139044:
sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 20:30:57) (svar på
139042)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 91.195.58.208)
Ja det med tændning, der er faktisk et lille trick. Manualen siger 6 gr. før top, men det er altså fra en anden tid, med en anden benzinkvalitet. Jeg sætter min efter Doktorens anvisninger. Og det er 2 gr. før top, ved 800 o/min. Det dur!
Men hvis fejlen kommer på bestemte tidspunkter, så er jeg forfalden til at tro, især på denne tid, at det er fugt i tændningen. Prøv som sagt at blæs Pronto over tændningen, og se om det ikke hjælper. Kan også være karburator-is, men det burde det ikke være, når I har sprit i tanken. En tanke er at det kunne være at tændspolen. Mener der er noget med at den elektroniske tændning kræver en nogenlunde stabil tændspole.
De gange jeg har oplevet de symptomer i beskriver, har det været løse forbindelser i tænding, utæt strømfordeler, slidt rotoraksel i strømfordeler, forkert indstilling af tændning, (Det er før set at den har rykket sig ved lidt hård terræn-kørsel) fugt i strømfordeler, skidt i tanken, skidt i karb'en og endelig is i karb. På et eller andet tidspunkt finder i nok fejlen.
Og så lige en lille en til sidst; efter min ydmyge mening har det aldrig været meningen at en seriebil skulle køre mere end 80 km/t. Man kan næsten mærke det på motoren, den bliver pint. Den kan sagtens gøre det, men det er ikke noget den har specielt godt af på længere sigt. Men det er så bare mig.
Mvh Niels