58048:
sv: sv: sv: hjælp før køb (26-01-2008 14:01:57) (svar på
58005)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Kenneth,
Dit eksempel ser da umiddelbart nydeligt ud, og hvad angår "niveau" så vil jeg ikke anbefale - med forlov... , at du køber en P38A*, på et "lavere niveau - altså pengemæssigt... Måske du kan finde en der er lidt billigere, men der skal være "hold i tingene". En billig P38'er kan blive dyrt købt på sigt - motor- eller elproblemer, oliespild og hvad der ellers kan gemme sig i en aldrende indisk - øhh engelsk bil...
jeg vil måske hellere anbefale at du evt. venter lidt med at købe en.... priserne falder jo med tiden og standen bliver ikke forholdsmæssigt så meget dårligere - der skal yderligere 10 år til ude i det våde danske klima.....
Vedr. motorproblemer: det er lidt svært at spotte om blokken er flækket - med mindre det er en udvendig revne.
Man kan man tage en kompressionsprøve af alle cylindre og/eller en forureningsmåling - sidstnævnte vil også indikere om en lambdasonde/katalysator er defekt.
En trykprøvning af kølesystem er også en mulighed.
Oliespild er "standardudstyr" på en engelsk bil - den vil næsten altid spilde lidt olie - hvis ikke er det nærmest et sygdomstegn - jeg selv har til dato været heldig - jeg kan indtil videre nøjes med at tørre lidt "oliesved" af bundkaret hver 2. måned.... (kører dog heller ikke så meget)
Det er oftest kølerslangerne der afstedkommer motorhaveri - de bliver møre og sprækker med alderen . og et pludselig tab af vand forårsager overhedning af motor - med dyre regninger til følge - nye slanger og et øje på vandtemperaturføler er en god ide! (gælder specielt for alle benzinmotorer)
2.5 TDi - Dieselmotoren er efter min bedste overbevisning alt for svag, og det er ligesom om at glæden med at eje en dejlig stille bil forsvinder ved lyden at et overbebyrdet tærskeværk ude foran, der til sidst ender med at tabe pusten i kampen om at flytte en tung bil - 136 hk er for lidt til en bil, der vejer godt over 2 tons. Mange dieselbiler har fået ny motor ved 125 - 140tkm - der har ejerne kørt livet ud af motoren.... hvis den er chiptunet, er den dels ikke i miljømæssigt henseende ikke lovlig og dels forkortes levetiden også - hvis man altså bruger de ekstra kræfter! (men hvem tuner en bil og kører morfarkørsel?!)
Lidt om udstyr i grove hovedtræk:
S - har ikke været importeret i DK
SE - stofsæder, manuelt gear
HSE - Lædersæder, elsoltag
2.5 R6 TDi (manuelt gear er standard, automatgear kunne tilvælges mod merpris.
4.0 V8 SE (manuelt gear er standard, automatgear kunne tilvælges mod merpris.
4.6 V8 HSE eller Vogue - 4.6 findes kun med automatgear.
Diverse "bling"hjul - 19 eller 20" kan i værste fald ødelægge køredynamikken i bilen - en P38 er maksimalt født med 18" fælge fra fabrikken. Standardstørrelse i DK har altid været 16" uanset årgang/model.
Import er (for hjemmemarkedets vedkommende) blevet en "dårlig forretning" - økonomisk set.
Her er en kort afgrænset beskrivelse af afgiftsreglerne:
Afgiftsreglerne er blevet ændret 2 gange indenfor det sidste år - 1. gang den 25. april 2007 - der blev registreringsafgiften hævet til 50% for gule plader - dog undtaget kassevogne uden sideruder og pick-ups - disse har stadig 30% afgift.
Desuden er der nu et miljøtillæg eller fradrag for alle biler - uanset hvide eller gule plader - beregnes efter brændstofforbrug. Der findes også fradragsmuligheder for sikkerhedsudstyr, men de er ikke så relevante i denne sammenhæng - til nysgerrige læs mere på: skat.dk
Formålet med at importere en bil nutildags må fremover være, at finde en bil, der kilometer- udstyrs-, eller typemæssigt ikke er at finde her i DK. min erfaring er, at prisen for en importeret bil ligger almindeligvis lavere i salgsøjeblikket i forhold til en dansk solgt bil... Det skal nok ses i det lys, at ingen kan dokumentere bilens reelle historie idet svindel med bilpapirer er hyppigt forekommende i eksempelvis Tyskland.
Det skal imidlertid ikke skræmme folk fra at importere drømmebilen! Jeg har selv haft en importeret bil fra Schweitz og også hentet en i Tyskland, så gode biler kan findes derude... man skal blot være kritisk!
Import er iøvrigt blvet temmelig bøvlet lige p.t. Det er fremover over SKAT der varetager alle processer fremover: afgiftsberigtigelse, registrering, nummerplader m.m. Man skal have god tid og ikke mindst tålmodighed!!!
hvor er du fra i landet?! du kunne jo sige til, hvis du fandt en spændende bil - måske man kunne give en hånd med - eller nogen kender nogen, der kender bilen.... håber du forstår hvad jeg mener...
* (Land Rover's fabrikskode på en Range Rover af årgang 1994 - 2002 med denne udformning - uanset motortype!)
#7334
sikken dejlig dag der er idag.....