15094:
sv: sv: sv: Ledninger i "løs" vægt. (26-05-2004 16:59:01) (svar på
15092)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (
ip-adr: 195.249.208.150)
Hej!
Under kategorien "Kabler og Konnektorer". Du kan også bestille papirkataloget - det er lidt mere overskueligt. De kalder det "Danske teknikeres Håndbog" og det er ikke helt uden grund!
Hvis det er større dele af et ledningsnet der skal udskiftes kan du muligvis finde nytte i følgende lille trick, som jeg selv benytter mig af i forbindelse med reparation af elektronik/computerkomponenter (samt da jeg lagde nyt ledningsnet i min traktor!)
Selvom man har en forholdsvis velassorteret beholdning af forskellige kabelvarer kan man nemlig støde på en ledning med en opmærkning som man ikke lige ligger inde med. Der bruger jeg almindelig monteringsledning med plød PVC kappe og blød kobber-mangeleder (type 2491X hos RS). Den kan fåes i forkkellige tykkelser velegent til mange forskellige formål.
Hvis man har sådan kabel liggende i metermål kan man altid udskifte en defekt kabelstump. For at bibeholde den oprindelige farvemarkering (hvilket kan være *særdeles* vigitgt i elektronikdele med flere hundrede kabler!) benytter jeg krympeflex i forskellige farver, som jeg derefter krymper på begge kabelender i den oprindelige farvekode. Har man ikke lige krympeflex ved hånden kan almindelige kabelstrips i forskellige farver også fint bruges.
For fuldstændighedens skyld følger nedenstående farvekoderne ifgl. Britisk Standard BS-AU7 (som jeg mener Land Rover følger i seriebilerne; men jeg har ingen personlige erfaringer med serie-bilerne, så det er angivet med forbehold....):
(I forhold til ligthweights: Alt engelsk MILSPEC, alså fremstillet efter militærets specifikationer fraviger i mange tilfælde BS)
Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
BS-AU7:
=======
Black: All ground connections
Black/ Purple: Temperature switch to warning light
Black/ Green: Relay to radiator fan motor
Black/ Light green: Brake switch
Black/ Light green: Brake differential pressure valve to warning light
Blue: Headlamp connections
Blue: Headlamp switch to dimmer switch
Blue White: Headlight high beams
Blue/ White: High beam dimmer switch to high beam indicator lamp
Blue/ White: Dimmer switch to long-range driving light switch
Blue/ Red: Headlight low beams
Brown: Main feed from the battery. No switches or fuses
Brown/Yellow: GEN to volt. Regulator
Brown/ Blue: power feed to headlamp switch
Brown/ White: Ammeter to main alternator terminal
Brown/ Yellow: Long-range driving light switch to lamp
Brown/ Yellow: Alternator to 'no charge' warning light
Brown/ Purple: Alternator Regulator feed
Brown/ Green: Fuse to horn (No relay)
Brown/ Lt. Green: Windscreen wiper motor to switch
Brown/ Black: Horn to horn button (no relay)
Green: Ignition switch controlled wiring for auxiliary devices, eg wipers, flashers, etc
Green/ Black: Fuel gauge to fuel tank unit
Green/ Blue: Water temperature gauge to temperature sender unit
Green/ Brown: Switch to reverse lamp
Green/ Red: Direction indicator switch to left-hand flasher lamps
Green/ Purple: Stop lamp switch to stop lamps
Green/ White: Direction indicator switch to right hand flasher lamps
Green/ Yellow: Heater switch to slow speed on heater motor or for single speed motor
Green/ Gray: Heater switch to high speed on heater motor
Green/ Orange: Low fuel level switch to warning light
Light green: voltage stabilizer to instruments
Light green/ Black: Windscreen washer switch to motor
Light green/ Blue: Flasher switch to left-hand flasher warning light
Light green/ Brown: Flasher switch to flasher unit
Light green/ Purple: Flasher unit to flasher warning light
Light green/ Orange: Rear window washer switch to motor
Orange: Wiper circuit
Orange/ Black: Wiper switch to to motor parking
Orange/ Blue: wiper switch to low speed on motor
Orange/ Green: Wiper switch to high speed on motor
Orange/ Yellow: Rear wiper switch to rear wiper motor
Orange/ Light green: switch to rear window motor parking
Purple: Accessories fed direct from battery via fuse (Always live)
Purple/ Brown: Horn fuse to horn relay when horn is fused separately
Purple/ Red: Switches to map light, under bonnet light, glove box light and boot lamp when fed direct from battery fuse
Red: Tail lights, instrument lights, parking lights and side markers
Red/ Yellow: Fog light switch to fog light or front fog light fuse to fog lights
Red/ Blue: Front fog light fuse to fog light switch
Red/ Brown: Rear fog guard switch to lamps
Red Orange: Power to rear fog guard lamp fuse
Red/ White: Fuse to instrument lamp switch, Instrument panel lamps
White: Ignition circuit, no additional switches, not fused
White: Power to coil
White/ Black: Ignition coil to distributor
White/ Black: Distributor side of coil to tech impulse sensor
White/ Brown: Oil pressure switch to warning light or gauge
White/ Pink: Ignition switch to radio fuse
White/ Red: Ignition switch or starter switch to starter solenoid
Yellow: Generator connections wired through the ignition switch
Yellow/ Green: Dynamo 'F' to control box 'F' Alternator field 'F' to control box 'F'