14162:
Pludseligt fald i trækkraft (04-04-2004 23:59:22)
Niels Petersen (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 62.242.97.65)
Hej Forum
Jeg er just hjemkommet fra et ophold i Kolmårdens Djurpark i Sverige (der iøvrigt kan anbefales på det varmeste), hvor jeg i forbindelse med mit studium som biolog var tilknyttet parken en uges tid.
Således lå jeg også og kørte rundt i parkens Defender 110 TD5´ere - i en rigtig dyrepark har man naturligvis en sponseraftale med Land Rover (se iøvrigt dagens billede de næste par dage), men én dag oplevede jeg noget, som dette forum måske kan give et bud på:
Normal kørsel - pludselig er der slet ingen reaktion på en tungere speederfod - og derpå intet i vejen igen. Dette gentager sig et par gange, og den ene gang kigger jeg samtidigt tilfældigt på instrumentbrættet, og kan observere at temperaturmåleren på under et sekund flytter sig fra positionen i midten til det røde felt, og derpå helt ned til det blå, hvor den bliver stående. Præcis samtidigt med at nålen når det røde felt forsvinder trækkraften som dug for solen. Jeg kører ind til siden, og åbner hjelmen. Kølevæskestanden er fin, og motoren "føles" ikke varmere end en bilmotor skal.
Jeg får lusket bilen hjem til parken, forklaret problemet og den bliver i nærmeste fremtid kørt til et LR værksted, der laver det på garantien.....så ingen problemer dér.
Men for nu bare at tilfredsstille min nysgerrighed: Er temperaturmåleren forbundet med noget computerstyring, således at der bliver lukket for dieseldysserne, i det sekund at computeren "tror" at motoren er for varm (og fjolset bag rattet nu ikke selv kan finde ud af at stoppe og lade den køle af :o) og det i virkeligheden bare er føleren til temperaturen, der er defekt?
Bortset fra det er TD5´eren godt nok en dejlig motor - jeg er vandt til en 109´er med 2,5 D - det var en helt ny fornemmelse at kunne køre over 80, og samtidigt ikke skulle kommunikere med sine passagerer ved hjælp af tegnsprog :o)
vh Niels