62089:
sv: sv: sv: sv: Dæk/Fælge (17-04-2008 00:31:54) (svar på
62080)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (
ip-adr: 80.165.172.218)
Hej Rune.
Problemet med serie fælgene er såmænd ikke så meget nitterne, som det faktum at der mangler en vulst i fælgen.
Vulsten er beregnet til at støtte kanttråden så dækket ikke bliver skubbet ind ved sideværts påvirkning, dette bliver naturligvis værre ved lavt dæktryk.
BF Goodrich dækkene i sig selv gnaver ikke i slangerne, hvis man husker at få fjernet de små klistermærker som fabrikken gemmer i dækkene.
Nå slangerne bliver gnavet i stykker er det fordi slangerne har en forkert størrelse/for dårlig kvalitet.
Mange dækmænd monterer slanger som hedder 700X16, af en i forvejen tynd kvalitet. Når den bliver blæst op til en 235/85X16 vil selv et kondom virke tykt i forhold til.
Bestil derfor kun Bridgestone eller Michelin 750X16 i tyk kvalitet, så holder slangerne til gengæld også i årevis. Jeg har kørt med samme slanger i over ti år, også i meget terræn med lavt dæktryk,jeg har tangeret de heftige hastigheder for en seriebil, der nævnes i denne tråd, og jeg har ikke haft een punktering i den tid.
Venlig hilsen
Hartley 109 STW 1972