tilbage

Land Rover Forum  

Index
6425: Luftfyr (14-11-2002 22:39:29)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.67.160)
Med montering af luftfyr i sædekonsolen skal udstødningen føres ud til siden, således udstødningsgasserne ikke kan samle sig under vognen og trænge op gennem de for Serie og Defender så velkendte utætheder.
Index
6435: sv: Luftfyr (15-11-2002 11:47:16) (svar på 6425)
karsten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.99.189)
øhh luftfyr ??
Hvad er det ??
Jeg mener det er noget med varme ikke?
Men hvad kører det på ,og er det et alternativ til dieselfyr ??
mvh Karsten Bøgvad 5867
Index
6436: sv: sv: Luftfyr (15-11-2002 12:00:30) (svar på 6435)
Thomas Holm #3251, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.97.146.140)
Luftfyret er bare et oliefyr som varmer luften istedet for et "vandfyr" som varmer kølevandet og dermed motoren. Det kører på diesel, benzin eller petrolium afhængig af model
Index
6440: sv: sv: sv: Luftfyr (15-11-2002 12:48:51) (svar på 6436)
karsten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.99.189)
Tak for svaret.
Jeg synes det er et godt forum med rare mennesker og gode svar, på alle mine "dumme" spørgsmål.

Men det her luftfyr, er det billigere at anskaffe end "vandfyret"?

"Vandfyret" har jo nogle åbenlyse fordele mht. varmt kølevand i moteren og koldstart m.m.
Men dermed også dyrere ??

mvh Karsten
Index
6468: sv: sv: sv: sv: Luftfyr (17-11-2002 14:05:52) (svar på 6440)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.69.253)
Et dumt spørgsmal : 'Hvem kører rundt på stranden i 88" med påskrift *POLITI*... Ser Du Karsten, det er et dumt spørgsmål, men hvis Du ikke kender alle begreber og så spørger, er Du klogere end andre, som bare gør, at de ved det...
Et brugt 'luftfyr' koster ca. 3000,- DKK og har den store fordel, at det kan opvarme kabinen i en 109/110 STW eller Hardtop, hvilket det fabriksmonterede standardvarmeapparat ikke kan...
Har Du fx kun en 88/90 " eller udelukkende Truckcab på 109/110, så bør Du vælge et vandfyr...
Jeg kan skaffe Dig et brugt luftfyr...
Index
6470: sv: sv: sv: sv: Luftfyr (17-11-2002 17:11:43) (svar på 6440)
karsten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.99.189)
Ok ..ser du,
For at begynde fra een ende af så har jeg en 88" diesel Lr ved navn PiPPi (pragtfuldt kørertøj). Den er udstyret med et rigtigt godt varme app. fra en 90/110, og er jo godt nok ,men jeg har lavet en seng i den jeg godt vil bruge selv om den er kold udenfor. Det største problem er ved dette er kondensen som opsamler sig ved overnatning pga.varme forskellen og udåndning (fra vores ...øhh ...ja);-). Det næste problem er tæt beslægtet med det første
det er varmen (eller manglen på samme).Men som jeg mener også er den bedste måde at holde bilden tør og os raske på ... Så der for al denne snak fra mig af, hvorfor det ene eller det andet fyr.
Jeg ville nok helst gerne have et diesel vandfyr da motor blokken også bliver varmet op,og dermed lettere start i kold vejr ,mindre slid m.m.

Er der noget af alt dette som ikke er rigtigt forstået af mig denne forbindelse ?

En helt anden overvejelse jeg har gjort mig er ,at købe et 110 amp batt. mere og placere det under førersædet(hvis der er plads) og dernæst montere en 12v elvarmer (120W) over bagdøren... men jeg har ikke rigtigt regnet på om der er nok strøm ,nok varme m.m.
Men et billigere alternativ er det hvis der virker.

Tak for alle svar på forhånd.
mvh.
karsten Bøgvad 5867
Index
6471: sv: sv: sv: sv: sv: Luftfyr (17-11-2002 17:48:37) (svar på 6470)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.94.55)
Ok, så er et luftfyr løsningen, idet Du får masser af varm og tør luft cirkuleret rundt i kabinen. Det bruges også på lastbiler, når chaufførerne skal holde ca 8-9 timers pause. Energiforbruget er ldit mindre end et vandfyrs.

Men Du kan også gøre det med et vandfyr. Du skal så blot have defrosteren (varmeapparatet) kørende. Det giver dog ikke samme mængde varm luft som ovennævnte !

Kondens undgår Du ved, at montere en udluftningsventil på bagsiden af hardtoppen. Over de små ruder er der plads ! Vælg en marinetype på Ø 150 mm. Kan købes i skibshandlen.