tilbage

Land Rover Forum  

Index
6396: 2,5 d / 2,5td? (12-11-2002 20:55:20)
Jørgen Laursen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.97.238.27)
Hvad er forskellen på 2,5 D og 2,5 TD, ud over selvfølgelig turboen.
Jeg mener hvad skal der til, for at man kan montere turbo, på en motor der ikke er født med en, skal der eks.lavere stempler osv?
Index
6397: sv: 2,5 d / 2,5td? (12-11-2002 21:28:45) (svar på 6396)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Det er en lidt kompliseret beregning.
Først skal du vælge ladetryk. Jeg kender ikke de omtalte motorer, men hvis du f.eks vælger et ladetryk på 1,3 bar (effektforøgelse på 45% ved effektivt ved effektivt kompressionsforhold 11:1). Dette forudsætter at det geometriske kompressionsforhold ændres til ca. 6:1.
Du skal øge forbrændings/kompressionsvolumen.
Beregningen er som følger:
Divider det nuværende kompressionsforhold minus een op i cylindervolumen pr. cylinder.
Divider den ændrede kompressionsvolumen (6) minus een op i cylindervolumen pr. cylinder - træk disse to tal fra hinanden og divider resultatet med stempelarealet i kvcm, resultatet er afdrejningen af stemplet (sænkning).
Mvh. Michael (måske skulle du bare købe en anden motor (-:)
Index
6401: sv: 2,5 d / 2,5td? (12-11-2002 22:50:24) (svar på 6396)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.67.154)
Jeg går ud fra, at vi snakker Land Rover motorer og forskellen mellem en 2,5 og 2,5 td.
Du kan ombygge en 2,5 til en 2,5 td, men arbejdet står ikke i forhold til den pris, Du kan købe en brugt 2,5 td'er for. Disse ligger på omkring 3.000 til 5.000 DKK, men skal efterfølgende renoveres - Marinus Nielsen i Varde eller Esbjerg CylinderService er gode til disse maskiner.
Vil Du selv gøre Dig beskidt, så skal der en del nye sliddele til: turbostempler, ændret manifold, selve turboen, slanger, olierør plus alle de ting, jeg ikke lige har check på skal ændres ved lige den motor. Så skal ind i selve konfigureringen og den har jeg ikke ved hånden.

Håber det rækker i første omgang.

Paul
medl. 027
Index
6405: sv: 2,5 d / 2,5td? (13-11-2002 09:02:25) (svar på 6396)
Jan Bager Isaksen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.103.140)
Hej Jørgen

Jeg har tænkt på at gøre det samme engang. Jeg får lavet bil hos tohuse
auto, og han ved hvad der skal gøres.
Jeg mener ikke du behøver at skifte stempler med det samme du kan vente til
de (hvis) revner. Men du skal også montere en intercoler det gør uvist af hvilken grund belastningen på motoren mindre. Jeg har snakket med en tre stykker der har gjort det og de har ikke haft problemer. Hvis du har en serie bil er det dog lidt bøvlet at få plads til div. slanger og intercoler men det kan lade sig gøre hvor imod en 90/110 er det vare at købe de relevante dele og sætte dem i. Men prøv at ringe
til Kjeld (tohuse) han kan måske også finde nogle brugte dele.
Hilsen Jan Bager Isaksen