tilbage

Land Rover Forum  

Index
6476: Spil (17-11-2002 21:35:35)
Anette & Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 131.164.187.200)

Vi har et mekanisk Koenig spil drevet fra kraftudtaget. Da det blev monteret måtte vi ofre overgearet. Jeg vil derfor gerne bygge spillet om til hydraulik. Jeg ved der er nogle af jer der har hydrauliske spil, i nogle tilfælde hjemmekomponerede og med godt resultat. Jeg har ikke forstand på hydraulik, men jeg ved dog at jeg nok skal regne med et olieflow på ca 80l/min./200 bar og at jeg skal bruge en pumpe med remskive, en manøvreventil, et oliebeholder, nogle slanger, en hydraulikmotor og måske en oliekøler. Er der nogen der kan hjælpe med oplysning om leverandør, komponenttyper og evt. ca. priser på sådan noget.
Lad nu være med at anbefale mig et el.-spil, jeg har endnu ikke set et el.-spil der er udholdende nok til mit brug.
I min søgen har jeg fundet en hjemmeside: www.rawson-koenig.com . De har hydrauliske spil men jeg er bange for kommunikationen vil være for vanskelig.

Med 88"èr hilsen
Peter Hansen
Index
6477: sv: Spil (17-11-2002 22:13:53) (svar på 6476)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.237.22.218)
Jeg formoder, Du kører en Serie-bil.
TI Concole har en servopumpe i programmet, som kan monterespå en 2,25 l motor. Pumpen med reservoir etc er del af et servostyrigskit til Seriebiler, men burde kunne anvendes. Selve den hydrauliske motor... tjah, prøv af gå til et firma, som arbejder med hydraulik. Jeg kunne forestille mig, der fandtes een lille nok til at kunne placeres i rammen.
Men det bliver en Storm P. løsning, men jeg vil ikke råde Dig til, at skifte til el-spil.
Index
6479: sv: sv: Spil (17-11-2002 22:44:44) (svar på 6477)
Anette & Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 131.164.187.200)
Tak for svaret Poul.

Jeg har et par sevostyringspumper liggende, en fra en lastbil og en fra en rover 2600 SD1, men jeg ved ikke om de giver tryk og flow nok.

Med 88"ér hilsen
Peter
Index
6506: sv: sv: sv: Spil (18-11-2002 23:33:37) (svar på 6479)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.69.217)
Nutildags drives hydrauliske spil af servopumpen til styringen... Har jeg forstået det rigtigt, at spillet har været monteret på Jeres 88" og at I har valgt et overdrive fremfor kraftudtag for servopumpen ?!?!?
Hvis dette er tilfældet og der ikke skal laves alt for mange Storm-P.-løsninger, så pil overdrivet af igen og sælg det for 3000 DKK. Hos Ashcroft i UK kan I få Jeres gearkasse ombygget med en 32 % højere gearing og samtidig beholde kraftudtaget.
Det synes jeg, bliver det nemmeste for Jer.
Er I fingernemme, kan delene også købes i løsvægt, men julegaver købes da i England, som min gamle tante Ingeborg var helt overbevist om. ( oversat til dansk: besøg Ashcroft !)

Resultatet bliver, at I får en lydsvag og professionel samlet gearkasse og slipper for overdrive hyleriet. I får en sikker hydraulisk forbindelse, som er overskuelig og enkelt at vedligeholde.

Opgradering bliver for tiden annoceret til 270 GBP.

Ashcroft findes på nettet.

God fornøjelse !
Index
6544: sv: sv: sv: sv: Spil (26-11-2002 07:27:26) (svar på 6506)
Thomas Holm #3251, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.97.146.140)
Hvis I vil undgå alt arbejdet omkring om- frem- og tilbagebygning, bør I nok overveje Poul´s løsning med at montere spillet direkte på gearkassen. Jeres overgearing kan nemt laves simplere, eksempelvis ved at montere Range Rover differentialer istedet for de originale differ.
Den hydrauliske løsning virker super overbevisende, men tag jer i agt: Det er forholdsvis dyrt at rode med hydraulik sammenlignet med eksempelvis to RR differ eller en engelsk ombygget gearkasse. Jeg har selv bygget hyd. spil, så hvis I vil høre et par ord, så ring til mig. Mit nummer står på Midtjyllands side i Oasen.
Index
6492: sv: Spil (18-11-2002 15:03:30) (svar på 6476)
Jan Isaksen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.103.148)
Hej med jer

Koenigen er klart det bedste, har i prøvet at se om i kan få fat i den krumptap drevne model.
Men hvis det ikke kan lade sig gøre så prøv at kontakte Thomas Holm for han har
lige monteret hydraulik spil på sin Range
Rover men jeg mener det var rimeligt dyrt tror hydraulik motoren alene kostede
6000 kr. men prøv at spørge ham.
Hilsen Jan bager Isaksen