tilbage

Land Rover Forum  

Index
14783: Ny olie og sort røg. (11-05-2004 10:52:20)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 129.142.114.14)
Hvis man skifter til en tykkere olie, kan dette så mindske tolerancerne så meget at motoren (2,25 Diesel) kommer en anelse ud af justering?
Jeg skiftede fra Duckhams 15W-40 til Pennzoil 20W-50. Efter skift er den begyndt at ryge sort i langt højere grad end lige før skift. Dertil kommer, at den ikke altid vil tage ved op ad bakke.
Forskellen gælder både ved kold start og med driftsvarm motor.

Man undres...

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
14790: sv: Ny olie og sort røg. (11-05-2004 19:06:13) (svar på 14783)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.48)
Tykkere olie har en anden smørevne end den, som motorfabrikken anbefaler. Der skal lidt mere motorkraft til, at pumpe den tykkere olie rundt. Men det burde ikke være mærkbart.
Prøv at tappe olien af - ikke hælde den ud, men gemme den - og prøv igen med Duckhams .
Ændres trækkraften til det bedre, så bliv ved Duckhams.
Ved oliemærkeskift sker der ofte, at forbruget simpelthen suser opad, idet motoren har 'vænnet' sig til een bestemt type.
Index
14794: sv: sv: Ny olie og sort røg. (11-05-2004 23:23:44) (svar på 14790)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.242.128)
Hej Paul.

Hvad er een bestemt type ? Jeg ved udmærket at Land-Rover'e har en vis selvstændig vilje, men at tillægge dem evnen til at huske forskellige oliemærker!; der må vist lidt fact's på bordet.

Med de bedste mineralske hilsener.
Verner / 451.
Index
14811: sv: sv: sv: Ny olie og sort røg. (12-05-2004 20:56:48) (svar på 14794)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.48)
Ethvert olie mærke og enhver type af motorolie har sin egen identitet, hvis jeg skal sige det populært. Olien lægger en smørefilm inde i motoren, som denne 'vænner' sig til. Skiftes til et andet mærket med andre egenskaber, f.eks. en højere rensevne, nedbrydes den gamle film og indtil der er genopbygget en ny, vil olieforbruget være væsentligt højere end tidligere.
Faktum er følgende oplevelse: jeg overtog en OneTen 2,5 d, som var blevet serviceret med Duckhams. Inden en lang rejse gennem Europa, kørte jeg vognen til min lokale Land-Rover-mand, som skiftede olie og påfyldte et Q8 produkt.
Efter blot 380 km var der kun så megen olie tilbage, at oliepinden kunne få en yderste spids dyppet.
Jeg fik fat i noget Duckhams 15/40 og toppede op. Der gik over 2.000 km ( Osnabrück-Calais-Toulon-Bracelona-Alicante)før jeg skule efterfylde 1,5 l.
Der findes olier, som har næsten identiske egenskaber ved samme viskositet, hvorfor der næppe vil være den helt store forskel i forbruget.
Mine erfaringer baserer ikke kun på LR, men også på forskellige mærker - dog fortrinsvis i den tunge sektor.
For nogle år siden bragte et kendt olieselskab en ny type motorolie på markedet, men olieselskabets egne tankvogne kunne ikke 'tåle' den og måtte køre med et amerikansk produkt. Det lyder som en skrøne, men jeg har selv været med i forløbet !
Index
14816: sv: sv: sv: sv: Ny olie og sort røg. (12-05-2004 21:59:10) (svar på 14811)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.255.255.162)
Hvad Paul, har det ikke været 1. april? Nu går der vist for meget røverhistorie i den. Hvordan kan en motoriøvrigt gå ud af justering ved olieskift? Nu skal vi også huske på, det er gamle motorer og ikke formel teknik 1, vi har med at gøre.
Index
14818: sv: sv: sv: sv: sv: Ny olie og sort røg. (13-05-2004 08:14:52) (svar på 14816)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.48)
Jeg har ikke kommenteret, at motoren er er gået ud af justering, men kun påpeget, at er skal mere kraft til, at pumpe en tykkere motorloie rundt. Se iøvrigt mit første indlæg.
Desuden har jeg opfordret SVC til, igen at bruge det tidligere mærke for at prøve, om motoren så opfører sig anderledes. Da SVC selv sætter den manglende trækkraft i forbindelse med olieskiftet, er det mest naturligt at undersøge fejlen den vej rundt.
Især ældre motorer bør helst ikke udsættes for skiften oliemærker og typer - og det er mine kun 30 års erfaringer med ældre Land-Rover motorer og andet godt i dieselsektoren.
Det kan folk så tro på eller ej.
Lille rettelse 31 år, da jeg købte min første LR i 1973 !
Index
14846: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny olie og sort røg. (15-05-2004 17:57:15) (svar på 14818)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 129.142.114.14)
Det er ikke fordi den bruger mere olie. Selvom der er iblandet rigelige mængder blå røg i den førnævnte sorte, giver det ikke rigtigt udslag på oliepinden. Eller lampen.

Jeg må eksperimentere lidt. Der er ikke andet for.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
14950: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny olie og sort røg. (20-05-2004 22:13:45) (svar på 14846)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.29)
Jeg har vendt dit spørgsmål på alle mulige ledder og kanter med nogle motorspecialister, som ikkan kan komme på andre forklaringer end dem, jeg har fremsat tidligere. Når 20W 50 olien er varm, burde der ikke være nogen forskel i trækkraften ift. 15w 40.
Hvis du har fundet ud af noget, så meld venligst tilbage, for det interesserer os en del.