tilbage

Land Rover Forum  

Index
19402: Range Rover "sejler" (15-11-2004 19:20:13)
Henrik Lebeck #5699, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.111.118)
Hej Forum

Min nyerhvervede RR 87 har en tendens til at "sejle" i sving, ved overhaling osv. Jeg synes også, at den krænger mere end den burde - men eftersom jeg aldrig har kørt i andre RR har jeg ikke rigtig noget at sammenligne med.

Mine egne gæt begrænser sig til slidte støddæmpere og styretøj som skal justeres. Er der mo nogle alternative bud - er der evt. noget som er typisk for RR?

Mvh
Henrik

Index
19406: sv: Range Rover "sejler" (15-11-2004 19:36:02) (svar på 19402)
Thomas Holm #3251, reg. post@thnet (medlem) (ip-adr: 195.97.146.140)
Hej Henrik
Det er meget typisk for en lidt slidt RR at den sejler. Jeg har selv et par stykker, og de sejler ikke, hvis de virker. Nærmere tvært imod. Det er en meget komfortabel og stabil bil at køre i, når den virker. Sådan kan du lave en lægmandsundersøgelse på en halv time:
Du skal ned og kikke på undervognen. Tag en kedeldragt på og et lille koben i hånden.
Akslerne sidder fast i nogle bøsninger. Under forakslen / foran på bagakslen sidder nogle arme og peger bagud. Med et koben skal du prøve at vride armene frem og tilbage og op og ned. De skal give sig i gummiet, men hvis de gi´r sig uden at du tydeligt kan se gummiet blive presset sammen, er der for meget slør i bøsningerne (dine bøsninger kan enten være originale gumme bøsninger, som er sorte, eller de kan være lavet af polyurethan, som kan være alverdens farver såsom gul, rød, blå, grøn og sikkert også andre farver). Hvis der er slør i bøsningerne, skal det udbedres. Polyurethan kan i visse tilfælde spændes op eller justeres, mens gummibøsningerne skal skiftes. Undersøgelsen tager 20 minutter i carporten (omend det tager længere tid at udbedre...)
Er bøsningerne i orden, kan du have et problem med fjedrene eller støddæmperne. Hvis du trykker bilen hårdt ned i et hjørne ad gangen, skal den "gynge" på plads på 2 bevægelser (tryk ned og slip - bilen bevæger sig op - ned - op og står stille igen). Hvis ikke, er dine støddæmpere ikke gode nok.
Til sidst skal du kontrollere styrtøjet: Ring til en ven, og bed om hans hjælp i et minut. Mens du ligger under bilen, drejer han rettet i små kontante bevægelser højre - venstre - højre osv. imens du observerer om alle led følges ad. Der må ikke være spor slør i et eneste led. Ligeledes må der ikke være spor slør i den arm, som sidder fra rammen og ned til forakslen.
Index
19407: sv: sv: Range Rover "sejler" (15-11-2004 19:55:27) (svar på 19406)
Henrik Lebeck #5699, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.111.118)
Hej Thomas

Mange tak for svaret. Jeg vil straks iføre mig kedeldragten og kravle under bilen (godt at jeg kan gøre det indenfor i dette vejr).

De bedste laro-hilsner
Henrik
Index
19417: sv: sv: Range Rover "sejler" (16-11-2004 13:02:46) (svar på 19406)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.82.210.52)
Hvis forhjulene står med toe-out, dvs forhjulene spreder, får man også en led fornemmelse i styretøjet, som om hele vognen sejler.
3283 Knud Madsen nu med 1986 RR TD
Index
19419: sv: Range Rover "sejler" (16-11-2004 16:57:45) (svar på 19402)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.60.131)
Den helt banale med for lidt luft i dækkene skal retfærdigvis også nævnes.

God slørjagt

Jens
Index
19451: sv: Range Rover "sejler" (17-11-2004 22:28:24) (svar på 19402)
Mads Bakker Madsen #5345, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.145.164)
Hej
Det kan også være krængningsstabilisatoren...

Mvh
Mads