Hej Claes
Tak for snakken den anden dag.
Nummerplader er jo noget mange kan nørde i, meget længe. Husker en Generalforsamling i Motorhistorisk Samråd hvor diskussionen gik på hvor nøjagtige de moderne reproduktioner af historiske nummerplader er. Her var det ikke bare font og afstand mellem typerne, der blev diskuteret men også de beslag og skruer bag på emalje-pladerne. Det blev en lang eftermiddag.
Anyway, så er det muligt Kenneth og Skat har ret. De kvadratiske plader til biler kom i 1966! Indtil da var de forbeholdt motorcykler I hvert fald hvis man kigger på denne side, hvor der bliver nørdet igennem når det kommer til historiske danske nummerplader.
http://www.nrpl.dk/illustr.phpNu er jeg ikke så gammel at jeg kan huske hvad der var almindeligt for biler i 1965 og har ikke lige en masse gamle billeder af Land Rovers og folkevogne og andre køretøjer som almindeligvis kørte med kvadratisk plade i hvert fald fra sidst i tresserne. Så på spørgsmålet om alle biler også Land Rovers kørte med lang plade både foran og bagpå indtil 1965 der bliver jeg dig svar skyldig.
Hvis du er heldig kan du få en kvadratisk sort bag og en rektangulær foran.
Men ja, tag en snak med motorhistorisk. Og her får du endda lidt for dit medlemskontingent, da MHS giver rabat, til medlemmer af en klub under MHS.
https://motorhistorisk.dk/historiske-nummerplader/og så glæder jeg mig til at se den fine vogn. Min er jo også en 65'er, selvom den nok står i en lidt anden "brugsstand" ;)
Mvh Niels