tilbage

Land Rover Forum  

Index
6776: Koldstart... (19-12-2002 11:24:14)
Hans Kristian Erbs (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.226.58)
Jeg starter hver morgen min 110'er kl. 5.45 og kører med det samme.
Har den bedre af at stå i 5 minutter med - lidt mere end - tomgang. Nogen siger, at olien ikke kommer ordentlig med rundt, når den bare kører i tomgang.
Tak for svar!
4975 Hans Kristian
Index
6777: sv: Koldstart... (19-12-2002 15:58:13) (svar på 6776)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.69.186)
Din motor har godt af, at køre i tomgang ca. 30 sek efter start og ca. 1 minut efter endt kørsel. Så er motoroloien kommet rundt ved start og turboen faldet til ro ved slut. Motoren bør ikke køre i tomgang over længere tid, men er det nødvendigt, skal den gå i 'hurtig' tomgang, dvs. ca 800 omdrejninger pr. minut. Det bedste, Du kan gøre for Dit mekaniske bilhjerte, er, at implantere et vandfyr, som opvarmer kølevandet før start. Monteret fås det til ca. 10.000 DKK.
Index
6778: sv: sv: Koldstart... (19-12-2002 16:00:45) (svar på 6777)
jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.80.18.155)
Hov , hvorfor må man ikke lade bilen stå i tomgang i længere tid?
Index
6781: sv: sv: sv: Koldstart... (19-12-2002 16:32:35) (svar på 6778)
Tony (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.21.199)
Hej Jesper,

Det må man ikke fordi olietrykket er lavere end ved normal drift -dvs at smøringen er mindre, og endvidere er krumtapaksel osv. ikke afbalanceret til disse lave omdrejninger. Altså vil krumtappen vibrere/ryste mere i tomgang end ved f.eks. 1500 o/m -og dette vil medføre forøget slid på lejerne den ligger i.
Tomgang er altså kun noget der bør bruges når man holder for rødt lys :)

Har man brug for at have motoren gående i længere perioder, kan en håndgas(håndbetjent gaspedal med mulighed for låsning i et bestemt niveau) anbefales.

HTH

/tony
Index
6844: sv: sv: sv: sv: Koldstart... (29-12-2002 19:28:16) (svar på 6781)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Hej Tony
Hvis olietrykket er højt nok vil det lavere olietryk i tomgang ikke betyde noget - det bliver først farligt hvis olietrykslampen lyser. Med hensyn til afballancering af krumtap akslen, hvis den er afballanceret til f.eks. 4500 omdr/minut er den da også afballanceret til 800 omdr/minut - des finere afballancering jo højere omdrejningstal (alt andet lige).
Problemet med lang tids tomgang er dårlig forbrænding.
Mvh. Michael