tilbage

Land Rover Forum  

Index
19848: Samling af karosseri på 110 stw (06-12-2004 22:11:03)
Christian Carl Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.82.209.196)
Hvad skal eller er bedst at benytte ved samling af karosseri dele på LR 110 stw, popnitter af typen a2, a4 eller allu. Jeg har hørt godt og dårligt på de tre typer. Hvad er godt at benytte som mellemlag ved samling af Allù og jern som er varmegalvaniseret?
Index
19852: sv: Samling af karosseri på 110 stw (07-12-2004 12:25:28) (svar på 19848)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.4.65)
Stop AIDS anbefaler altid brug af gummi ! Det giver den bedste beskyttelse ! Det med nitterne er en holdningssag.
Index
19853: sv: Samling af karosseri på 110 stw (07-12-2004 13:05:40) (svar på 19848)
"Guffy" Flemming Søgaard #3903, reg. vjy (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.158.76)
En karosseribygger har sagdt til mig at de bruger Gaffa-tape imellem jern & Alu. Det har jo også den fordel at blive der hvor man sætter det. De steder jeg har brugt det ser det ud til at virke, det er nu over 1 år siden.
Men imellem Alu & galvaniseret jern skulle det ikke være nødvendig at bruge mellemlag/skillelag.
Index
19894: sv: Samling af karosseri på 110 stw (10-12-2004 22:39:42) (svar på 19848)
Jesper Eberhardt Jensen #4376, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.243.57.105)
Det er der mange meninger om. Men dem jeg har spurgt siger, at der skal lukkede alu popnitter i. Jeg har lige samlet en 90" med alu popnitter efter maling, så nitterne er derfor rå. Næste gang vil jeg nok ligge en lille gummi skive under popnitten for at tætne mod vand indtrængen.
Jeg har masser af nitter liggende.....Jeg har pillet pladerne af en bagdør og set at de skøre englændere sætter tape mellem jernrammen og alupladen men ikke over alt. Så det hul jeg havde i pladen, var selvfølgelig oven på et sted uden tape. Husk at få galvaniseret jernskinnen og hjørneskinner bag på, inden samling og vær meget omhyggelig med tætning mellem skumgummilisten og jernskinnen (silicone).
Index
19932: sv: Samling af karosseri på 110 stw (13-12-2004 14:15:27) (svar på 19848)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.249.209.144)
Hej Christian! Jeg skilte min LR 90 totalt ad i maj - juni måned i år, d.v.s ikke noget med tape langs gummilister e.t.c. og fik den heloplakeret.
Herefter havde jeg samme problem som du rejser.
Jeg brugte gaffatape og butylgummi mellem overdel og kassen bagpå. Hjørnelister lodret blev el-galvaniseret, lakeret og monteret i et lag tykt tectyl, så der ikke kommer vand ind i hjørnerne.
M.h.t. popnitter: brug altid lukkede, men endnu bedre ( hvis du har tid ) bor alle huller op til ca. 5,5 mm (husk beskyttelsesmaling efter boring) og monter herefter små rustfri 5 mm bolte med halvrundt hoved og torxkærv. Sæt plastikskiver på begge sider af pladerne, brug krympeflex på boltene således, at der ikke er nogen form for metallisk kontakt mellem alu og rustfrit. Så er du sikker på at den galvaniske tæring ikke opstår.
PS: Jeg har haft min LR som ny fra 1987 så jeg har set hvor den galvaniske tæring opstår.

Venlig hilsen

Kaj Tunlev