tilbage

Land Rover Forum  

Index
153020: Ledningsnet til forlygter Defender (07-03-2016 07:27:32)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.143.205.132)
Jeg ville i går på min Defender fra 1997 montere et lille færdiglavet ledningsnet, der giver mere lys på forlygterne, fordi det trækker strømmen direkte fra batteriet. Det aktiveres via to relæer, der styres gennem en forbindelse via et hanstik ind i den fatning, der ellers monteres på pæren. Det burde være ”plug-and-play”. Det var det ikke.. Status er pt.: Der er intet lys i nogen af lygterne, når jeg tænder ved kontakten. Når jeg starter bilen (den har automatisk kørelyskørelys) er der lys i venstre side. Jeg kan også aktivere langt lys i venstre side med overhalingsblinket, men ikke via kontakten/ved at blænde op.
På ved begge fatninger til pærerne skal der etableres direkte stelforbindelse. Dem er jeg ret sikker på er i orden. Jeg skal også have købt en pære til højre side for at prøve om det er den, men jeg tror ikke det er problemet. (plejer jo at gå på det korte lys først..)
Forslag til, hvor jeg skal begynde er meget velkomne ;-)
Det mest positive var, at der var væsentligt mere lys på, den lygte, der tændte via kørelyset, så det virker.
Tak for svar! Hans Kristian
Index
153022: sv: Ledningsnet til forlygter Defender (07-03-2016 08:10:18) (svar på 153020)
Preben Busk #8702, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.165.117.81)
Da jeg monterede mit Boom Slang fra Paddock. lyste både nærlys og fjernlys samtidigt. Jeg byttede om på de to relæer og så har det virket upåklageligt lige siden. Måske normalt landroverproblem. dårlige forbindelser.
Index
153023: sv: Ledningsnet til forlygter Defender (07-03-2016 08:10:44) (svar på 153020)
Preben Busk #8702, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.165.117.81)
Da jeg monterede mit Boom Slang fra Paddock. lyste både nærlys og fjernlys samtidigt. Jeg byttede om på de to relæer og så har det virket upåklageligt lige siden. Måske normalt landroverproblem. dårlige forbindelser.
Index
153028: sv: Ledningsnet til forlygter Defender (07-03-2016 17:57:04) (svar på 153020)
Per Olsen #8660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.175.204.45)
Hej

Virker alt som normalt, hvis du kobler din "dims" af igen? Hvis det er tilfældet ville jeg teste "dimsen" med en strømforsyning på bordet og se om relæer og forbindelser mv. var som det skulle være.

At det kun er venstre sider der virker, synes jeg peger lidt på "dimsen".

Det at der er forskel på om bilen er startet eller ej, kunne så pege på at kørelyset også laver tricks. Jeg har tidligere haft en kamp med mit kørelys, og har fået det smidt ud. Der er (vist) igen officiel vejledning på hvordan de skulle monteres, så der er sikkert flere måder det blev gjort på afhængig af type/mekanikker. Det jeg havde, ville ikke have kunne lavet det tricks du oplever, men hvis dit er forbundet anderledes er det måske muligt - f.eks. at strømmen til kørelys-relæet er blandet mere ind i dim/dip relæet eller noget.

Min gamle post i forum'et er forulempet af at billederne ikke virker mere (hm, hm hr. webmaster...) - så her er tegningen til inspiration.

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=131560#131560

Vh.
Per

Index
153067: sv: Ledningsnet til forlygter Defender (09-03-2016 12:50:54) (svar på 153020)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.81.191)
Som jeg læser vedlagte diagram, så skal begge pærer lyse samtidig; lyser kun den ene, eks nærlys, er det en ledningsfejl ell. def. pære, da ledning fra relæ til begge pærer jo er koblet sammen. Dog lidt svært at tyde diagram, da der ikke er polnr. afmærket på relæer; 30 er strøm ind, 87-87A er strøm ud, 85 er stel fra relækerne og 86 er styre/aktiveringsstrøm til relækerne. Ved montering af denne option skal man være opmærksom på at det godtnok giver mere lys og skåner lyskontakt, men det afkorter pærers levetid; Osram har opgivet at 13.2v. til pærer giver optimalt lysudbytte kontra pærers levetid.