tilbage

Land Rover Forum  

Index
25435: overbremsning på 88" (13-07-2005 13:47:38)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej i sommervarmen.

Vi har endelig været til syn med Kia's 88" STW. Den gik glat igennem bortset fra skævbremsning på forhjulene og overbremsning på baghjulene.
Vi har fået drejet de forreste tromler til og rettet bakker, så nu udestår der "kun" overbremsningen på baghjulene. De blokerer stadig ved "katastrofeopbremsning".
Det er modellen med 10" på for- og baghjul.

Det skulle gerne løses til i morgen, torsdag, kl.1030 hvor vi omsynes.....

Gode idéer til løsning af problemet modtages gerne; også gerne utraditionelle løsninger.

Hælper det eks. med 4 sække sand i bagvognen?

Mvh.
Verner / 451.
Index
25436: sv: overbremsning på 88" (13-07-2005 14:20:53) (svar på 25435)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Har du prøvet?
Index
25437: sv: overbremsning på 88" (13-07-2005 14:35:29) (svar på 25435)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.227.220.14)
Ring 20839658.
Jeg har et par forslag, som ikke egner sig for formidling via dette forum.
Index
25438: sv: overbremsning på 88" (13-07-2005 14:38:06) (svar på 25435)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.210.28)
Forkort belægningerne på baghjulene, lidt i begge ender af alle 4, ialt måske 20% alt afhængig af graden af overbremsningen. Overbremsning er ikke noget at spøge med!
Der findes i handelen også justerbare bremseregulatorer, men de er ikke lovlige, men virker optimalt.
Index
25442: sv: overbremsning på 88" (13-07-2005 18:00:15) (svar på 25435)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.215.230.207)
hej Verner.Kontrolere om bremsecylindrene på bag- hjulene er de rigtige ,de skal være mindre end dem for,det sker de er byttet om og så overbremser bilen,har selv været ude for det et par gange.
Index
25455: sv: overbremsning på 88" (14-07-2005 01:16:38) (svar på 25435)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.41.184.67)
Hej Verner jeg har faktisk læst at bilen skal være i belæsste stand ved afprøvning af bremserne, så nogle fortovsfliser, eller et læs brosten skulle kunne gøre noget ved sagen. De er jo materialer der er nemme at skaffe der hvor du bor, jeg har da set i fjernsynet at luften nogen gange er fyldt med både brosten og toiletkummer, derimod er der ikke mange sandstorme.
Venlig hilsen
Hartley
Index
25459: sv: overbremsning på 88" (14-07-2005 11:22:09) (svar på 25435)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej alle.

Klokken er 1100 og netop hjemkommet fra omsyn.

Alt er iorden, bortset fra at den stadig overbremser på baghjulene :-(

Til jer der har været så venlige at komme med gode råd / svar:

Jakob: Det minder lidt om faren der sagde til sønnen "hvorfor svarer du mig altid med et spørgsmål, når jeg spørger dig om noget", hvortil sønnen svarede "gør jeg da det?".

Niels: Tak for snakken i går; det er lige før jeg prøver det andet vi talte om...

Knud: Det kunne man godt prøve, men desværre var det ikke nok med 25%! Kan man "teoretisk" godt modificere yderligere ?

Bjørn: Du havde helt ret i din antagelse med hensyn til cylindrene; de var ens for og bag. Desværre hjalp det ikke at montere de små bagpå...

Hartley: Jeg havde også fyldt vognen helt op med kasteskyts; dog måtte jeg ind hos en nyindflyttet nabo og hente materialerne, da jeg selv har brugt det hele!!!

Status er at jeg må prøve at "finjustere" mere på bagbremserne, så jeg kan få den synet. Derefter vil jeg i ro og mag montere forbremser fra den senere 88" / 109" model med dobbelt sæt hjulcylindre.

Tak for inputs'ne...

Verner / 451.
Index
25461: sv: sv: overbremsning på 88" (14-07-2005 12:39:46) (svar på 25459)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.208.81)
Problemet med at reducere belægningerne er at trykket fra cylindrene jo stadig er der og trykket pr. cm2 stiger så noget. Nogle gange i en fortvivlet situation kan det løse det akutte problem.
Det er nok rigtigere at reducere cylinderstørrelsen, eller som du er i gang med at forbedre forbremserne.
Den med justerbar bremseregulator bruges meget på amerikanerbiler, der i udpræget grad lider af overbremsning på baghjulene. Så sætter man den lidt diskret og det virker rigtig godt.
Index
25462: sv: sv: overbremsning på 88" (14-07-2005 12:44:35) (svar på 25459)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Hej Verner.

Du er jo også gammel nok til at være min far....

Du har jo så prøvet det - Eller hvad???????

Jakob
Index
25463: sv: sv: sv: overbremsning på 88" (14-07-2005 12:57:22) (svar på 25462)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
ja; det har jeg, (prøvet dét); det er ikk' særligt sjovt når det regner i Roskilde på cykel uden hue og lys i pedalerne.

Muh.
Verner / 451.
"Generationskløftens umanérlige bredde gik pludseligt op for mig....."...
Index
25471: sv: sv: sv: sv: overbremsning på 88" (14-07-2005 22:08:33) (svar på 25463)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.95.122.121)
Hej Verner!
Jeg tror du har samme type belægning på både for og bagakslen. Havde for flere år siden samme problem med overbremsning til syn, brokkede mig efterfølgende til min bremsebelægningsleverandør (føj for et langt ord). Hus forbi sagde han det er færdigkøbte bakker med belægning du har fået, DET SKAL VIRKE, men det duede sgu ikke!!! Lidt palaver frem og tilbage, endte med at jeg fik min vilje, og fik vulkaniseret en belægning, med en mindre bremsevirkning på de bageste bakker, og miraklet skete, den bremsede perfekt lige efter bogen. Sidenhend har jeg altid fået denne belægning på de bageste bakker uanset om det er Serie eller 90/110, og det virker hver gang! Prøv det, og du ser lyset.
Hilsen Urban.
Index
25477: sv: sv: sv: sv: sv: overbremsning på 88" (15-07-2005 09:58:15) (svar på 25471)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Urban.

Tak for indsparket. Ja, jeg er sikker på at belægningen er den samme for og bag. Jeg har som du foreslår, kontaktet min lokale "bremsestøvspusher" her på øen. (Nej, det er ikke den ø!; det er Ama'r.). Han siger også at han kan lave en belægning som er mere "hård" og dermed "bremser mindre". Nu har jeg i mellemtiden bestilt dele til at opgradere til dobbelte hjulcylindre foran, men vil have dit gode råd med i baghovedet i fremtiden.

Go' weekend.
Verner / 451.
"Forhåbentlig snart med lys i hjulcylinderen"..
Index
25508: sv: sv: sv: sv: sv: sv: overbremsning på 88" (16-07-2005 08:15:35) (svar på 25477)
Steen A (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.94.169.165)
Hej allesammen.

Jeg har også haft problemer med overbremsning på forhjulne på min 88'er, det skyldtes at ankerpunket for bakkerne var slidt, og derved var bakkerne ikke helt ude ved tromlerne i bunden. Husk også at kontrollere at bakkerne passer til tromlerne. Ellers skal de tilpasses så de passer.

88'er hilsner Steen A