tilbage

Land Rover Forum  

Index
142659: Grønt bevis (18-05-2014 23:52:44)
Ole Grønlund #9195, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.48.150)
Som nyt medlem af Dansk Land Rover Klub (11.april 2014), vil jeg hermed sige en stor tak til Reg. Vestjylland for den dejlige modtagelse vi fik i Hedeager den 16. maj 2014.
Vi kørte de 2,3 timer derop for at tage det Grønne bevis, selvom vi ikke har nogen intentioner om at skulle tage kampen op med div. Defenders med traktorhjul m.m. (har selv en Discovery 3), men jeg må sige at det var en rigtig god måde at få afprøvet alle de muligheder elektronikken i sådan en Disco 3 giver både sig selv og den som sidder bag rattet.
Vi havde en garvet instruktør siddende i sædet ved siden af, hele vejen igennem, Helge tror jeg vist nok han hed, og han indledte med at gennemgå alle de muligheder bilen den har (vidste dog det meste i forvejen) men lærte da også noget nyt. Bl.a. lærte jeg at vi også skal have 32" hjul på for ikke at hænge på bugen efter disse hidsige Defendere, som laver hjulsporene dybere end i en vestfynsk roemark i dec. måned.
Never mind, en Disco som også skal være privatbil næste dag kan ikke samtidig være grusgravens Discodronning.
Endnu engang en stor tak til Reg. Vestjylland og til alle Jer vi fik en god bilsnak med.
Kan kun anbefale andre nye medlemmer at tage Grønt Bevis, uanset biltype.
Venlig hilsen fra Ole Grønlund Pedersen, reg. Fyn
Index
142688: sv: Grønt bevis (19-05-2014 20:35:27) (svar på 142659)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Ole

Jeg går ud fra at du ved at din bil har Extended height - dvs 3 cm mere frihøjde end den valgbare off-road højde - det er en automatfunktion. Yderligere kan du efter automatfunktionen er trådt i funktion aktivere Extra Extended height så du får 3 cm mere at gøre godt med. Det vil sige at du ud over off-road højden kan få bilen hævet yderligere 6 cm.

Det har flere gange vist sig at Discovery'en kommer igennem hvor en Defender med 7.5x16 hjul sidder ubehjælpeligt fast på differentialer og aksler.

mvh
Ib 0219
Index
142696: sv: sv: Grønt bevis (19-05-2014 22:00:34) (svar på 142688)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.167.7.83)
Hej Ib.
Hvordan får du bilen til at løfte sig yderligere? Det har jeg hverken læst eller hørt om før.

Glad Disco 3 ejer
Index
142697: sv: sv: Grønt bevis (19-05-2014 22:49:10) (svar på 142688)
Ole Grønlund #9195, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.48.150)
Hej Ib
Pokkers også, jeg har læst om det i instruktionsbogen, men totalt glemt det da vi stod oppe i grusgraven. I dagens anledning havde jeg sat mine terrainhjul på som er 265/70 17 BF Goodridch KM2 (i øvrigt til salg på Børsen), og når de er på så er frihøjden på de bagerste bærearme inde midt under bilen 35 cm, så hvis jeg så yderligere kunne få 6 cm oveni når den i forvejen står i mud program så er det jo noget som virkelig vil give noget. Mærkeligt at den gode instruktør ikke nævnte noget om det.
Nu var det jo det argeste grus og sand som hjulsporene fra Defenderene var lavet i, og med KM2 erne på en tung Discovery så er der bare dømt nedgravning, strakt gik det bedere på de stejle bakker med fastkørt muldjord, der kunne jeg køre op på steder som jeg ikke havde drømt om, takket være eletronikken og lidt gas.
Tak for din mail, jeg vil fremover huske hvad du har skrevet, jeg formoder at man skal dobbelt klikke på kontakten når bilen har rejst sig i f.eks. mud programmet og så vil den yderlige hæve sig hvis jeg har forstået det rigtigt.

Venlig hilsen Ole
Index
142699: sv: sv: sv: Grønt bevis (19-05-2014 23:10:38) (svar på 142697)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Jacob og Ole

Nej det har ikke noget med Terrain Respons knappen eller programmerne at gøre !

Uanset om bilen er i normalhøjde eller off-road højde vil den automatisk hæve sig hvis hjulene ikke kan nå underlaget (sensorer) - sidder fast på maven - når AUTOMATfunktionen er aktiveret vil luftaffjedringssymbolet blinke - når det sker kan man ved at trykke på knappen til luftaffjedringen og SAMTIDIG holde tryk på bremsepedalen hæve bilen de sidste 3 cm. Alt dette står beskrevet i instruktionsbogen :-)

Al ære og respekt for klubbens instruktører, men det kan være svært at huske det hele, specielt hvis man ikke jævnligt har med de nye modeller at gøre, eller ikke har et dybere kendskab til dem. Nu er det ikke tilladt at reklamere på Forum så det vil jeg undlade men blot gøre opmærksom på at der findes alternativer til klubbens instruktører.

mvh
Ib 0219