tilbage

Land Rover Forum  

Index
45342: Valg af generator - Defender 90, midtfirserne (17-04-2007 13:46:52)
Kasper D. Davidsen #6838, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.135.158)
Kære venner

Så gik generatoren, siger autoelektrikeren, og jeg kigger mig om i det vestdanske over sundet (England) og finder følgende

VEHICLE
APPLICATION TYPE PART NUMBER
DEF 2.25L A115/45 RTC5083 <----
DEF P/D 2.5L A115/45 RTC5083 <----
DEF P/D/TD 2.5L A117/45 STC229 <----
DEF 2OOTDi 2.5L A127/65 STC234
DEF 200TDi 2.5L A127/45 STC229 <----
DEF 300TDi 2.5L MAGNETI AMR34l2
DEF V8 3.5L A115/45 RTC5085E
DEF V8 3.5L A127/45 STC230
DEF 200TDi 2.5L A127/65 STC233
DEF 3OOTDi 2.5L MAGNETI YLE10113/AMR4248
DEF V8 CARB 3.5L A127/65 RTC5680N/STC234
DEF V8 EFI 3.5L MAGNETI YLE10099
V8 CARB 3.5L A127/65 STC234
V8 3.5L 17ACR RTC5O85E
V8 3.5L 18ACR RTC3851

Det ser ud til at standarden hedder 45amp, som jeg så her på DLRK kan læse mig til at mange opgraderer til 65amp.
Men hvis standard er 45amp - hvorfor så opgradere?

RTC5083 fås kun få steder, men til sølle 33,50£
STC229 ser ud til at være lidt nyere (Lucas?) men koster også 59£

Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor jeg ikke skal vælge den billigste????? :)

PS: 90'eren er fra '87 men har fået skiftet motor til en '83
I købet omtalt som 2,5D, men grundet skift af gløderør har jeg mistanke om at det er en 2,25D - Motoren skiftede vist lige deromkring(?) Er der nogen der ved om det er væsentligt for valg af generator (det ser ikke sådan ud i ovenstående tabel), og blot for nysgerrighed, er der nogen der har en klokkeklar forklaring af hvordan jeg ser forskel (PS: har den stor værkstedhåndbog, og så vidt jeg kan se er der ting der peger på det ene, og ting der peger på det andet - måske motoren er sammensat af flere dele - er det tænkeligt?)

He he, i guder hvor jeg elsker det lille myr - det bryder ned indimellem, men det er skideskægt at pille ved den - og så kører den jo som en drøm (når den kører :)

Thanks all in advance

[Kasper]
Index
45344: sv: Valg af generator - Defender 90, midtfirserne (17-04-2007 14:42:32) (svar på 45342)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.156.175)
Hej Kasper, forskellen på en 2,24L og en 2,5L er at på 2,24L står pumpen op som en strømfordeler på en benziner, og på 2,25L ligger pumpen ned på siden af motoren.
2,24L fås med to typer gløderør, tykke og tynde som er fra 1980-1981, 2,5L få kun med tynde gløderør.

Vedr. generator så er 45 amp. rigeligt til daglig drift, men hvis du har et kraftigt spil eller 14 fjernlygter, 10 arbejdslys og 8 roteblink der er tændt flere timer af gangen, så skal du nok opgradere til 90 amp.
Flere af de jyske reservedelpushere har også 45 amp. til omkring 400kr,-. (garanti, lev. osv)
Mvh
Kenneth Poulsen


Index
45346: sv: sv: Valg af generator - Defender 90, midtfirserne (17-04-2007 15:14:56) (svar på 45344)
Kasper D. Davidsen #6838, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.135.158)
Kanon! - klar tale! - Tak!

Pumpen, er det fætteren på billedet, der står så nydeligt op af firewallen lige under hjelmen?

Eller er det den (jeg ikke har et billed af) der er forbundet til dysserne med kobberrør, og som jeg mener ligger ned, lang nede ved siden af motoren...

Kan de jyske pushere defineres nærmere? :)
Og snakker vi nye reservedele eller brugte?
Index
45347: sv: sv: sv: Valg af generator - Defender 90, midtfirserne (17-04-2007 15:24:29) (svar på 45346)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.245)
Nej det er brændstof filtret, der er på billedet.

Pumpen sidder nede på venstre side af motoren bag tandremshuset (set forfra), hvis det er en 2,5 N/A, den bliver nemlig trukket af tandremmen.

mvh

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
hvis du vil vide mere om at eje en ældre 90"

Index
45351: sv: sv: sv: Valg af generator - Defender 90, midtfirserne (17-04-2007 16:48:05) (svar på 45346)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.156.175)
Hej Kasper, man må ikke reklamere her, men der er flere jyske reservedelspushere der reklamerer i Oasen, ring til dem og lad dem give et bud på en strømmaskine.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
45353: sv: Valg af generator - Defender 90, midtfirserne (17-04-2007 17:10:22) (svar på 45342)
Ingvar Vejlund #6069, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.198.30)
Hej Kasper
Størrelsen af gløderør siger ikke noget om motorstørrelsen. Kører selv med en 2.5na diesel, men med en top fra en 2.25.
MHT generator størrelse, så snup den største du kan få fat i. Standard størrelsen er meget brystsvag, især hvis du vil have noget elektrisk ekstra udstyr.
Landy hilsen Ingvar
Index
45355: sv: sv: Valg af generator - Defender 90, midtfirserne (17-04-2007 17:37:43) (svar på 45353)
Kasper D. Davidsen #6838, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.135.158)
Super, så er det præcis sådan min er udformet - jeg var i tvivl om det var sandsynligt at det var en 2,5 med 2,25 top :)