

og fundet dette
http://www.bsa.dk/Teknik/LUCASDynamo.pdf

Index
138161: sv: sv: hvordan forbindes lade relæ til dynamo (24-11-2013 17:37:23) (svar på 138157)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.222.237)
(D)F, feltvikling, fra relæ til F på dynamo- D+ fra relæ til D på dynamo= strøm fra dynamo (og til ladelampe) - B til batteri og E til stel fra relæ. WL er lig D+ og disponibel. E - stel. Måles der 20v. med motor igang, tyder det på dynamo er ok. Relæ til jævnstrøm er meget komplext med tre funktioner; Strømrelæ, som stabiliserer dynamoens output til 12-13v.- et relæ, der regulerer ladespænding og et relæ, der forhindrer strømmen i at løbe baglæns, når forbrug er større end dynamoens ydeevne eller når motoren er standset. Modsat vekselstrømsgenerator, genereres strømmen i ankeret på Jævnstrømsdynamo, derfor er det vigtigt kul og kobberbane er rent og glat.