tilbage

Land Rover Forum  

Index
34030: Luftfilter Ser. III - hvad gør du? (19-04-2006 16:29:41)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.159.102)
Hej Serie III venner

Inden jeg beslutter hvad jeg skal gøre med min rustne luftfilterkasse, rådne luftslange og gamle luftfilter, vil jeg lige høre hvad i bruger? Jeg har læst de gamle tråde om KN - som nogen anbefaler og andre ikke. Men bruger i det gamle, har i skiftet til helt nyt eller hvad er jeres erfaringer med luftfilterdelen?

Tak og LR hilsner
Index
34034: sv: Luftfilter Ser. III - hvad gør du? (19-04-2006 18:01:17) (svar på 34030)
Steen Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.40.211)
Hej Søren

Jeg bruger det gamle luftfilter, og det er ganske fint. Husk at rengøre skålen med olie grundigt og opfyld med frisk, ren olie, precis til stregen. Et sådant filter er selvrensende efter cyklonprincippet (set fra støvsugerreklame :-).
Køb en ny slange og kontroller at olieskålen er tæt, så har du et glimrende luftfilter.

88'er hilsner Steen
Index
34041: sv: Luftfilter Ser. III - hvad gør du? (19-04-2006 20:03:40) (svar på 34030)
Jon Poulsen #5361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.233.205)
Hej Søren.
Jeg bruger også det gl. originale, det virker ok, men jeg ved da ikke om der er opfundet noget der er bedre.
Jon. Serie III på 88"
Index
34046: sv: Luftfilter Ser. III - hvad gør du? (19-04-2006 21:04:39) (svar på 34030)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.2)
Brug det gamle: det er noget af det bedste, du kan få. Jeg har prøvet KN på en 2,25 d: mere støj og ingen forbedret økonomi eller trækkraft. Skal dog lige tilføje, at jeg ikke forøgede udstødningsrøret, så maskinen kunne kom af med den øgede luftmængde.
Index
34064: sv: Luftfilter Ser. III - hvad gør du? (20-04-2006 12:26:42) (svar på 34030)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Søren.

Da det nu efterhånden ligner en afstemning ;-)....

Jeg bruger selv KN-filter og synes at det virker godt og at det er let at rense. (Det larmer dog lidt mere..)

Det (aner)kendte Amerikanske firma "British Pacific" skriver på deres hjemmeside:
"K&N air filter.
While the stock air filter works better than just about
any other, and does not clog easily, it does cause big
restrictions at freeway speeds. The K&N filter is an
excellent free-flow filter for highway use that will let
your carburetor work to its potential at 'high' speeds."

Ovenstående dækker vel egentlig meget godt vilkårene for en "Dansk" Serie III også...

Serie III hilsen...
Verner DL-RK 451 og
http://www.serie3.109-serie3.dk
Index
34076: sv: Luftfilter Ser. III - hvad gør du? (20-04-2006 16:39:34) (svar på 34030)
Klaus Velschow #5721, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.55.177)
Hej,
Jeg har et KN-filter siddende på en hjemmelavet snorkel på min 2,25 SIII diesel.
Snorklen er lavet af afløbsrør.
Til at dække filteret er der noget der ligner en gryde fra et Trangia-kogesæt....
Og jo: det larmer sikkert en del mere end det originale - men hvis det er støjniveauet man går efter skal man nok kigge på noget andet end seriebiler....

Klaus
Index
34093: sv: sv: Luftfilter Ser. III - hvad gør du? (20-04-2006 21:22:38) (svar på 34076)
Thomas Thomsen #5236, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.212.19)
Hej! Et KN filter er sikkert ganske glimrende til "highway use", men til off-road brug er det originale langt at foretrække, da det renser meget bedre. Det er også derfor at mange traktorer og ørkengående køretøjer ses med denne type luftfilter.
Hvis man går efter at klemme en større luftmængde igennem skulle man nok lede efter et skumfilter af den slags man væder i olie, i stil med dem der bruges på motocross/enduro motorcykler - ved ikke om det findes til LARO - anyway - så er det stadig sværere at suge skidt igennem den gamle model "oliedunk" end et tyndt fedtet gitter eller skumgummi!

Off-road forever

Thomas
Index
34098: sv: sv: sv: Luftfilter Ser. III - hvad gør du? (20-04-2006 22:11:04) (svar på 34093)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.109.83)
Hej
Jeg vil lige indsparke lidt fakta omkring K&N filteret.
Det blev faktisk udviklet for mere end 35 år siden til brug i Bla BAJA 1000 og andre lignende amerikanske ørkenløb faktisk til erstatning for både papir filtre og skumfiltre.
Det må da siges at være OffRoad brug.
Under den første Golfkrig var der til sidst i denne stort set ikke et eneste britisk generator setup der ikke kørte med K&N filter, det var man simpelthen nødt til for dels at de ikke skulle blive slidt op af sand og for at der bare skulle være lidt service tid i dem.
I den internationale speedway verden er der på topplan langt over 90% af kørerne der bruger K&N.
Når nogen oplever at der kommer noget igennem et K&N folter som ikke skal igennem det så skyldes det oftest at det bliver "misbrugt" enten ved fejl dimensionering eller fejl service.
Med Venlige Rover Hilsener
Ole.#493.
Index
34101: sv: sv: sv: sv: Luftfilter Ser. III - hvad gør du? (20-04-2006 22:29:36) (svar på 34098)
Thomas Thomsen #5236, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.212.19)
Øv! Nu troede jeg lige jeg var så klog! Kan skyldes at min traktor er fra før 1960! Har mest erfaring med off-road mc´er (ikke speedway altså) og der ser man sjældent et KN. Øv øv! Nu vil jeg vide mere om KN....

Thomas - Now less "cocky"!
Index
34100: sv: sv: sv: Luftfilter Ser. III - hvad gør du? (20-04-2006 22:28:54) (svar på 34093)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.189.120)
Jeg har ellers meget gode erfaringer med KN filter, specielt til off-road. Dog vil jeg tilføje at det gælder en KN insats monteret i samme "dåse" som den original papir element. Toyota Hi-Ace, & Daihatsu Rocky går væsentlig bedre, dvs mere træk-kraft, næsten som med turbo, og brændstofs økonomi forbedres med ca 0.7 Km/Lt. Dog som der var skrevet om længere op i tråden, kan det ske at pumpen skal "sættes op" lidt, da der kommer altså en del mere luft ned i cylindrene. På en Islands tur hvor der var LR, og lidt andet med, blev dette bekræftet. Specielt lava-pimp-stens støv, som æder sig iggennem en papir filter, blev fanget af KN. Til en vis grad holder Kn vandet i skak også, men helst i forbindelse med snorkel!
Om KN er derimod væsentlig bedre end den gammel olie bad filter ved jeg ikke, men en del "gammel rotter", som jeg har stor respekt for, mener at olie badet er forbavsende godt, og at der er meget lidt at hente.
Index
34228: sv: sv: sv: sv: Luftfilter Ser. III - hvad gør du? (24-04-2006 16:04:36) (svar på 34100)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.159.102)
Tak til alle for råd og hjælp.

Jeg har bestilt lidt nyt originalt via Allparts i UK - og slebet rusten væk på resten og malet det sort og flot.

Så er der luft igen! Pyha