tilbage

Land Rover Forum  

Index
19724: Behandling af ramme (29-11-2004 19:20:35)
Jes Ramsing #6810, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 217.157.182.235)
Jeg mistede lige udstødningen og da jeg alligevel var under bilen kom jeg til at daske til lidt løs pava - som begyndte at falde af i flager. Under flagerne er der en del overfladerust, det kan i hvert fald ridses blankt med en skruetrækker.

Hvordan behandler jeg bedst sådanne forekomster som desværre findes over hele bilen. Jeg har desværre endnu ikke evner eller plads til at skille bilen ad, men det kommer en dag.
Så - hvad skal jeg gøre ved bunden indtil det bliver muligt ?

Med "Venter på ny udstødning" hilsen
/Jes
Index
19727: sv: Behandling af ramme (29-11-2004 22:03:57) (svar på 19724)
Thomas Holm #3251, reg. post@thnet (medlem) (ip-adr: 195.97.146.140)
Hej Jes
Jeg har et rigtigt godt råd fra da jeg selv har haft det samme på min bil: Første gang den skulle have en rigtig god tur, fik jeg den professionelt undervognsbehandlet. Jeg kan anbefale Suvo eller Dinitrol, da det er "ægte" olieprodukter, og ikke voks ligesom eks. Pava, som med tiden laver det nummer, som du har set.
Undervognscenteret afrenser rammen med hedvandsrenser, hvilket fjerne alle løse skaller. Herefter bliver bilen tørret (jeg fik dem til at tage min på tværs af en weekend, så bilen kunne udtørre ekstra godt). Dernæst bliver den sovset ind i først tynd og derefter tyk Dinitrol. Og det virker bare. Nu er det nemt at vedligeholde rustbehandlingen selv, hvis man vil. Men det er ikke så dyrt at få undervognsbehandlet... Jeg kan også anbefale at du tager ud og snakker med et par undervognsfolk inden du bestemmer dig. Jeg kender Dinitrol i Odense og i Herning, og kan anbefale begge udfra mine gode erfaringer.
Index
19728: sv: Behandling af ramme (29-11-2004 22:59:45) (svar på 19724)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.195.164)
Hej Jes
Jeg har også næsten lige været turen igennem. Der er ikke andet at gøre end at bevæbne sig med meget tålmodighed, en kedeldragt, en spatel, en skruetrækker, en hammer og så ellers gå i krig med at skrabe og banke rust. Jeg brugte ca 12 timer under bilen, som jeg hævede ved at køre de ene side op på et par gamle sveller. Når først du har skrabet, skal der bankes. Rusten sidder nemlig i flager og springer af, når der bliver banket med en hammer. På min 110’er var det især vanskeligt ved de bagerste fjerdertårne. Her er skruetrækkeren god. Så slår du bare på den med hammeren, for at komme ind bag fjedrene. Herefter blev de rustne områder sprøjtet over med hydralikolie af 2 omgange, Metal suger faktisk en del og det er vigtigt, at den er mættet. Du skal ikke være nervøs for at banke hul. Det er bedre at du gør det, end synsmanden. Det lykkedes kun et enkelt sted for mig og det var ikke større end et knappenålshoved... lidt større måske. Men jeg måtte have skiftet alle 4 udriggere og fjerdertårnet ved det ene baghjul. Ikke for at afskrække dig, Bare så du ved, hvad du evt. går igang med, men det er meget vigtigt at få det gjort! Og jeg kan også kun anbefale Dinitrol til slut. God arbejdslyst!
Index
19736: sv: sv: Behandling af ramme (30-11-2004 13:47:34) (svar på 19728)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.211.221)
Når man lige har fået sin bil tilbage fra en undervognsbehandling, ser det hele jo meget tilforladeligt ud, endda meget overbevisende. Men hvordan ser det ud, når der er gået et par år?
Det man ikke kan se er alle de løse flager af gammel rustbeskyttelse, gummihud, rust, møg og skidt der nu fint er dækket af den nye rustbeskyttelse. Selv en hedtvandsrenser kan ikke få alt skudt af, men til gengældt kan den presse vand ind i sprækker af den ene eller anden art, som så bliver lukket inde af den nye rustbeskyttelse.
Min erfaring er at man først og fremmest skal foretage rustbeskyttelsesarbejder om sommeren, hvor luften er lun og tør.
Få først renset undervognen med højtryk og tag den hjem igen. Dernæst kan man selv gå den efter med div remedier som beskrevet. Knald endelig til, hvor der er rust. Det er det samme som at stikke hovedet i en busk at lade være. Rusten er der alligevel, uanset om man forsøger at fortrænge realiteterne, Få repareret evt. rustskader inden rustbeskyttelsen. En pladesmed bliver meget deprim, hvis han skal til at svejse i en nyrustbeskyttet undervogn.
Når alt er renset mekanisk og rust repareret og vognbunden er helt tør kan man lade den rustbeskytte og spar på det meget tykke stads, der hærder op og sprækker. Når der først er sprækker kommer der også vand/salt ind.