tilbage

Land Rover Forum  

Index
147396: Vandfri kølervæske. (04-02-2015 20:35:14)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.66.225)
Har set Wheelers Dealers i dag og her oplyses om en kølervæske uden vand. Temperatur -40 til +180 grader. Derfor kan motoren ikke koge mere, der er intet tryk på anlægget og med en termostat så højt som muligt 88 grader eller mere, (min egen åbner ved 82 grader) må det være muligt at få mere varme i bilen.

Mvh
Kaj
Index
147399: sv: Vandfri kølervæske. (04-02-2015 21:15:09) (svar på 147396)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Det må være det her.

Går også og lurer om det kunne være en god ide.

http://www.paddockspares.com/brands/evans-waterless-coolants.html

Mvh Anders 110 300tdi
Index
147402: sv: sv: Vandfri kølervæske. (04-02-2015 21:40:10) (svar på 147399)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.66.225)
Hej Anders!

Min V8 skal have 12 liter, så udskrivningen på ca. 1500 kr. inkl. forsendelse venter jeg lidt med.

Mvh

Kaj
Index
147403: sv: sv: Vandfri kølervæske. (04-02-2015 21:40:48) (svar på 147399)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.69.121)
Går ud fra der er tale om polypropylen-kølervæske. Det vandfri går ud på det tilsættes ufortyndet. Man skal være opmærksom på det, stort set, har samme vægtfylde som vand og derfor ikke kan testes med flydevægt, men kun med et refraktometer. At det har et højt kogepunkt er jo helt fint, men de færreste motorer har godt af højere driftstemperatur end de er konstrueret til, da aluminium (stempler) udvider sig betydeligt mere end støbejern (motorblok) når det bliver varmt. Fordelen er dog at det er giftfri og kan sendes ned i kloakken efter brug.
Index
147404: sv: sv: sv: Vandfri kølervæske. (04-02-2015 22:04:43) (svar på 147403)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.69.121)
Se selv mere på > www.engineice.com < her er driftsområdet dog mellem
-33 til +130
Index
147405: sv: sv: sv: Vandfri kølervæske. (04-02-2015 22:10:39) (svar på 147403)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Hej Verner.

Driftsteperaturen burde ikke blive højere fordi vædsken har et højere kogepunkt. Fordelen er at der ikke kommer det samme tryk som ved alm. kølervædske.
Varmeflowet gennem motoren burde være det samme. Hvis man derimod ændrer sin termostat til en der åbner ved en højere temperatur, vil jeg give dig ret i at temperaturen stiger i motoren. Ellers ikke.

Mvh Anders 110" 300 tdi
Index
147406: sv: sv: sv: sv: Vandfri kølervæske. (05-02-2015 01:21:40) (svar på 147405)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.160.151)
Evans waterless coolants er ikke nyt... det er bare relativt nyt i DK

http://www.evanscoolants.com/index.html og den dansk http://www.evanscoolants.dk/dk/

udover selve kølevæsken som er dyr nok... er det også nødvendigt med prep fluid når man skifter vandholdigt kølevæske til Evans waterless... så det er alvorlig udskrivning i første omgang.

derefter skal det aldrig udskiftes eller fornyes, modsat traditionel kølevæske... det er et næsten tryktløst system, dog ekspanderer alt væske når det er varmt... Evans omkring 4 psi - modsat traditionel vandholdigt kølevæske omkring 15-20 psi

men den største fordel ved Evans er nok at det ikke indeholder vand og derved findes der ikke noget oxygen monokyle i væsken, hvorved rust og korrosion ikke længer er en mulighed - i traditionel kølevæske er der masser af ilt/oxygen, hvorfor corrosion inhibitor er tilsat antifreeze kølevæsken - kølevæsken nedbrydes over tid, hvorfor en udskiftning anbefales af producenten og fremgår af vedligeholdeprogramet for bilmærket.

tillægs info: http://en.wikipedia.org/wiki/Antifreeze





Index
147411: sv: sv: sv: sv: sv: Vandfri kølervæske. (05-02-2015 16:37:13) (svar på 147406)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Alle medaljer har en bagside!
En ikke uvæsentlig detalje er væskens varmekapacitet. Altså hvor meget varme en liter væske kan indeholde.
Hvis man gerne vil have bare den samme mængde varme ind i kabinen, så skal der flyttes mellem 20% og 40% flere liter pr minut ved samme temperatur, afhængig af om man sammenligner med en moderne 50%/50% blanding eller en gammeldags 20% blanding.

Det samme gælder også med at få flyttet varme væk fra motorblok og topstykke.

Hilsen
Ole
Index
147416: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vandfri kølervæske. (05-02-2015 20:12:09) (svar på 147411)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.160.151)
Nej... man kan naturligvis ikke få alt - No-Rosion/HyperKuhl fik engang lavet en test af Evans waterless, resultatet var vist ikke så heldigt for Evans... men sjovt nok gode resultater for No-Rosion ;)

personligt tilsætter jeg Redline oil waterwetter til min antifreeze - DEI Radiator Relief kan vist det samme...