tilbage

Land Rover Forum  

Index
62067: Dæk/Fælge (16-04-2008 17:41:50)
Rune Sckerl #7948, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.165.87)
Kan man bruge slangeløse BF-dæk 235.85.16 på de oprindelige Serie III fælge, også hvis man evt. får brug for at nedsætter trykket ?

mvh rune
Index
62077: sv: Dæk/Fælge (16-04-2008 19:01:11) (svar på 62067)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.170)
Både og....På den 90" jeg havde sad der, da jeg købte den 2 hjul med slanger og 2 uden slanger på originale nittede Land Rover fælge, men i princippet skal de nittede fælge køre med slanger, fordi de kan blive utætte ved nitterne, på 2 af fælgene var utætte derfor var der slanger her, men de 2 andre var tætte. Personligt har jeg valgt at der skal slanger i mine dæk, men de er også nittet.


mvh

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro

Med nye One Ton fælge, men ingen dæk...suk!
Index
62078: sv: sv: Dæk/Fælge (16-04-2008 19:03:30) (svar på 62077)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.170)
Det er selfølgelig fælgene der er nittet ;-)

mvh

2547 Steen
Index
62080: sv: sv: sv: Dæk/Fælge (16-04-2008 19:31:45) (svar på 62078)
Rune Sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.165.87)
tak for svaret, men jeg har læst noget om at nogen dæk kunne gnave hul på slangerne, gælder der BF-dæk 235.85.16, indvendig i dækkene er der nogen skrå ribber ?

mvh rune
Index
62081: sv: sv: sv: sv: Dæk/Fælge (16-04-2008 19:49:24) (svar på 62080)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hej Rune

Du kan godt køre med slanger i BFG-dækkene selvom der er ribber. Det gjorde jeg i en del år på min 110".
Men.... hver eneste gang at jeg kørte for hurtigt, så blev der gnavet hul i slangen.
Jeg kunne fint køre 110 km/t på motorvejen.. der kunne gå måneder uden problemer.. men hvis jeg bare i et ganske kort øjebliks kådhed sneg mig op på de 115 km/t, så kunne jeg være sikker på at høre en stille hvislen fra mindst ét dæk, når jeg parkerede bilen.
Jeg kører nu slangeløst, da jeg ind imellem lader kådheden tage over en stund...

Mvh
Jesper
Index
62089: sv: sv: sv: sv: Dæk/Fælge (17-04-2008 00:31:54) (svar på 62080)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.172.218)
Hej Rune.
Problemet med serie fælgene er såmænd ikke så meget nitterne, som det faktum at der mangler en vulst i fælgen.
Vulsten er beregnet til at støtte kanttråden så dækket ikke bliver skubbet ind ved sideværts påvirkning, dette bliver naturligvis værre ved lavt dæktryk.
BF Goodrich dækkene i sig selv gnaver ikke i slangerne, hvis man husker at få fjernet de små klistermærker som fabrikken gemmer i dækkene.
Nå slangerne bliver gnavet i stykker er det fordi slangerne har en forkert størrelse/for dårlig kvalitet.
Mange dækmænd monterer slanger som hedder 700X16, af en i forvejen tynd kvalitet. Når den bliver blæst op til en 235/85X16 vil selv et kondom virke tykt i forhold til.
Bestil derfor kun Bridgestone eller Michelin 750X16 i tyk kvalitet, så holder slangerne til gengæld også i årevis. Jeg har kørt med samme slanger i over ti år, også i meget terræn med lavt dæktryk,jeg har tangeret de heftige hastigheder for en seriebil, der nævnes i denne tråd, og jeg har ikke haft een punktering i den tid.

Venlig hilsen
Hartley 109 STW 1972
Index
62122: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk/Fælge (17-04-2008 15:06:31) (svar på 62089)
Alfred Thomsen #7414, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.81.123.51)
Sådan kan det går når der er forlidt tryk i dækket.
Så vidt jeg ved, er der to typer slanger, specielt til slangeløse dæk er det nødvendigt at bruge de tykke slanger. På grund af de små ribber der er indvendigt i de slangeløse dæk.
Ups og undskyld til den uheldige.