tilbage

Land Rover Forum  

Index
67400: Gummiliste forrude (05-08-2008 00:28:40)
Claus Andersen #7924, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.218.226)
Hej Forum!

Er det nemt at skifte gummilisten omkring forruden?

Er ved at male min 90 tommer (i morgen, onsdag og torsdag) og gummilisten er helt sprukket i hjørnerne og kunne godt trænge til at blive skiftet. Hvis det er nemt vil jeg prøve at ringe til Meca i morgen og høre om de kan sende mig en ny.

Er det nemt eller?

Hvis der er en der har prvet det som har tid i 5 min til et tlf opkald i løbet af tirsdagen, så ville jeg blive lykkeligere end jeg er nu :O)

Mvh
Claus
Index
67404: sv: Gummiliste forrude (05-08-2008 09:31:52) (svar på 67400)
Knud #3283 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.121.45)
Har man prøvet det nogle gange og har man værktøjet, ja så er det nemt.

Når ruden skal ud, skal du trække "låsetråden" i gummilisten ud.
Herefter sidder ruden løs, især hvis man med en afrundet syl løsner hele vejen rundt, inde og ude fra. En skruetrækker ødelæger en masse rundt om sig.
Pres ruden ud inde fra. Sæt en medhjælper til at gribe den uden for. Tryk jævnt over f.eks. hele overkanten, Ikke noget med en hæl lige midt på, hvis du da ikke vil benytte lejligheden til at sætte en ny i med varmetråde.

Når ruden skal i, sætter man den nye gummiliste fast i karrosserikanten hele vejen rundt. Udvis tålmod.
Ruden sættes ned i den dertil beregnede rille i gummilisten.
Start i bunden og så med føromtalte afrundede syl, lirker man ruden i hele vejen rundt.
Når ruden, efter lidt ukvemsord sidder, plejer jeg at sprøjte siliconespray på listen.
Herefter skal låsetråden sættes i den midterste rille i listen. Til den ende har man et lille specialværktøj, der har et øje, hvor igennem låselisten lægges. Øjet presses ned i rillen på gummilisten og så maser man ellers på hele vejen rundt, uden at låsetråden vrider sig.
Så sidder ruden der, og du kan godt være noget svedt. :-)

Vil man sikre sig at det er tæt, kan man fuge efter med siliconegummi der hærder op.
Sæt tape på ind mod lak eller glas, og kør en lille stribe sort siliconegummi i og glat efter med en sæbevandsfugtet finger. Prøv lige denne øvelse på noget andet først, så du har en fornemmelse af, hvad det indebærer, og tag ikke dit stadstøj på til dette eksperiment.

De første gange jeg monterede ruder på denne måde, var jeg på vanviddets rand, specielt hvis der yderligere skulle sættes cromlister i bagefter!

mvh
Knud, der af en eller anden grund ikke kan logge på.
Index
67416: sv: Gummiliste forrude (05-08-2008 11:58:32) (svar på 67400)
Ingvar Vejlund #6069, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.198.30)
Hej Claus

Knuds forslag er super, bortset fra een ting.
Skal listen alligevel skiftes, så skær den udvendige vulst af med en hobbykniv, så er du helt sikker på at ruden overlever.

Landy hilsen Ingvar
Index
67426: sv: sv: Gummiliste forrude (05-08-2008 15:11:33) (svar på 67416)
Morten Brendstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.213.198)
Der er ikke låseliste i gummilisten til forruden på 90".
Index
67436: sv: sv: sv: Gummiliste forrude (05-08-2008 16:28:45) (svar på 67426)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.240.161)
Det er rigtigt, jeg blander min RRC ind i sagen!

Det må have gjort så stærkt et indtryk på mig da jeg skiftede gummilister omkring tagvinduerne på en 110" bus, at jeg har fortrængt at forruden monteres med den meget lettere metode, nemlig at trække den i fra bagsiden med snor.
Sorry.

Men så kan jeg give opskriften på den aktuelle type.

Som det også nævnes, vil det være lettere at få forruden ud, ved at skære gummilisten hele vejen rundt, idet man ellers skal presse vældig hårdt på glasset med en betydelig risiko for ødelæggelse. Har glasset i forvejen et stenslag, er det stor risiko for at det revner.

Den nye gummiliste skal sættes på ruden før ruden sættes op på plads.
I rillen, hvor karrosserikanten skal gribe, lægger man f.eks. en 5 kvadrat ledning.
Lad ledningen starte for neden næsten ude ved hjørnet, og fyld den rundt i rillen forbi begyndelsen og over mod det andet hjørne, således ledningen ligger dobbelt på en god del af det nederste stykke.
Sprøjt dygtigt med siliconespray ned i omtalte rille og på flappen, der skal ind og gribe i karrossen..
Sæt forruden op på karosserikanten, samtidig med at man trækker lidt af ledningsstumperne ind i bilen, så den kan synke godt ned. Ruden skal stå lidt ud fra karrossen for oven for at få den til at glide på plads for neden.
Så lirker man i begge sider med den afrundede syl, uden at flå kanten, samtidig med at man forsigtigt lægger ruden mere og mere parallelt med karrossen.
Når man kan se at det tegner rigtigt, får man hjælperen til at trykke ruden forsigtigt ind på plads og nedad, men uden vold.
Herefter starter man med at trække i den ledningsstump, der kan passere den anden, og efterhånden som man kommer rundt ser man den velsmurte gummiflap kommer ind på den rigtige side. Skift side af og til. Træk ikke alt for vildt men lirk forsigtigt, så man ikke ødelægger gummilisten. Hjælperen lægger hele tiden et moderat fysisk pres på ruden ude fra.
Når man skal op på oversiden, kan det være en god ide at trække ruden godt nedad med det yderste af sine negle. Bare nogle få millimeter gør underværker.
Pas særligt på når man passerer hjørnerne, Her kan det være meget stramt og sylen kan være god at hjælpe med.

God arbejdslyst og undskyld min sammenblandig af de 2 typer montering.

mvh
Knud
Index
67516: sv: sv: sv: sv: Gummiliste forrude (07-08-2008 08:22:53) (svar på 67436)
Claus Andersen #7924, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.218.226)
Fantastisk med et sådant svar Knud.

Den skal sættes i senere i dag, idet jeg fik gummilisten i går med posten fra 4WD.

Skal køre hjem i den i dag fra Maribo til København, så jeg håber vi kan finde ud af det og ikke ødelægger ruden.

Mange tak for alle svarene!

Hilsen
Claus

www.landrovernet.dk