tilbage

Land Rover Forum  

Index
67007: de 30 km/t der blev væk? (28-07-2008 15:13:40)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.221.171)
har en S3 benziner jeg nu kun kan få op på ca 70 km/t. (Den har ellers altid let kørt 100km/t. Det virker ikke som om den trækker igennem i nogle a gearne længere?

Altså som om den lige mangler den sidste acceleration i alle gear?

Any ideas?

Med sommervarme LR hilsner

Mads
Index
67020: sv: de 30 km/t der blev væk? (28-07-2008 18:49:46) (svar på 67007)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.233.5.18)
prøv at tjekke om tændingen står rigigt.
på ældre biler sker det med kortere eller længere mellemrum at tændingstidpunktet trænger til en justering.

lige nu kører jeg diesel men kan da huske at min gamle polo der også havde mekanisk tænding med platiner og knikser, en gang hvert 1-2 år lige sku trimmes ind, så gik den ligepludselig meget bedre. motoren gik renere, bedre i tomgang, og blev meget mere omdrejningsvilig.

du skal bruge et stroboskoblampe til formålet (en tændingspistol) men de fås i bl.a. biltema til ganske få penge.
Index
67021: sv: sv: de 30 km/t der blev væk? (28-07-2008 18:53:41) (svar på 67020)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.221.171)
Hej Jacob

Det vil jeg prøve men inden jeg køber mig en sådanne er jeg kommet i tanke om at jeg havde nogle probler med at min kobling havde smidt væske. Den er aldrig blevet rigtig god siden jeg fyldte på igen.

Kan det give det problem jeg beskriver? Eller med andre ord, bør jeg starte med at kigge på det inden jeg køber en tændingspistol?

Med LR hilsner

Mads
Index
67023: sv: sv: sv: de 30 km/t der blev væk? (28-07-2008 19:09:53) (svar på 67021)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.26.110)
Med IT-Jespers problem in mente, kunne du jo forsøge at løsne tankdækslet og/eller skifte benzinfilter.

mvh
Knud
Index
67024: sv: sv: sv: sv: de 30 km/t der blev væk? (28-07-2008 19:17:11) (svar på 67023)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.221.171)
Hej Knud

(og tak for stemningsrapporten fra LA08)

Jeg har kigget på Jespers problem men forstår ikke hvorfor benzindækslet skal løsnes eller sågar af? Og så må du gerne lige gi' en hint til hvordan jeg kommer til benzin filteret?

Med LR hilsner

Mads
Index
67027: sv: sv: sv: sv: sv: de 30 km/t der blev væk? (28-07-2008 20:16:16) (svar på 67024)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hej Mads

Når jeg prøvede at køre uden dæksel var det fordi jeg skulle være sikker på, at problemet ikke skyldes undertryk i tanken.
Når man forbruger brændstof fra tanken, skal dette erstattes af noget andet = luft. Ellers vil tanken blive suget flad - eller du kommer til et punkt, hvor undertrykket i tanken modsvarer det sug/tryk som din brændstofpumpe kan levere og du ikke kan få mere brændstof frem.
Er udluftningen helt stoppet vil du kunnne køre et stykke tid og derefter er det slut. Er den kun delvist stoppet vil du normalt kunne køre med nedsat kraft - du kan kun få en begrænset mængde brændstof frem fra tanken.

Der sidder en eller anden form for udluftning på alle tanke. Enten i form af et lille hul i tankdækslet, ventiler i dækslet eller noget helt tredie.
- Og det er iøvrigt fjollet at kalde det for udluftning, når nu luften skal ind... men det er en anden sag.

En simpel kontrol er iøvrigt at tage tankdækslet af, netop når problemet opstår. Hvis der kan høres et "flup" - eller anden lyd, der kunne indikere at luft bliver suget ind i tanken - så er der problemer med udluftningen.
I mit tilfælde var der ingen lyd, men for en sikkerheds skyld prøvede jeg at køre uden. Det gav desværre ingen forbedring.

Held og lykke med din løsning.

Jesper

Mvh
Jesper
Index
67028: sv: sv: sv: sv: sv: sv: de 30 km/t der blev væk? (28-07-2008 20:34:52) (svar på 67027)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.26.110)
Benzinfilteret kan sidde lidt hist og pist, men følg røret fra tanken under vognen op til benzinpumpen. Muligvis støder du på et filter her i undergrunden, eller røret kan være klemt fladt, hvis du har været oppe at ride på terrænet.
Visse benzinpumper indeholder et filter, specielt hvis der er et glas ifm pumpen.
Som regel er der indskudt et filter på forbindelsen mellem pumpen og karburiden, gerne et transparent liniefilter, for at forhindre at der sætter sig lort i nåleventilen.

Du kan også pille slangen af ved karburiden, sætte salngen ned i en flaske og få en hjælper til at starte motoren og se om det vælter ud med benzin. Motoren bør stoppes ret hurtigt igen og man skal ikke lade benzinen løbe ud over den varme udstødning.

Der kan også så fint sidde noget i et lille filter i selve indløbet til nåleventilen/svømmerventilen

Men prøv nu først den med det løse benzindæksel iflg. Jespers fine, uddybende forklaring. (Forstod blot, at det var problemet, men ak!)

mvh
Knud
Index
67030: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: de 30 km/t der blev væk? (28-07-2008 20:37:58) (svar på 67028)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.221.171)
Hej I to

Gud hvor jeg håber at det er benzindækslet der løser problemet for det tror jeg at selv jeg kan finde ud af! (SMiley)

Jeg vender tilbage med nyt

Takker

Med LR hilsner

Mads
Index
67036: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: de 30 km/t der blev væk? (28-07-2008 21:16:38) (svar på 67030)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.19)
Kig lige efter, om speederforbindelserne er intakte og der gives fuldt udslag. Kig også under speederpedalen, om der skulle ligge noget, som forhindrer fuld pedal! Brædnstoffiltre er nævnt.