tilbage

Land Rover Forum  

Index
6738: Kold 300tdi (16-12-2002 12:15:51)
Steen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.80.18.155)
Jeg har en Defender 300tdi. Det undrer mig at den aldrig rigtig bliver varm her i vinter tiden. Temp. måleren kommer højst lige over min.. Ved længere ture lige under halvt udslag. Er der andre som har tilsvarende erfaringer.
Index
6739: sv: Kold 300tdi (16-12-2002 13:22:04) (svar på 6738)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.24.10.34)
Hej Steen,
Jeg rasler også rundt i en 300tdi og har de samme problemer.
Alle jeg har snakket med siger at det er helt normalt. Men træls det er det.
Jeg tænker mest på om olien bliver varm nok til at smørre ordentligt.
Nogen løsning har jeg ikke - men jeg overvejer at dække det ½ af køleren af her i vinterperioden.
Hvis du kommer på nogle smarte løsninger - så hører jeg gerne om det.
Den gode gamle Volvo 544 havde en smart løsning - et rullegardin foran køleren der kunne betjenes fra kabinen.

Se i øvrigt:
http://www.difflock.com/discus/messages/5/769.html

Hej
Christian
Index
6741: sv: Kold 300tdi (16-12-2002 14:31:49) (svar på 6738)
Ole (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.210.70)
Jeg har for nylig fået gang i min nyindkøbte ser 3, med 2 1/4 diesel. Det er selvfølgelig en helt anden motor, men den havde det samme problem. Der var ingen termostat i!
vh. Ole
Index
6743: sv: Kold 300tdi (16-12-2002 14:42:43) (svar på 6738)
Jane & Tony Albers #4243, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.249.21.199)
Jeg bruger en plade af krydsfiner foran køleren hele vinteren på vores RR TD. Det fungerer udemærket.

/tony
Index
6746: sv: Kold 300tdi (16-12-2002 15:14:58) (svar på 6738)
Mikkel Fibiger #5177, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.61.137.145)
Jeg har oplevet samme problem på en Disco. Den fik skiftet thermostaten. Motoren virker meget mere frisk nu, hvor den kan blive rigtig varm. Den gamle thermostat kunne ikke lukke, så ikke engang på lange ture ville varmemåleren rykke sig lidt op og der var koldt i bilen. Det er en meget billig måde at få "ny" bil på: 97,00 kr for en org. thermostat. Håber det hjælper. Hilsen Mikkel
Index
6747: sv: sv: Kold 300tdi (16-12-2002 15:20:16) (svar på 6746)
Christian Ballisager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.24.10.34)
Hej Mikkel,
- mit problem er bare at termostaten lige er skiftet.
- gad vide om det stadigvæk er temostaten det er galt med ? .. for selvom vandet når normal temp. så falder det igen hvis bilen kører inde i byen eller står i tomgang ?

Hej
Christian

Index
6748: sv: sv: sv: Kold 300tdi (16-12-2002 20:00:20) (svar på 6747)
Mikkel Fibiger #5177, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.160.102.126)
Både Dicovry'en og min Defender med 300Tdi motor falder i temperatur når de holder i tomgang, men ikke så meget at der bliver koldt i kabinen. Ved bykørsel kan de godt holde drifttemperaturen. 300Tdi'eren er nok ikken nogen "varmekanon", vi har en ældre 90" TurboD og den bliver hurtigere driftvarm og varmeapperatet har en helt anden magt, på trods af soft-top. Er der mon luft i kølesystemet på din motor? Du ved sikkert at det lille hul på thermostaten skal vende opad og når man fylder kølervæske på, så skal "varmehanen" være helt åben.
Håber du får problemet løst, inden vinteren melder sig for alvor.

Hilsen Mikkel
Index
6751: sv: Kold 300tdi (16-12-2002 23:19:50) (svar på 6738)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.98.107)
Hej Steen og andre!

En Defender 300 tdi skal, hvis ellers kølesystemet er ok., kunne holde en nogenlunde konstant temperatur både sommer og vinter.

Jeg har selv en 300 tdi bus, og varmen i den fungerer problemløst, også her i vintertiden, selvom rummet der skal opvarmes er relativt stort.

Vejledende kan man sige, at hvis man lige netop kan holde hænderne foran indblæsningsdysen (under rattet) ved fuld varme og fuld blæserstyrke, uden at "svide" fingerene helt af, så er temperaturen ok.

Min temperaturmåler står lidt under midten (lodret), sommer såvel som vinter, og jeg har ikke lavet nogen "krumspring" i form af rullegardiner mv., selvom de findes standard til LR i form af udvendigt forklæde til køleren, og kan have en vis berettigelse, når vi er nede på 15-20 gr. frost...

Jeg har haft flere LR'ere, og de gange jeg ikke har kunnet få varme på dem, har det skyldtes enten en defekt termostat, et blokeret varmelegeme eller luft i systemet - og vær opmærksom på, at en ny termostat ikke nødvendigvis virker - det modsatte er snarere tilfældet - jeg har flere gange måttet skifte en nyindkøbt termostat - prøv den evt. først i en gryde vand på komfuret.

Varmelegemet kan med fordel gennemskylles med haveslangen - der kan være mange sjove sager i sådan et element i form af mudder og møre gummislanger - pas lidt på med for højt tryk...

Mht. luft i systemet kan man med fordel sætte en luftskrue ind på en af slangerne ved varmeapparatet - de fås i løs vægt hos en autoudstyrsforhandler, og er deres vægt værd i guld...

God fornøjelse i fejlsøgningen!

Mvh
Ib - 3662
Index
6756: sv: Kold 300tdi (17-12-2002 18:44:42) (svar på 6738)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Jeg er også den lykkelige ejer af en Tdi 300. Min temp. står - når motoren er varm (både sommer og vinter) - i kl. 11.00. Men jeg må indrømme at jeg sagtens kan holde hænderne på udblæsningsdyssen uden at brænde mig - selv for fuld blæser.
Index
6757: sv: sv: Kold 300tdi (17-12-2002 21:09:54) (svar på 6756)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.98.217)
Hej Michael,

Kl.11 passer meget godt, måske midt mellem 11 og 12.

Temperatur er en relativ størrelse, og måske er du mindre "ømskindet" end jeg, men der skal gerne være så meget hørm på, at det føles rigeligt varmt for fingrene - dette tip fik jeg af en engelsk LR-mekaniker for et par år siden, hvor vi over en "pint" morede os over LR'erens fantastiske varmeapparat.

Jeg har ingen dokumentation for, at det er sådan, folkene i Solihull har tænkt, det skal være.

Min egen erfaring siger mig, at jeg skal ikke holde i tomgang ret længe før indblæsningstemperaturen falder her i vintertiden.

Nu skrev jeg tidligere, at jeg ikke har lavet "krumspring" foran køleren - det er ikke helt korrekt - jeg har et par Hella 3000 på A-bøjle monteret, og de skærmer selvfølgelig delvis for køleren, men flere har oplyst mig om, at det ikke skulle ødelægge "flowet" mht. til køling, nærmere tværtimod - det har jeg ingen erfaring med ud over, at temperaturmåleren stod på det samme før A-bøjle og lygter blev monteret, som den står på nu - om det er termostaten, der arbejder lidt mere kan jo også tænkes...

Jeg vil prøve at sætte et termometer på en dag - så skal jeg give dig min indblæsningtemperatur ved en given udetemperatur, kørehastighed, blæsertrin og køretid efter kold start - disse størrelser må kunne bruges til noget i f.m. en evt. sammenligning - men i øvrigt må du gerne prøve en tur og sammenligne direkte - det var nok lettere - bare kast en mail!

Et er sikkert - termostaten er et ofte overset stykke halvpålideligt mekanik, som tit står helt eller delvist åbent i mangen en LR eller måske helt mangler grundet defekt pga. blokering af fremmedlegemer/tæring.

Men hvis du checker den i gryden inden montering, og holder dit kølesystem rimelig rent ved jævnligt (se servicebogen) at skifte kølervæsken og holde slangerne i orden, skulle det være muligt at undgå fremmedlegemer i termostaten og opnå den fra fabrikken ønskede virkning.

Mvh
Ib - krause@post8.tele.dk
Index
56340: sv: sv: sv: Kold 300tdi (30-12-2007 10:54:06) (svar på 6757)
Martin Lentz #8094, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.150.115.57)
Hej Ib

Du skriver at man kan tjekke sin termostat i en gryde kogende vand. Kan du evt. uddybe lidt for en nykommer, hvad det er man tjekker? Skal man kunne se noget bevæge sig eller er det noget med en elektrisk modstand? eller...?

Mvh

Martin - Der har lidt samme problem i sin 300 Tdi Disco