tilbage

Land Rover Forum  

Index
141279: Freelander 1,8 1999 og kølevæskeproblemer. (17-03-2014 08:13:16)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.200.212)
Over en længere periode fik min Freelander (med K-motoren) skiftet indsugningsmanifoldpakningen nogle gange og toppakningen tre gange, lige meget hjalp det, kølevæsketabet nærmede sig igen de 2-3 liter pr. 1000 km. Der blev spekuleret på livet løs, og mistanken rettede sig efterhånden mod en mulig luftlomme, men udluftningen af motoren skulle ifølge værkstedet være ok. Før alt bøvlet var vandpumpen blevet skiftet og udvendig termostat monteret.
For at lette udluftningen af topstykket, der sker såvel fortil som i højre side, fandt jeg en passende stejl skråning, kørte forenden af bilen opad, derefter højre side. Herefter kunne ekspansionsbeholderen efterfyldes med 200-300 ml væske.
Det korte i det lange er, at kølevæsketabet nu efter nogle hundrede kilometer er faldet til en brøkdel (seneste måling 160 milliliter pr. 1000 km).
Måske kan andre have glæde af denne erfaring. Forklaring? Måske indebærer den udvendige termostatplacering øget strømningsmodstand og dermed hæmmet luftuddrivning.
Index
141309: sv: Freelander 1,8 1999 og kølevæskeproblemer. (17-03-2014 21:56:16) (svar på 141279)
Morten Brendstrup #8760, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 93.162.156.114)
Når nu vandspildet vender tilbage. Så aftap al motorolie, lad så bilen stå weekenden over med tryk på kølesystemet. Når du så igen skruer din bundprop ud vil du se hvor din kølervæske nu befinder sig. De symptomer du beskriver er helt typiske for den nævnte motor, det er en eller flere af foringerne som er begyndt at synke, derved skabes en læk til bilens smøresystem.
Index
141376: sv: sv: Freelander 1,8 1999 og kølevæskeproblemer. (19-03-2014 11:14:44) (svar på 141309)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.200.212)
Flere trykprøvninger blev gennemført, alle negative, intet vand i olien eller omvendt, ingen synlige utætheder. Før den seneste udskiftning af toppakningen bemærkede jeg tilfældigvis fugt i bunden af tændrør 3. Umiddelbart efter udskiftningen af toppakningen var kølesystemet tæt og røret tørt, men efterhånden steg kølevæsketabet, og røret blev igen vådt. Bl.a. inspireret af www.myfreelander.co.uk kom topstykke/toppakning/luftlomme/lokal overhedning (ved rør 3?) i søgelyset, derfor tipningen af bilen for at drive evt. luft ud. Som sagt undveg 200-300 ml luft, og efter nogen tid var væsketabet reduceret til en brøkdel. Om det holder, vil tiden vise.