tilbage

Land Rover Forum  

Index
18057: lr 109 pick-up 82 mod. (21-09-2004 21:20:58)
John Chr Johnsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.157.64.2)
hei, er det noen som har erfaring med 82 mod 109 ex militær?
skal muligen kjøpe en slik...
Index
18060: sv: lr 109 pick-up 82 mod. (21-09-2004 21:34:51) (svar på 18057)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.207)
Hvis der er tale om en ex-mili fra den norske krigsstyrke, har den sikkert nogle andre specifikationer end de danske. Jeg mener, at de er langt bedre forberedt til vinterbrug end vore i DK.
Men i al fald skal du kigge efter, om rammen er tæret. De svage punkter er bagbroen, omkring tanken, udriggerne og toppen af rammen. Vær meget hård og kritisk. Check også døre og torpedeo ( pladen, hvor døren er høngslet og adskiller kabinen fra motorrummet )
Check fodbrønde for rust.
Motoren skal ikke ryge væsentlig under accelleration og røgen skal være let sort og ikke blå/hvis. Ved opstart kan hvis røg forekomme de første minutter.
Det skal se 'rydeligt' ud i motorrummet: ingen frithængende ledninger, kabler eller slanger. Intet oliespild fra motor eller gearkasse. Køleren skal se pænt ud i lamellerne ! Få den toppet op og se, om det bobler i kølevandet, for så er toppakningen klar til udskiftning. En kompressionstest er god at have, hvis sælger ikke kan dokumentere, at motoren er rep. for nylig !
Efterse styrtøjsforbindelser, at fjedre er gode, det samme gælder for støddæmpere.
Kan du få en 'historie' på bilen, er det bare fint. De fleste ex-mili er velpasset. Gearkassen er nok det svageste punkt, idet de fleste 'jensere' ikke har føling med så et elegant køretøj. De lever stadigvæk i en verden, hvor en Kadet 1,2 med bæverhaler på radioantennen er den racer, han kan score med !
Skriv tilbage, hvis du har flere spørgsmål "
Index
18089: sv: sv: lr 109 pick-up 82 mod. (22-09-2004 11:32:34) (svar på 18060)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.223.92)
Hvis den er fra 82, så er det tvivlsomt at den er Norsk. De stammer fra 74-75 alle sammen, selvom de har dele og andre ting i sig som først kom på de civile i 80erne.

En lille tilføjelse til Paul's liste, Kontrollere hen ad vejen alt hvad forsvarets mekanikere har haft fingere i! Mange af dem har været mere minded for at skrue på en Kadett 1.2 med bæverhale. Samtlige problemer med min, har skyldes klamphuggere, som havde gavnet meget mere, hvis de havde været ansat i den røde hær, dengang under kold krigen. Hilsen, David Bjerregaard,2217 NSj-Norge
Index
18099: sv: sv: sv: lr 109 pick-up 82 mod. (22-09-2004 16:07:29) (svar på 18089)
Truls Thomassen #6612, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 193.214.58.12)
hvis jeg ikke tar feil så er det snakk om en som kommer fra det danske forsvaret
Index
18103: sv: sv: sv: sv: lr 109 pick-up 82 mod. (22-09-2004 17:01:37) (svar på 18099)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 129.142.114.14)
Jeg anskaffede sidste år en magen til af samme årgang. Hvis det er en af dem der er solgt her på det sidste fra Flyvevåbnet, er den sandsynligvis i nogenlunde god stand. Rammen bør være behandlet med Dinitrol.

Køb en 200 gr. listehammer og slib den skarpe ende i form som et parabellum projektil. Brug den til at gennemgå rammen og andre bærende dele.

Bilen har sandsynligvis ikke kørt mange kilometer. Motoren bør derfor være i rimelig god stand. Den kan dog dryppe lidt, idet pakninger i disse årgange er lavet af kork hhv. naturgummi.

Med venlig hilsen
S. Vels