tilbage

Land Rover Forum  

Index
57590: Veteranforsikring - dækker dårligt? (19-01-2008 09:30:40)
Emil Wolter (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.174.126)
Hej,

Jeg talte med min forsikring forleden, som er Alm. Brands 'Nordisk Veteranforsikring', angående dækning af min LR, som er fra slutningen af tresserne. Anledningen var, at jeg havde modtaget de nye forsikringsbetingelser.

Jeg er ansvar+kasko forsikret hele året, pris 1200 kroner.

Forsikringen siger, at bilen kun må bruges til hobbykørsel - det vil sige turen må ikke have et formål såsom på en dejlig sommerdag at køre i bilen på arbejde eller på en snekold vinterdag tage bilen til et møde for på den måde at være sikker på at kunne komme frem uanset snedriver og lignende.

FOr mig at se er begrebet 'lejlighedsvis kørsel' blevet udskiftet med begrebet 'hobbykørsel'. Jeg har, indrømmet, ikke læst betingelserne de sidste to år, når jeg har fået dem tilsendt. Men jeg mener, at kunne huske at det i sin tid hed 'lejlighedsvis kørsel' som er et vidt begreb.

Problemet er, at køre man i sin bil til/fra arbejde på den varme sommerdag, så dækker forsirkingen ikke. Ej heller dækker ansvar. Altsammen fordi det ikke er hobbykørsel altså en 'tur rundt om blokken/huset/laden' efter en pludselig indskydelse på et tidpunkt hvor man har fri.

Har I andre udmeldinger fra Alm. Brand veteran-afdeling?

Hilsner EW
Index
57594: sv: Veteranforsikring - dækker dårligt? (19-01-2008 10:49:42) (svar på 57590)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Hej Emil

Lad os først slå fast at en ansvarsforsikring altid vil dække, så længe et motorkøretøj er indregistreret. Dog kan et forsikringsselskab efterfølgende søge regres hos forsikringstageren såfremt denne har udvist grov uagtsomhed.

Jeg har selv også to af mine LR’s hos Nordisk veteran og mener helt klart ikke at de hverken kan eller vil forsøge at afskrive sig kasko dækning eller søge regres for ansvarsdækning, hvis jeg nogle enkelte gange om året vælger lade min hverdags bil stå og tager en af veteranerne og så forulykker på en tur som har et ”formål” som f.eks. til/fra job, til bageren eller for at deltage i et DLRK arrangement. Det som vel er det helt afgørende er at man ikke anvender bilen regelmæssigt og til egentligt transport - og det er vel rimeligt til den meget fornuftige pris som vi kan forsikre dem til.

Mvh,
Henning
Index
57595: sv: sv: Veteranforsikring - dækker dårligt? (19-01-2008 12:41:27) (svar på 57594)
Henrik Prange #7703, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.192.190)
Hej

Jeg har sidste år stillet spørgsmålet til forsikringsoplysningen, og fik samme svar som Henning skriver oven for.

Hilsen Henrik
Index
57596: sv: Veteranforsikring - dækker dårligt? (19-01-2008 12:51:58) (svar på 57590)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.251.195.1)
Netop af samme årsag har jeg min veteran serie2a dække i Alka som en alm. gammel bil, kun med ansvar.
Igen af samme årsag, har jeg fastholdt syn hvert andet år og hvide plader, med fuld afgift, på bilen.

Jeg kan nu køre i min SafariBil som det passer mig, NÅR det passer mig. ;)

Jeg kunne jo nok have sparet en pokkers masse "%'er" ved at sætte køkkenet tilbage i bilen og indregistrere den som AutoCamper, idet den jo er født som en sådan med hævetag osv.
Men nu var afgiften på min drømmebil kun små 4200,- som engangsudgift for officielt at importere bilen til lille Danmark ;)

I november brændte jeg for 4000,- kr benzin af, ved at køre i bilen hver dag på arbejde m.m.

De der faste årlige omkostninger er ikke så store i den sammenhæng, og jeg gider ikke slås med en dårlig forsikring fordi jeg mere eller mindre bevidst bøjer/overtræder reglerne.

"Fuld dækning" og så skal vi, med god samvittighed, bare ud at køre ;)

LR hilsner Jens
Index
57603: sv: Veteranforsikring - dækker dårligt? (19-01-2008 13:45:32) (svar på 57590)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.156.104)
Jeg spørger bare: Er det ikke fordi det er din hobby at have sådan en bil, at du vælger at tage den på arbejde en dejlig sommerdag, når du har en anden ganske fornuftig og kedelig bil ved siden af?
Og er det ikke et "formål", at du bliver i godt humør af at tage en tur i bilen uden at du skal på arbejde eller lignende?

Jakob E S
Index
57608: sv: Veteranforsikring - dækker dårligt? (19-01-2008 14:33:45) (svar på 57590)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.53.110)
Blot som tillæg til indlæg om Alm. Brand.

Jeg har en Fiat 500 fra 1967, som jeg bruger om sommeren, når vejret ellers er til det. I gamle dage havde jeg den forsikret som brugsveteran, således man kunne bruge den uden restriktioner.

Efter bortfald af den ordning, er den kommet på almindelig veteranforsikring - men har af forskellige årsager også kun kørt 200 km. de seneste 2 år.

Men her til 08 er den klar igen. Jeg spurgte direkte hos Nordisk Veteran (Ole Højgaard) om hvordan man skulle forholde sig til begrebet "hobbykørsel". Jeg havde læst et sted, at det blev tolket som 5.000 km - og spurgte om det så indebar at hans holdning var at så længe man var under denne grænse, så blev det betragtet som hobbykørsel. Det blev afkræftet.

Nordisk Veterans holdning er at man må godt f.eks. en enkelt gang tage den på arbejde (fremvisning til kollegaer) - men ikke noget med lejlighedsvist at anvende den.

Så nu ryger den på en almindelig forsikring og får pladerne deponeret om vinteren. Ingen grund til at misbruge ordningen eller risikere en manglende dækning for at spare den 1.000-mand om året.

Jacob, vi kan nok alle svare bekræftende til dine spørgsmål - men det bringer os ingen vegne i relation til fortolkning af forsikringsbetingelserne.

mvh

Lars, der foretrækker klar besked fra forsikringen - end fortolkninger der kan ramme en forkert hvis uheldet er ude.