tilbage

Land Rover Forum  

Index
19520: Choke thermostat unit 1600ccm sideventilet motor (19-11-2004 18:18:38)
Inge & Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.142.154)
Ifølge originalt diagram, 80" 1951 skal der føres en ledning fra kontakten på choker til Choker thermostat unit.
Hvor sidder den, (det er 8 år siden den blev pillet af), og jeg har efterhånden brugt et par timer på at lede efter denne enhed. Helt perfekt ville det også være, hvis en nærmere forklaring om, hvordan den ser ud, på forhånd tak.
Peter
Index
19521: sv: Choke thermostat unit 1600ccm sideventilet motor (19-11-2004 19:08:10) (svar på 19520)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.122)
Jeg har aldrig haft fingre i en 80" og formoder kun, at selve choke thermostat unit må sidde i forbindelse med en varmekilde, f.eks. kølevandet. Mine ældste rep-håndbøger omfatter tiden fra 86/107" . Hvilken funktion har sådan en tingest og har du måske en dansk betegnelse ?
Index
19524: sv: sv: Choke thermostat unit 1600ccm sideventilet motor (19-11-2004 19:48:51) (svar på 19521)
Inge & Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.142.154)
Har selv værkstedsmanual, men har ikke kunne finde nogen omtale der (er ikke så teknisk engelsk prof). Er selv med på, at det er en enhed, der må sidde i forbindelse med varmekilde. Denne enhed går over kontakten til en lampe i instrumentpanel, så den er kun en indikator for, at motoren er så varm, at LR kan køre uden choker.
Peter
Index
19525: sv: sv: sv: Choke thermostat unit 1600ccm sideventilet motor (19-11-2004 20:06:39) (svar på 19524)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.122)
Da den bagerste cylinder altid er den varmeste, vil jeg formode, at dimsen sidder på indsugningsiden af topstykket. Men det er kun logisk tænkning og behøver ikke matche britisk logik ! Intet ondt om briterne, men de er jo lidt spooky, når det drejer sig om tekniske løsninger !
Index
19526: sv: sv: sv: sv: Choke thermostat unit 1600ccm sideventilet motor (19-11-2004 20:25:43) (svar på 19525)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.208.129)
Det er formodentlig den samme som findes på gamle Jaguarer. Det er en nærmest 3-kantet, dog med rundede hjørner, varmeføler, der kan slutte og bryde en forbindelse. I centeret er der en bimetalanordning, inde i en cylinder på ca. ½" Ø og ca. 1" dybde. På de ældste sidder der en skrueterminal og på senere et spadestik. Den er af et fabrikat, der hedder Otter. Den bryder, så vidt jeg husker, ved 35-40 grader og sidder i kølevandssystemet, og på den måde slutter/afbryder den en elektrisk chokeranordning. Denne choker arbejder ved at den åbner for luft til en lille særlig chokerkarburator, der afgiver en karakteristisk, hvæsende lyd, medens den arbejder, og fører en benzin/luft blanding, via en særlig forbindelse, til indsugningskanalen. Jeg har set dette system også på ældre Roverbiler og selvfølgelig på Jaguar som nævnt, så hvorfor ikke også på LR.
Dette er blot et gæt!!
Index
19528: sv: sv: sv: sv: sv: Choke thermostat unit 1600ccm sideventilet motor (19-11-2004 20:53:15) (svar på 19526)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.122)
Det var da pudsigt, at du fandt frem til det. Jeg har nemlig været igennem Rolls-Royce gamle tekniske oplysninger, hvor der er noget lignende beskrevet gældende for Phantom III - også med en særlig 'hjælpe'- eller 'chokekarburator'. Men der var intet billed af 'dimsen'. Men det, du skriver, lyder meget passende !
Index
19540: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Choke thermostat unit 1600ccm sideventilet motor (20-11-2004 09:47:19) (svar på 19528)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.209.9)
Det er en indretning, der findes på flere engelske biler fra 50erne i den lidt dyrere ende af prisskalaen.
Det er et ulyksaligt agregat, som det er besværligt at justere og reparere pga reservedelsmangel og ukendskab til funktionen, samt altid stinker af benzin pga konstruktionen.
Men pris jeres Skaber for at man ikke har forsynet LR med den senere endnu mere jammerlige AED, automatic enrichment device, som hedengangne Rover 3.5 Saloon og Jaguar blev forpestet med.
Sig til, hvis jeg skal uddybe dette sørgelige område.
Index
19534: sv: sv: sv: sv: sv: Choke thermostat unit 1600ccm sideventilet motor (19-11-2004 22:21:20) (svar på 19526)
Inge & Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.142.154)
Bingo
I enden af topstykke, mod torpedo sidder der en firkantet støbt aluplade med en 0 formet montering, også i alu, der er en skrueterminal i midten, men det der gør udslaget er teksten: Otter control (+ noget mere) og text Buxton, alt læst gennem hul i topedo med forstørrelsesglas. Reservedelsbogen opgiver denne til den rigtige. Godt gemt England.
Mange tak for hjælpen, vender måske tilbage, hvis mere driller