tilbage

Land Rover Forum  

Index
67547: Hvordan er det lige med veteran og hvide plader (07-08-2008 18:38:05)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.200.43)
Nu kom jeg til at læse et indlæg om en noget så krakilsk synsmand, der ikke umiddelbart var til at lege med med hensyn til reglerne for en SII veteran.
Alle de forskellige regler er kun til at blive forvirret af.
Mit spørgsmål går på min egen sIII fra 73´- den skal indregistreres efter et år på værksted, hvor den i mellemtiden stod stille og af den grund fik klippet pladerne, og nu går jeg med tanken om at få den på hvide plader med veteranstatus. Den har hidtil haft gule - og nogle gange har der ellers været behov for at lidt flere kunne komme med på tur i denne, hvilket selvsagt ikke kan lade sig gøre lovligt.
ligeledes er den blevet optimeret til en 2.5td - har det noget at sige i f.eks. synsmæssig forstand.
Vil det være meget omkostningsfuldt at få den på hvide plader og hvilke regler gælder der for det?
SIIIhilsen
Stefan
Index
67550: sv: Hvordan er det lige med veteran og hvide plader (07-08-2008 19:21:44) (svar på 67547)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.221.171)
Hej Stefan

Min S3'er er også fra 1973. Jeg har hentet den i UK og gav 6000kr for at få den indregistreret på hvide. Blot for at gi' dig en ide om niveauet!

Med S3 hilsner

Mads
Index
67553: sv: Hvordan er det lige med veteran og hvide plader (07-08-2008 19:34:22) (svar på 67547)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.175.40)
Hej Stefan

Der er ingen forskel på at konvertere en veteran og en nyere bil fra gule til hvide plader. Øvelsen er den samme nemlig den er at du skal op til SKAT og betale afgift, som så naturligvis er relativ mindre på en gammel bil. For en SIII fra din årgang er den vel på en 3000 til 6000 kr.
Om du så vil registrere den som veteran eller ej er helt afhængig om de brugs mønster. En veteran må kun benyttes lejlighedsvis og er derfor ikke et anvendelige hvis behovet er transport, men kun til sporadisk hygge kørsel. Fordelen ved at registrere som veteran er derfor ”kun” at den først synes hver 8 år (dog også det år den flyder 40).

Forsikringsmæssigt kan bilen forsikres almindeligt eller som ”Veteran” uanset af hvordan den er registret – men også her er det de kørselsbehov som bestemmer hvad du bør vælge.

Mvh,
Henning
SIIa 1966, SIII 1974 og Defender 110” – alle på forskellige vilkår
Index
67575: sv: Hvordan er det lige med veteran og hvide plader (07-08-2008 23:29:51) (svar på 67547)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.200.43)
Tak til begge - så har jeg noget viden at gå videre med.
SIIIhilsen
Stefan
Index
67577: sv: sv: Hvordan er det lige med veteran og hvide plader (08-08-2008 00:37:05) (svar på 67575)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 78.156.215.57)
Min Gamle S2a fra 1969 blev registreret på hvide plader som enhver anden gammel bil. Altså ingen veteranstatus. Jeg skal til syn hvert andet år.
Den er forsikret med ansvar som enhver anden gammel bil. Heller ingen veteransatus her.

Men jeg får den kvarte vægtafgift under alle omstændigheder.

Hilsen JEns