tilbage

Land Rover Forum  

Index
32538: td5 og bolten (06-03-2006 19:44:38)
Henrik Grove #6430, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.197.50.20)
Hej
På engelske fora kører der jævnlig en debat om den famøse bolt til oliepumpen på td5 motoren. Bolten skulle på visse motorer ikke være påført loctite ved fabrikationen som foreskrevet, hvorved den arbejder sig løs, et tandhjul falder af og man har en motor uden smøring.
Jeg kunne godt tænke mig at spørge om, hvor mange der her kender til dette problem. Vi kan læse om uheldige Peter Struntze her på forum, men er der andre? Oplys gerne model og årgang.
mvh.
Henrik
Index
32552: sv: td5 og bolten (07-03-2006 09:43:17) (svar på 32538)
Michael Antonsen #5997, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.50.223.66)
Hej Henrik
Jeg har lige haft problemet på min Dico 2, Td5 fra år 2000, som har trillet 170000 km.
Jeg havde kørt ca 35 km. og satte bilen 1 times tid, da jeg startede igen, blev olielampen ved med at lyse, og jeg stoppede bilen, jeg nåede dog at køre 300 meter.
Jeg var heldig og kunne nøjes med en ny kæde/tandhjul og en ny oliepumpe. Udgift ialt 12000 kr.
Jeg har også en Defender Td5 fra år 2000, hvor jeg lige har efterset denne bolt, og konstateret at den var låst med Locktite 243 som den skal.
Vil man være på den sikre side, så afmonter bundkarret og efterse bolten. Det tager 1,5 time og koster en bundpakning.

Hilsen Michael Antonsen 5997 nvs
Index
32554: sv: sv: td5 og bolten (07-03-2006 10:13:31) (svar på 32552)
Henrik Grove #6430, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 194.182.147.99)
Hej Michael
Du var vist rigtig heldig.
Da du efterså bolten på din Defender, afmonterede du bolten eller kunne du se at der var Loctite påført gevindet?
Hilsen
Henrik
Index
32557: sv: sv: sv: td5 og bolten (07-03-2006 11:33:39) (svar på 32554)
Michael Antonsen #5997, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.50.223.66)
Hej Henrik
Jeg afmonterede bundkarret og skruede bolten ud, hvor jeg konstaterede at den havde en hvidlig belægning i gevindet, og bolten var træg at skrue hele vejen ud.

Hilsen Michael
Index
32560: sv: sv: sv: sv: td5 og bolten (07-03-2006 15:12:30) (svar på 32557)
brian jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.176.158)
man kan også montere med en "nord-lock"skive
Index
32583: sv: sv: sv: sv: sv: td5 og bolten (08-03-2006 10:29:48) (svar på 32560)
Steen Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.142.27.194)
Er der nogen der kender noget til berørte serienumre?
Index
32584: sv: sv: sv: sv: sv: sv: td5 og bolten (08-03-2006 11:18:49) (svar på 32583)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.23.173.199)
Jeg har tidligere spurgt både Land Rover Danmark og Land Rover UK om dette.

Land Rover Danmark kendte på det tidspunkt intet til problemet (kort efter Struntzes TD5 breakdown), og Land Rover UK kunne oplyse, at der tilsyneladende intet mønster er i, hvilke serienumre der er ramt.

Om der siden er kommet nye oplysninger, skal jeg ikke kunne sige - måske Ib Hammer "lytter med" og kan supplere?

/Ib - 3662 - Odder
Index
32587: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: td5 og bolten (08-03-2006 13:58:52) (svar på 32584)
Kurt Adser Hansen #7238, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.180.229)
Ja det kunne da rart at vide om man skal en tur rundt
om mekanikkeren, for at få at vide om man kører rundt med en tikkende bombe under hjelmen.

Har lige denne side ved hånden.
www.web-rover.co.uk/nav.php?p=td5kb/oilpumpbolt

M.V.H.
Kurt Adser Hansen
130.000 Km. TD5 2002