tilbage

Land Rover Forum  

Index
23136: elspil/generator (06-04-2005 20:54:37)
Johnny Abrahamsen 0852 nvsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.254.26)
Jeg er ved at montere el spil på min 110 td og tænkte i den forbindelse på at opgradere generatoren fra 45 amp til 65 amp,kan jeg det uden at opgradere fødeledningerne fra generator til batteri ? (ifølge res.del.katalog skal der andet ledningsnet til 65 amp)
Index
23142: sv: elspil/generator (07-04-2005 00:29:39) (svar på 23136)
Anne Maria Drejer & Walther Ehrenreich #4563, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.165.86.66)
Jeg har sat 65 amp generator på min 110TD uden opgradering af ledningsnet og har WARN 9000I spil. Har kørt med det i fem år i lykkelig uvidenhed om at det måske var forkert.
Og ja, spillet er blevet brugt flittigt.
Med vinlig hilsen Walther
Index
23143: sv: elspil/generator (07-04-2005 06:22:17) (svar på 23136)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.90)
Prøv at finde ud af hvilken størrelse kablet i din nuværende opsætning har. Det er derefter forholdsvis let at regne ud om dimensioneringen er i orden.

På de korte afstande som der normalt findes fra generator til batteri er det sjældent nødvendigt med kæmpe ledninger!

En 65amp generator producerer faktisk kun 65amp under meget specielle forhold. Det er meget sjældent at der rent faktisk sendes 65amp gennem fødeledningen til batteriet.

Hvis denne fødeledning er under 1.5meter lang bør den til en 65amp generator (kørt på et 12V system og udregnet med helt optimale værdier) have en tykkelse på 16¤ (kvadratmilimeter)

Hvis det ikke er en original LR-generator er det værd at finde lidt tekniske data på din nye generator, således at du kan lave en optimal montering. Især er det vigtigt at sikre sig at generatorens optimale område for RPM kommer til at passe med omdrejningerne i dit påtænkte setup. Ved at måle forholdet mellem den trækkende og modtagende remskive kan du udregne forholdet mellem motor RPM og generator RPM og derved sikre dig at generator RPM ligger inden for det opgivne optimal-værdier.

Hvis det er en generator som er købt som ny hos en forhandler bør du hos forhandleren kunne få udleveret et diagram over generatorens output sat i forhold til generatorerens RPM. For visse generatorer er optimal-området meget smalt, ligesom generatorer typisk taber effekt ved meget høje omrdrejninger.

Håber ikke hele denne el-snak virker forvirrende. Men det er nødvendigt med ganske gennemregnede systemer hvis man vil have det helt optimale setup. Hvis der blot er tale om en opgradering fra en LR 45amp generator til en LR 65amp kan du formentlig gøre dette uden at ændre ret meget. På den korte afstand der er fra batteri til generator kan der trækkes meget strøm igennem selv ganske små ledninger, så det er usandsynligt at du direkte brænder noget af...

En ny generator indebærer dog en vis investering så selvfølgelig vil det være træls at installere en ny generator og derefter opdage at fødeledningen ikke kan levere al den strøm som generator kan producere; men som sagt *tror* jeg du skal op i en 90amp generator før du behøver at tænke i disse baner.

Hvis du vil være helt sikker så vend tilbage med 1:tværsnitsarealet på de nuværende kabel og 2: længden på det nuværende kabel, så skal jeg give dig et mere nøjagtigt svar.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad

Index
23173: sv: sv: elspil/generator (07-04-2005 20:38:18) (svar på 23143)
Johnny Abrahamsen 0852 nvsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.254.26)
Hej, fra generator til start relæ går der en ca. 4mm tyk ledning,(målt på isoleringen)derfra går jo hoved + til batteriet,så det er ca. 1,5 m ,af en eller anden årsag går den hele motoren rundt istedet for direkte (ca. 0,4m)og planen er en origial lucas 127/65

på forhånd tak . MVH Johnny Abrahamsen
Index
23176: sv: sv: sv: elspil/generator (07-04-2005 21:27:37) (svar på 23173)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.90)
Hej!

Den udvendige diameter af ledningen (inkl. isolering) relaterer jo ikke direkte til ledningens tværsnitsareal, men et 4mm tykt kabel er formentlig et 4¤.

Dette kunne sagtens være tykkere når man regner tingene efter; men på så kort en afstand skal der altså *rigtig* meget strøm til før der skabes problemer. I mange tilfælde vil din 45amp generator altså kun lade med omkring 15amp...

Hvis du vil være helt sikker på at få fuldt udbytte af din nye generator kan du uden videre problemer bibeholde det gamle ledningssystem og derefter montere en ekstra 10¤ ledning. Herved vil du undgå at gøre indgreb i din eksisterende (og fungerende) installation samtidigt med at de opgraderer kablingen til at kunne formidle større ladestrømme.

Ledningen fra batteri til spil bør føres som 50¤ kabel. Husk at trække både en positiv og en negativ ledning. At føre minus igennem stel til en spilmotor er en storstilet invitation til galvanisk tæring!

Endvidere kan nødstopknap / hovedafbryder som afbryder strømmen til spillet vil være en fornuftig ting hvis man tænker på det sikkerhedsmæssige aspekt.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
23178: sv: elspil/generator (08-04-2005 07:00:01) (svar på 23136)
Morten Langerup #5076, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.162.234.107)
til en 45 A generator skal der sidde en 4# og til en 65 A en min.6¤(helst 8¤) mvh ml