tilbage

Land Rover Forum  

Index
23673: Brændstof reduktion: kølerventilator og tagbagagebærer (27-04-2005 09:06:20)
Peter Simmelkær Jacobsen #2955, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.162.145.102)
Haløj
1.
Erfaringer med besparelse på brændstof ved montage af kenlowe kølerventilator på 2.25 diesel?

2.
Hvad "sluger" tagbagagebæreren i brændstof? (seriebil)?
Index
23675: sv: Brændstof reduktion: kølerventilator og tagbagagebærer (27-04-2005 09:30:48) (svar på 23673)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Peter.

Godt at mærke at du fortsætter...

Pkt. 1. Køb den ikke for at spare som sådan. (Besparelsen kommer sikkert hvis du regner med at blive ca. 135 år!).
Den kan dog give bilen lidt mere "umph" og føles mere kvik. (Sådan er det i hvertfald på en benziner.).

Pkt. 2. I bykørsel, sikkert ikke meget; men ved længere stræk, kan det det godt være lidt. (Fordelen ved en tagbagagebærer, er at man kan fragte nogle Jerry-cans med brændstof til den fortsatte kørsel ;-).

Mvh.
Verner / 451.
109" Serie-III Station Wagon.
Benzin og Kenlowe..
Index
23677: sv: sv: Brændstof reduktion: kølerventilator og tagbagagebærer (27-04-2005 10:24:57) (svar på 23675)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 152.73.2.78)
Hej Peter, besparelsen på vingen ligger på omkring 5 HK og så kommer det jo an på hvordan man bruger de 5 HK man får til overs, den vil være lidt "kvikkere" i byen og vil spare lidt på langtur.

Hvis du ikke trækker meget tungt eller er hard core offroadkører kan du evt. tage to af vingerne af propellen, de er nittet på, der er 4 vinger på så den skulle stadig være i balance hvis du fjerner 2.

Tagbagagebæreren vil jeg tro giver ca. 15% mere forbrug, på motorvejen.

Ellers er det jo stort set samme svar som Verner gav.

En 2,24 diesel skulle gerne kunne gå ca. 10 km/l.

Venlig hilsen
Kenneth Poulsen
109" Serie III Station Wagon 6 cyllinder benzin med 5 bladet vinge og går ikke op i forbruget.(7,5 km/l)
Index
23684: sv: sv: sv: Brændstof reduktion: kølerventilator og tagbagagebærer (27-04-2005 16:52:13) (svar på 23677)
Klaus Velschow #5721 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.45.133)
Hej Peter,

Jeg er meget glad for min Kenlowe idet jeg synes at motoren bliver hurtigere varm og holder temperaturen bedre - jeg ved ikke hvad det giver på brændstoffet.

Jeg har overvejet at teste hvad min CF-tagbagagebærer koster i diesel - men den er jo meget rar at have ved hånden så hvorfor skulle sidde og tænke over spildte penge?

Hvis du køber en Kenlowe så lad være med at montere den direkte på køleren med de medfølgende metaldimser - jeg har lige måttet skifte køleren på min da metalpindene var rustet og havde gnavet hul i et par af kanalerne (har haft Kenlowe i 3 år). Jeg har nu sat den på med et par vinkler der sidder på hhv rammen og den del hvor køleren er monteret på.
mvh
Klaus
Index
23686: sv: sv: sv: sv: Brændstof reduktion: kølerventilator og tagbagagebærer (27-04-2005 17:28:12) (svar på 23684)
Peter Simmelkær Jacobsen #2955, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.162.145.102)
Hej Klaus & co
Tak for jeres indput, (det er lidt svært at være alvorlig og stam i ansigtet når jeres svar kommer op på skærmen :-)
Jeres ideer og kommentarer er meget anvendelige...men jeg kom altså til at bestille ventilator og småting, inden jeg havde set dit indlæg Klaus.

Nu håber jeg at et "umph" også opleves i en 2.25D

Jeg skriver igen, når erfaringer med forbrug mv er fremkommet.

/p