tilbage

Land Rover Forum  

Index
15538: Hvad er en Stage One? (12-06-2004 08:14:11)
Henrik Lebeck #5699, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.111.118)
Jeg har igen brugt en masse tid på bare at surfe på LR sider for fornøjelsens skyld. Her stødte jeg på et billede af en 109" Stage One som lignede en 110" på front osv. Og jeg fandt også betegnelsen 109" V8 som også lignede en 110". Hvad er Stage One? Er det en 109" eller hvad. Kører der nogen af dem i DK? Kan man evt. købe bøger som beskriver udviklingen i modeller (årgang, motor, karosseri osv.)

Mange hilsner
Henrik
Index
15539: sv: Hvad er en Stage One? (12-06-2004 08:33:58) (svar på 15538)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.202)
Stage One var udviklingsmodellen mellem Serie-bilerne og Defender ( som oprindelig først kom som One Ten efterfulgt af Ninety ) .
Stage One havde en V8 3,5 l benzinmotor, som skulle få bugt med den japanske konkurrence. Det kunne den havde gjort, hvis brændstofforbruget ikke havde været så astronomisk. Bilen var bladfjeret.
Karosseriet blev ændret for at kunne får plads til den pragtfulde maskine. Men ændringen omfattede stort set kun maskinhuset, mens resten forblev i Serie-designet.
Stage One ses sjældent i Danmark, dog har min 'nabo', Prins Joachim, een af slagsen, en højrestyret STW.
Stage One kom i alle 109"varianter.
En tysker lige syd for grænsen har fået sin Stage One Hardtop konverteret fra benzin til diesel ved at lægge drivlinien fra en 200 tdi i.
En meget interessant variation af en bil, som hører til de smukkeste, Solihull har produceret.
Hvis du vil vide mere, skal jeg begynde at grave i dokumenter, men jeg er sikker på, der sidder flere rundt omkring, der kan supplere min paratviden.
Index
15545: sv: sv: Hvad er en Stage One? (12-06-2004 13:08:12) (svar på 15539)
Henrik Lebeck #5699, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.111.118)
Hej Paul og Bjørn

Tak for svarene. Det var meget fyldestgørende. Det var primært min nysgerrighed jeg ønskede at stille. Jeg synes det er en meget spændende bil - specielt i det ydre naturligvis. Blev den også lavet i SWB variant og ovre hvor lang en periode er de produceret?

Mvh
Nysgerrig Henrik

PS - Bjørn: Jeg bøvler lidt med karburatoren på 109"eren. Den trækker øjensynligt for meget luft ind hvilket får den til at prutte helt vildt når jeg slipper gassen uden at koble ud - det giver også lidt problemer når jeg giver gas på kold motor. Er det fordi karburatoren ikke passer, eller hvad gør jeg ved det?
Index
15547: sv: sv: sv: Hvad er en Stage One? (12-06-2004 17:43:29) (svar på 15545)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.202)
Produktionstiden var ret kort: fra 19080 til 1983 og jeg er temmelig meget sikker på, at der aldrig kom en kort version af Stage One.
Index
15559: sv: sv: sv: Hvad er en Stage One? (13-06-2004 01:26:28) (svar på 15545)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 129.142.114.14)
Prutteri kan have med tænding at gøre. Nye tændrør, nye platiner, - og måske ny kondensator. Juster det hele ind så det passer samtidig med justering af ventiler.
Ovenstående skal under alle omstændigheder være i orden, så det er et forsøg værd, i fald det ikke er forsøgt.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
15544: sv: Hvad er en Stage One? (12-06-2004 12:35:13) (svar på 15538)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.215.230.201)
Hej igen Henrik.Jeg kan tilføje at der fantes nogle stykker hos DSB men om de køre der mere er jeg ikke siker på,men så er de jo ude hos landroverfolket.
Index
15554: sv: sv: Hvad er en Stage One? (12-06-2004 23:43:31) (svar på 15544)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.249.35.141)
Der blev lavet omkring 10 88" stage one,s der kom dog næppe nogle ud af England. 109 erne var med Range Roverundervogn, dog er enkelte undervognsdele specielt fremstillet til denne og kan være dyre. Motoren er fra fabrikken neddroslet til 98 hk. da bremserne jo aldrig var alverden på 109". Den blev fremstillet fra 1979 til 1983 og var afløseren til den 6 cyl. 2,6 Liters.