14478:
sv: sv: sv: speedometer (23-04-2004 11:52:59) (svar på
14476)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 129.142.114.14)
Når du alligevel skal have sorte fingre, kan du ligeså godt gøre det grundigt.
Afmontér begge kardanaksler. Så dukker der to store bolte op. En i hver ende af gearkassen. Spænd disse godt til og sæt en ny split eller et egnet søm i. Kontrollér også tilspændingen af de tilsvarende store bolte på differne. Så ved du at disse ting er i orden.
Fjern det gamle speedokabel med de 3 skruer, der hvor kablet går ind i gearkassen. Træk det nye kabel mens du fjerner det gamle. Så kan du se hvor det skal trækkes.
Afmonter rattet og instrumentbrædtet, så du kan komme til at klikke kablet på bag speedometeret.
Montér instrumentbrædt, rat.
Inden du monterer kardan'erne, kan du ligeså godt smøre noterne. Det er lettest når de er afmonterede. Istedet for at pumpe notgangene fuld af fedt, så akslen ikke kan forkores når fjedrene går i bund, adskiller man akslen (husk at markere hvordan de skal samles - de skal være i fase). Fjern rådden fedt og vand og smør nyt fedt på de udvendige noter. Saml akslerne og montér.
Voilá - så kan du køre igen.
Hvis det er en sIII, skal du bruge en 1/1 tomme top (alt. 27mm), en 9/16 ring-gaffel nøgle, en svensknøgle og en mellemstor ligekærv skruetrækker.
God weekend
S. Vels