tilbage

Land Rover Forum  

Index
70720: Vi snakker motor. (13-10-2008 22:18:58)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.92.189.239)
Jah nu går snakken jo lidt på hvordan det er med motor størrelser i forhold til Told og Skat.

Men det som interesserer mig er hvordan man regner det ud fra en Serie 3 109 fra 1978. Hvor stor er den største motor der blev sat i den? Altså i forhold til de 20% man nu må øge med.

Jah det kunne jo være rart med en 200tdi eller en motor fra en patrol. Så kunne man måske også trække en lille trailer engang imellem.

Der er noget der tyder på at en 2.25L er taget noget tidligt fra moderen.


Så er jeg lidt nysgerrig om nu hvor jeg har en gearkasse liggende åben alligevel. Man kan da vist købe nogle sæt der hæver gearingen i høj i trans gear kassen? Er den nogen der kender dem for så kunne det jo lige være dejligt at få ordnet det også.

Mvh. Jacques

109 hilsner Aalborg
Index
70722: sv: Vi snakker motor. (13-10-2008 22:33:59) (svar på 70720)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.129.22.154)
Hej Jacques
Hvad angår højgearet transfer så se her: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/part_35.html
Og hvad angår motoreffekt så er det fra 68 til 72 hk en 2,25 Benzin har (Alt efter hvilke papirer man kigger i)
Og hvis man går ud fra de 72 giver det lige netop lov til en 2,5TD, og den kører bare herliggt i serievogn! :)
Index
70726: sv: Vi snakker motor. (14-10-2008 00:27:07) (svar på 70720)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.145)
Du kan endda gå ud fra en 83 hk, som 6-cyl-maskinen ydede...
plus 20 % giver 99,6 hk....
Men Frimodt har ret i, at en 2,5 TD er en udmærket maskine til en Serie-bil og ombygningen, har jeg hørt, er ikke særlig besværli. Kun lidt trangt omkring styrehuset i.f.m. turboen.
Fra Ashcroft kan du få en 15 eller 23 % højere gearing på hovedkassen, men du kan også vælge et Rocky Mountain overdrive, hvilket giver dig et ekstragear for hvert gear, dvs. i alt otte fremadgående gear alene i højområdet.
2,5 TD yder 87 hk og må ikke køres for varmt om sommeren, dvs., at kølevandet ikke bør være tilsat for megen kølevæske.
Jo mindre kølevæske, des større køleeffekt har vandet.

Og så bare et par parabolske fjedre og gode dæk på, så har du en dejlig Serie III - Land - Rovers smukkeste - for ever!
Index
70728: sv: sv: Vi snakker motor. (14-10-2008 05:42:24) (svar på 70726)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.118.70)
glem for gud skyld de parabolske fjedre!!!!
nye standard holder meget bedre til terræng.

Parabolerne er til hyggekørsel på vej.

med venlig seriehilsen www.teamtyksak.dk
Index
70730: sv: sv: sv: Vi snakker motor. (14-10-2008 06:45:53) (svar på 70728)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.121.251)
bare et lile tillægs ? hvad er der i vejen med parabolske fjedre, til terræn? jeg har dem på min sII, jeg syndes de er fine, men jeg har jo heller aldrig prøvet standart


Steen
sIIa 1962 109"
Index
70733: sv: sv: sv: sv: Vi snakker motor. (14-10-2008 08:04:28) (svar på 70730)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Den største ulempe ved parabolske er den ringere egen-dæmpning grundet maglende friktion. Det er dog også denne der gør til at bilen komme til at vandre, ikke bare bedre, men hurtigere, så hjulet hurtigere kommer i hullet. Standard type fjedre er bedre til at holde højden, og man har ikke så store problemer med aksel vrid. Så på med parabolske, gasdæmpere og Anti-Wrap bars. Så spiller det :)
Index
70734: sv: sv: sv: sv: sv: Vi snakker motor. (14-10-2008 08:17:24) (svar på 70733)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.9.173)
Anti-Wrap bars..? Hvad f.. er det?

-Kasper
Med parabolske
Index
70736: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vi snakker motor. (14-10-2008 08:51:02) (svar på 70734)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.145)
Du går ind på McDonalds, de tilbyder Chicken Wraps...

AWB forhindret, at bladfjedrene vrides så meget, at dele af undervognen tager skade.

Monteres til rammen og akslen.

Måske kan tingesten benævnes som akselstabilisator, men det må mere erfarne off road kunne fortælle os.
Index
70740: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vi snakker motor. (14-10-2008 09:49:44) (svar på 70736)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.9.173)
link ? billede ?

;-) Kasper
Index
70742: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vi snakker motor. (14-10-2008 10:26:13) (svar på 70740)
Frimodt Petersen #1064, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.71.86)
Så kommer der billede
Index
70753: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vi snakker motor. (14-10-2008 17:12:18) (svar på 70742)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.118.70)
grunden til at jeg ik bruger parabolske på min 88er mere er som sagt at 3 sæt parabolske fjedre ikke holdt højden, efter ganske kort tid i terræng.

Jeg eftetspurte parabolske hos bertelsen, og fik svaret, at jeg sku lave nogen selv, som passede til vægten af bilen.

Old man emu laver ikke parabolske fjedre, eller semieliptiske, de laver dog noget til toyota/suzuki med mindre friktion i mellem lag i yderenderne.

Iron man laver noget nær det samme til toyota.

De fås desvære ik til gamle land rovere.

En tyk fjeder(som parabolske) kan ikke give sig så meget som flere tynde lag uden at ta skade.

nævn et sæt der holder den lovede højde efter et par år med off road, altså parabolske, så er jeg med på vognen igen.

Men de kører super komfortabelt på min 109" som sjællent kommer ud at køre hårdt terræng.

med venlig seriehilsen www.teamtyksak.dk
Index
70764: sv: Vi snakker motor. (14-10-2008 21:50:31) (svar på 70720)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.95.238.223)
interesant må man sige men det som jeg kan gå ud fra er 82 hk?

Har parabolske fjedre og det må jeg sige at jeg er utroligt glad for og har ingen problemer haft. kører ikke hårdt terræn, det bliver sjældent til mere end ud over marken til hestene. (Dog mange lange grusveje)

Har prøvet det der ashcroft men de havde vist ikke nogler kasser på lager såvidt jeg kunne forstå.

Hvad angår motor må jeg sige at jeg synes en 2.5 er en lille sød en men venter gerne til jeg har råd til en 200 tdi. Har jævnligt kørt patrol eller landcruiser og det er nogle motorer der ved hvor de vil hen så kunne da godt tænke mig at høre nærmere fra en med lidt erfaring på området.

Nu ved jeg godt at der måske er nogle der siger at bremserne ikke er beregnet til så stor en motor men det handler jo ikke om at køre 110 men nærmere om at køre 80 med en trailer. Bilen er vejet til 3.5 ton trailer.


tak for hjælpen mvh. Jacques
Index
70854: sv: sv: Vi snakker motor. (17-10-2008 20:12:11) (svar på 70764)
Claus Mittag #7793, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 89.239.208.98)
Hej Jacques.
Jeg har så sent som i går aftes fået synet min 90" fra 87 for første gang efter jeg lagde en patrol 3,3 td med 110 hk i den, helt uden problemer....
Eneste ulempe med den motor er at den er ca 200 kg tungere end min gamle motor, så den er blevet meget snudetung, men det må løses, for det er en fantastisk kværn. Samtidigt spillede prisen også ind, da jeg har fået hende ud og køre for under 10000 med en motor der har gået 180000 km, du ved jo selv hvad en 200 / 300 tdi koster....
Så smid du bare en japaner i, hvis du ka klare at høre på folks spydigheder når de opdager at du har moment og at du ikke drypper ;)
VH Claus
Du kan kontakte mig hvis du vil vide mere....
Index
70857: sv: sv: sv: Vi snakker motor. (17-10-2008 20:56:53) (svar på 70854)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.181)
200 kg mervægt er da noget... prøv med fjedre fra en 130" plus kontravægte på trækket!
Index
70859: sv: sv: sv: sv: Vi snakker motor. (17-10-2008 21:24:04) (svar på 70857)
Claus Mittag #7793, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 89.239.208.98)
???