14811:
sv: sv: sv: Ny olie og sort røg. (12-05-2004 20:56:48) (svar på
14794)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 80.196.232.48)
Ethvert olie mærke og enhver type af motorolie har sin egen identitet, hvis jeg skal sige det populært. Olien lægger en smørefilm inde i motoren, som denne 'vænner' sig til. Skiftes til et andet mærket med andre egenskaber, f.eks. en højere rensevne, nedbrydes den gamle film og indtil der er genopbygget en ny, vil olieforbruget være væsentligt højere end tidligere.
Faktum er følgende oplevelse: jeg overtog en OneTen 2,5 d, som var blevet serviceret med Duckhams. Inden en lang rejse gennem Europa, kørte jeg vognen til min lokale Land-Rover-mand, som skiftede olie og påfyldte et Q8 produkt.
Efter blot 380 km var der kun så megen olie tilbage, at oliepinden kunne få en yderste spids dyppet.
Jeg fik fat i noget Duckhams 15/40 og toppede op. Der gik over 2.000 km ( Osnabrück-Calais-Toulon-Bracelona-Alicante)før jeg skule efterfylde 1,5 l.
Der findes olier, som har næsten identiske egenskaber ved samme viskositet, hvorfor der næppe vil være den helt store forskel i forbruget.
Mine erfaringer baserer ikke kun på LR, men også på forskellige mærker - dog fortrinsvis i den tunge sektor.
For nogle år siden bragte et kendt olieselskab en ny type motorolie på markedet, men olieselskabets egne tankvogne kunne ikke 'tåle' den og måtte køre med et amerikansk produkt. Det lyder som en skrøne, men jeg har selv været med i forløbet !