tilbage

Land Rover Forum  

Index
28869: Spændingsmåler (ampermeter) spøtgsmål! (08-11-2005 12:28:49)
Morten Vittrup Graversen #7194, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 193.3.142.122)
Hejsa,

Min spændingsmåler på min 110 Defender TDI (1993) er begyndt at opfører sig 'sjovt'.

Målerne har altid stået i midten, men er begyndt at vise en lettere negativ spænding (målerne er næsten nede i det venstre orange felt). Fænomænet er opstået pludselig hen over den seneste uge.

Jeg har iagttaget følgende: når bilen kører i lettere forhøjet tomgang med alt slukket retter den sig langtsomt til normalt, tænder jeg kørelyset daler den en smule.
Allermest mærkeligt er, at når jeg køre med højere omdrejninger (motor/landevej) så faler måleren ned tæt på det venstre orange felt, og modsat, kører jeg kø-kørsel så stiger den en smule (stiger ca. 5-7mm væk fra det venstre orange felt)!

Er der nogen der kan lede mig i en retning mht. hvad jeg kan gøre? Jeg har selv en fornemmelse af at batteriet skal skiftes da det er det orginale der sidder i (og det måske er det mest naturlige sted at starte) - men alle bud er selvfølgelig velkomne!

På forhånd tak
Morten V.

Index
28893: sv: Spændingsmåler (ampermeter) spøtgsmål! (08-11-2005 21:18:41) (svar på 28869)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.235)
Hvis batteriet har propper, så skru dem af og kig efter, om de er sorte. Det er et sikkert tegn på, at batteriet er ved at dale sammen. Få fat i en syremåler og mål syrestanden i cellerne. Måleren viser konditionen af de enkelte celler. Men efter 12 års virke er det ikke nogen luksus, at få et nyt batteri inden vineteren. HUSK: størst mulig ampere.

Er det et vedligeholdelsesfrit batteri, kan du få spænden målt hos en autoelektrikker
Index
28897: sv: sv: Spændingsmåler (ampermeter) spøtgsmål! (09-11-2005 00:45:41) (svar på 28893)
Morten Vittrup Graversen #7194, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.94.143.93)
Hej Paul,

Tak for dit svar. Jeg var lige vel hurtig nok da jeg skrev at det var gamle batteri der sad i - det passer ikke - der sidder et Varta batteri af nyere dato i.

Jeg nåede iøvrigt lige præcis hjem fra arbejde, så "dødede" den.

Jeg tror jeg skal kaste min opmærksomhed på generatoren. Jeg var ude og køre terræn for et par uger siden, og der blev kastet en del mudder rundt i motorrummet, så jeg vil forsøgsvis rense kabler, og give den lidt tryk luft den modsatte vej af luftstrømningen for at se om det skulle hjælpe. Ellers står den nok på omskriftning.

Hilsen
Morten
Index
28907: sv: sv: sv: Spændingsmåler (ampermeter) spøtgsmål! (09-11-2005 09:34:48) (svar på 28897)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 15.203.169.124)
Hej Morten,

Det kan godt lade sig gøre at skille generatoren ad og rengøre den. Det har mere end een gang sparet mig for mange kroner til en ombytter. Det kræver naturligvis at man er lidt fiks på fingrene.

/tony
Index
28913: sv: sv: sv: sv: Spændingsmåler (ampermeter) spøtgsmål! (09-11-2005 13:36:52) (svar på 28907)
Morten Vittrup Graversen #7194, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.94.143.93)
Hej Tony,

Det har du ret i! Jeg fik løst problemet uden at skulle i gang med adskillelse eller ombytning.
Problemet var i alt sin enkelhed en slap drivrem til generatoren. Det forklarer også fænomænet med at den ikke ladede ved høje omdrejninger (remmen har fedtet rundt), og det modsatte ved lave omdrejninger!

Så nu er alle glade; jeg selv og fruen:-)

Hilsen
Morten
Index
28914: sv: sv: sv: sv: sv: Spændingsmåler (ampermeter) spøtgsmål! (09-11-2005 14:09:57) (svar på 28913)
Troels Juel Hansen #7172, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.150.90.2)
Hej

En lille oplysning: Amperer er enheden for strøm og måles der volt er det spænding.

MVH Troels