tilbage

Land Rover Forum  

Index
68166: Freelander diagnose OBDII (20-08-2008 20:36:40)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.139.254)
Jeg har en Freelander 2000 og en OBDII fejlkode læser, men de vil ikke snakke sammen.

Er der nogen der ved om det er fordi Freelanderen ikke er OBDII kombatibel, og eventuelt hvordan man så læser koder?

Det skyldes at fejllampen for HDC lyser, og tomgangen nogen gange stiger til 2000 rpm.


MVH Asger
Index
68168: sv: Freelander diagnose OBDII (20-08-2008 20:46:50) (svar på 68166)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.178)
Er den med moduler den OBD 2 læser?

Hvis den er, kan det være du skal have et specifikt modul til den bil.

Den ODB2 læser du har, burde have beskrevet hvilke biltyper den kan snakke med, f.eks. i manualen eller i menuen.

Ellers kan du være heldig at bilen kan fortælle dig fejlkoden ved hjælp af blink - enten sidder den i motorrummet (altså systemet til selvdiagnose) og hvis den gør, er det typisk en knap som du skal holde nede i ca. 10 sek. hvorefter en lille diode ved siden af vil blinke f.eks. tre gange - stop - to gange - stop - fire gange - stop og det er så kode 324.

Hvis dette er tilfældet skal du have et datablad med kodeforklaring. hvis lampen i instrumentbordet blinker, så prøv at lægge mærke til om denne gør det sekventielt - så burde det være samme kodeudlæsning.

Håber at du kan bruge det.

MVH jakob
Index
68172: sv: sv: Freelander diagnose OBDII (20-08-2008 21:14:40) (svar på 68168)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.139.254)
Jeg har fundet stikket, som sidder i højre fodbrønd, og liste med fejlkoder har jeg også.

Men min fejlkodelæser vil ikke snakke med bilen, og så vidt jeg ved om OBD 2, skal den sende fejlkoder når man sætter tænding på bilen.

Nåd jeg sætter læseren til bilen tænder det, og registrerer at der er en bil tilsluttet, og så skulle den ellers sende fejlkoder når der er tænding på bilen. Men det gør den ikke, og den svarer heller ikke hvis man trykker på knappen på læseren til at hente fejlkoder.

Der er ikke noget der blinker, det er kun advarselslampen om HCD fejl, der lyser konstant.

MVH Asger
Index
68173: sv: Freelander diagnose OBDII (20-08-2008 21:20:47) (svar på 68166)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.175.40)
Hej Asger

Jeg kan desværre ikke hjælpe med et klart svar men jeg har, efter at have bruget meget tid og købt ind til flere scannere af forskellige fabrikater er det min erfaring at det ikke er helt så simpelt som ”OBDII må da være OBDII”.
Først og fremmest findes der 2 -3 forskellige protokoller som bilerne kan anvende og derfor skal din scanner og bil passe sammen.

Det er dog det lettest del af ”festen” for det er
relative ”få” motor relaterede parametre/fejl som er dækket ind under den åbne standard (f.eks. MIL, Lamda sonde værdier m.m.), så fejl koder og diagnostik som relatere sig til stort set alt andet som f.eks. Aircon, ABS, SRS, HDC og alarm systemer m.m. er næsten 100% bil afhængig og IKKE en del af den åbne standard.
For at kunne få tilgang til disse informationer kræver det altså at diagnose systemet kender systemer og dem gemmer producenten godt for at beskytte at beskytte sine autoriserede værksteder samt for at tjene penge på diagnose systemerne.

Nu er der heldigvis en række uafhængige firmaer og privat personer som får ”knækket koden” på disse tåbelige lukkede systemer så f.eks. til Defender TD5 og DiSCOII findes der nu et italiensk hvor man fra sin PC får fuld tilgang til alle systemerne, og ligeledes har jeg haft stor fornøjelse af en række ”hjeme strikkede programmer til Range Rover P38.
Mit råd er derfor at lede på UK forummer da der helt sikkert er nogle som har en løsning til Freelander.

God jagt.

Mvh,
Henning
Index
68189: sv: sv: Freelander diagnose OBDII (20-08-2008 22:44:39) (svar på 68173)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.139.254)
Jeg har ledt lidt rundt, og fundet ud af at man skal have sig en original Land-Rover "Scanbook" eller "Ravacom" som koster en formue.

Og så er der nogle nørder der har forsøgt sig, men vist ikke fået det til at virke.

Så det ender nok med at den kommer til autoriseret værksted, uden at jeg ved hvad der er galt.


MVH Asger
Index
68190: sv: sv: sv: Freelander diagnose OBDII (20-08-2008 23:13:02) (svar på 68189)
Jesper Overgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.212.92.134)
Hej Asger,

jeg har ligeledes været igennem en række scan værktøjer for at læse data ud af min Land Cruiser diesel årgang 2000. Jeg har ligeledes obd-2 stik i fodbrønden men kan heller ikke etablere komunikationen. Vi kunne godt "ping'e" bilens computer men kunne ikke trække data ud. I følge min kammerat taler bilen i en anden BAUD hastighed en OBD-donglen/laptoppen. Du skal, så vidt jeg husker, frem efter 2003 før diesel bilerne bliver OBD-kompatible.
Alternativt kan du køre forbi FDM de kan godt læse fejlkoderne ud for dig. Så har du en ide før du kører på værksted med den.

mvh
Jesper
Index
68193: sv: sv: sv: sv: Freelander diagnose OBDII (21-08-2008 01:24:38) (svar på 68190)
Morten Sinding #7356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.52.189)
Hej
Med EOBD kan man kontrollere:
Defekt katalysator. Defekt lambdasonde. Motorudsættere
Defekt i brændstof- / luftreguleringen. Defekt i en komponent der vil medføre at emissionerne overstiger de fastlagte grænseværdier I 2004 kom der EOBD på diesel biler, bensin kom i 2001 Og der kan være undtagelser til begge sider.
Mvh. MS