tilbage

Land Rover Forum  

Index
41033: Et spørgsmål om religion? - Diesel eller Benzin (26-12-2006 15:55:13)
Marc Leon Paul #7698, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.198.39.11)
Hej alle

Jeg er ny i klubben og håber i løbet af foråret at investere i min første LR. Prislejet ligger omkring en Serie III 88” med original 2.25 motor.

Mit spørgsmå er: hvad kører i andre: diesel eller benzin?
Hvad er fordele/ulemper ved det ene eller det andet?

Jeg kunne forestille mig at en dieselmotor er mere slidstærk? og nemmere at vedligeholde (på nær diselpumpen, som selvfølgelig er en dyr sag hvis man ikke selv kan justere den), men at stumperne til en benzin er billigere?

Hvad er mest udbredt og derfor lettest at få stumper til?

Jeg er klar over at spørgsmål af denne karakter ikke kun kan besvares ud fra et teknisk synspunkt, men at det også er et spørgsmål om temperement. Jeg har både en diesel og en benzin plastik bil, så jeg har ingen preferencer ud over langtidsomkostninger og driftsikkerhed.

LR hilsner fra medlem - uden bil!
Index
41042: sv: Et spørgsmål om religion? - Diesel eller Benzin (26-12-2006 21:11:47) (svar på 41033)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.144.126)
Hej Marc

Du kan prøve, at kikke under "motor" - Det har jeg selv fået svar i min fortvivelse over samme overvejelser
Index
41049: sv: Et spørgsmål om religion? - Diesel eller Benzin (27-12-2006 09:33:55) (svar på 41033)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.244.75)
Hej Marc,

Svaret på dit spørgsmål er i lige så høj grad et spørgsmål, hvad du tænker dig at anvende bilen til.

2,25 diesel har, modsat mange andre "legendariske" dieselmotorer opnået et lidt ufortjent ry, som værende knap så driftsikker og holdbar som 2,25 bensin. Dette skyldes hovedsagligt at 62,5 HK ikke er tilstrækkeligt til at give en afslappet kørsel under normale forhold (glem motorvej). For at følge med i trafikken er man nødt til at belaste motoren maksimalt. Noget der logisk nok ikke er sundt for nogen motorer.

Koklusionen er derfor at med mindre man kan se det charmerende i at bevæge sig afsted i et afslappet tempo (70-75 km/t, hvor motoren har sit mak. drejningsmoment), eller alternativt gi' den gas og hovedrenovere motoren for hver 100 - 150.000 km, skal man holde sig fra 2,25D.

2,25D kører ca. 10 km/l.

Bensineren kræver lidt mere vedligehold (tænding/karburator), men virker mere uanstengt på landevejen og der er forlydender om km-tal på 300-400.000 km uden hovedrenovering.

2,25B kører knap så langt literen som Diesel.

I terrænet oplever jeg ikke den store forskel på de 2 motorer, bortset fra at Diesel'en naturligvis ikke er så vandskræk som bensiner'en.

Reservedele er ikke noget problem at skaffe, uanset hvilken motor du vælger.

Held og lykke med købet og velkommen i klubben.

Mvh
Henrik
S III 88" 2,25D, der nænsomt fremføres med 75 km/t.
Index
41050: sv: Et spørgsmål om religion? - Diesel eller Benzin (27-12-2006 10:47:54) (svar på 41033)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.50.111.109)
Hej Marc

Benzinmotoren er klart kraftigere og mere slidstærke. I terræn er det en stor fordel at den tager omdrejninger hurtigt og ikke skal have tilløb til bakkerne. Når det er sagt skal man huske at vand og benzinmotorer ikke er den bedste cocktail.

Dieselmotoren er billigere i drift og kræver mindre pleje, den sejtrækker bedre og er ikke afhængig af strøm når den først kører. Men en racermotor får du ikke.

Jeg ville se mere på bilens generelle tilstand end på hvilken motor den har. Hvad du end vælger skal motoren være i orden når du får den, tag en "kender" med når du skal kigge.

God fornøjelse
Index
41054: sv: Et spørgsmål om religion? - Diesel eller Benzin (27-12-2006 13:50:48) (svar på 41033)
Marc Leon Paul #7698, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.198.39.11)
Tak for de gode svar, det ender jo nok med at blive en diesel, så den er lidt mere vandtæt :)

Det er ikke en bil der skal køre til daglig, det er udelukkende med henblik på klubbens arrangementer (trial og greenlaning) som jeg gerne vil deltage i. Det bliver hovedsageligt på Fyn og måske lidt i Sønderjylland, så det bliver ikke de lange ture, og jeg kan godt leve med at tage landevejen i stedet for motorvejen. Det er jo netop ikke en racerbil jeg vil have, det er der nok af i hverdagen.

Jeg har allerede allieret mig med en kyndig fra klubben, så jeg får hjælp når jeg engang kommer til selve handlen.