148284:
sv: sv: sv: sv: Skal den stoppe som en færge??? (21-03-2015 20:46:11) (svar på
148248)
claus vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 82.198.103.17)
Jeg har aldrig været imponeret af bremseevnen på vor disco 1 - man lærer at holde afstand selv med ny skiver og klodser hele vejen rundt - og træde rimelig hårdt. Prøvede en da en Toyota Landcruiser, og den havde åbenbart en bremse-assistent, så bare en let påvirkning af bremsen, så var det kun sikkerhedsselen, der reddede forruden. Vor senere disko 3 har "normal" føling for bremser. Langt bedre end D1' men ikke med en hysterisk bremseassistent som nævnte Toyota og i øvrigt de fleste ny biler i dag.
På et tidspunkt målte jeg bremselængden fra 100 km/time med en G-Tech Pro på min Audi 200 20V Avant fra 90. Brovægt 1725 kg. Den holdt standarden fra 90 med 47 meter. Så skiftede jeg forhjulsbremserne til Movit 332mm ventilerede "Big Reds" fra Porsche GT3 og så stod den på 37 meter. En standard det kun er få, der kommer under -
D3 vejer jo 2600 kg "tom" og altså 500 mere end D1. Så det er kun et spørgsmål om servobremsen og evt elektronik, der fungerer som bremseassistent, så der tages fat fra toppen - hvor bilen kører hurtigst.
Desværre har D3 ikke den go' gamle tromlebremse på kardanen. Det el- er opfundet af Fanden i ondt lune. Men selvf. ku' det være rart, at man kan koble en trailer på let skrånende eller holde pænt på en gyngende færge uden alt det transmissionsslup