142846:
sv: Land Rover Defender årg. 1974. (26-05-2014 02:37:41) (svar på
142840)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 83.137.126.102)
Jeg har selv kørt i en SIII 88" diesel fra '81 som eneste daglig transport sommer og vinter i et par år, med ca. 20.000 km per år.
Det er en utrolig driftsikker bil som stort set aldrig giver mekaniske problemer i det daglige. Men - og det er et stort MEN. Det er ikke en moderne bil der klare 10 til 15 tusinde km mellem hver service! Til gengæld er den meget nem at servicere selv og man bør gøre det til et ugentligt ritual at efterse bilen en gang om ugen så alt er smurt, fyldt, tømt eller hvad der nu er påkrævet.
Der er en myte blandt normale mennesker om at Land Roverer er rustfri fordi de er lavet af aluminium... Det er de ikke. De ruster som ind i bare!
Chassisramme og torpedo er jern og idet at i henter en fra syden er den sikkert ikke rusbeskyttet på nogen måde? Rust er som regel det der afliver dem og klart det jeg ville være mest hysterisk med at få under kontrol inden den ser sin første danske vinter.
Hvis jeg skal nævne nogen svagheder ved seriebilerne, set ud fra min egen erfaring, så er det først og fremmest at de er gamle! Ting der normalt ikke er slidt, er slidt på en bil der er 40 år gammel - eller bare 33 år gammel som min egen. Det giver reparationer som man normalt ikke forventer. Til gengæld er reservedele billige - så billige at man stort set ikke behøver at spørge til prisen hvis det er noget en mand kan løfte alene. Og alle dele er tilgængelige. Enten som nye dele eller renoverede dele så det behøver man ikke være bange for.
En ting jeg har haft særligt mange problemer med er ledningsnettet. Ikke fordi at det er særligt kompliceret, og der er ikke så meget som en transistor i en seriebil, men igen fordi at tingene bare ikke holder evigt.
Jeg har bygget meget lidt om på min. Det er jo et valg man må gøre op med sig selv. Skulle jeg anbefale nogen opgraderinger der er værd at lave med det samme så må det være støjmåtter og varme:
Det er en usædvanligt støjende bil hvis ikke man har gjort noget ved det og lydløs tror jeg aldrig at det kan lade sig gøre at lave dem.
Der er et for så vidt udmærket varmeapparat i dem, problemet er bare at der ikke er nogen inderbeklædning til at holde på varmen. Hele bilen isolere ca. lige så godt som en leverpostejbakke - det er ikke uden grund at man fabrikere kølere i aluminium!
Jeg nåede aldrig så langt med min, men jeg ved at der er mange der enten har monteret oliefyr eller ekstra varmeapparat med succes. En anden ting man kan gøre er at sætte inderbeklædning under hele taget og siderne overalt hvor det er muligt. Det er både med til at isolere og dæmpe støj.
Men når alt er sagt for og imod så er det en dejlig bil på mange måder. Det er en af de få biler der ligger så stabilt på vejen at man kan skænke en normal kop kaffe og stille fra sig på instrumentbordet uden at den ryster ned eller skvulper over. Den er fantastisk familievenlig - vi har aldrig haft et eneste skænderi under kørslen. (det kan ikke lade sig gøre) og den har altid fået mig ud og hjem uanset vejret.
Desværre er min elskede bil klodset op i et hjørne for tiden imens den venter på en ny ramme, men i den tid jeg har kørt i den har jeg brugt ca. 6000Kr om året på at holde den kørende i reservedele og smøremidler mv. Er man sin egen synsmand en gang om ugen og skifter dele inden de falder af så køre den bare og de dele der er skiftet kan sikkert klare 40 år mere. :-)
Så det er en utroligt billig bil at køre i. Min går 11 km/l under det jeg kalder normal kørsel på landet. Dvs. mest 80 km/t og blandet kørsel. Ser man på værditab osv. sammenlignet med en alm. borgergryde så er den billig i drift.
Skulle jeg ud og købe en ny ville jeg se efter en 109" og ikke en 88". De giver nogle unikke muligheder man er afskåret fra i den lille model, men 88" har også sine fordele. Så det er alt efter hvad man ønsker sig af den. En fin bil det er det - også sammenlignet med moderne biler.