15103:
sv: 11o V8 i andesbjergene (26-05-2004 23:22:05) (svar på
15096)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 129.142.114.14)
Tændrør. Benzinmotorer får gevaldig megen hjælp af tændrørene, når der skal sættes ild til brændstoffet.
I den tynde luft kommer der mindre luft ind i cylindren. På en diesel er det nærmest en katastrofe, idet den har en meget høj kompression. Komprimeringen opvarmer luften og antænder brændstoffet, når dette sprøjtes ind i den varme, tætte luft.
I Andesbjergene svarer det til at man kører rundt med en toppakning, der er utæt på alle cylindre.
Pumpen kan justeres så blandingen passer, men mindre luft+mindre brændstof til samme slagvolumen, gør at motoren
mister grynt og pondus.
3.9'eren er nærmest skudsikker. Husk dog at skifte olie og filter, hellere for tit end for sjældent. Hvis der kommer for meget slam i de hydrauliske ventilløftere, kommer ventilerne ud af justering. Og sørg endelig for at den ALDRIG overopheder. Check vand i køleren og kontroller jævnligt at der ikke kommer vand ud af det lille hul under lejet på vandpumpen. Gør der det, skal pumpen skiftes omgående.
I den tynde luft er det fornuftigt at skifte luftfilter lidt oftere end normalt. Monter evt. et økonometer med slangen sat ind mellem luftfilter og plenumkammer.