tilbage

Land Rover Forum  

Index
7320: Slør i forhjul (28-01-2003 16:12:07)
Peter Warming & Ingrid M.Hvass #3973, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.178.108)
Hvordan er det nu at man fixer et forhjul, der har det med at gå i selvsving, så bilen vibrere så kraftigt at man bliver helt "frisk" i morgen trafikken. Det sker når jeg rammer et bump eller en rist på vejen.
Det er en 109 S2A.
Hilsen Peter W
Index
7322: sv: Slør i forhjul (28-01-2003 20:23:40) (svar på 7320)
Finn Frederiksen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.118.160)

Jeg kan desværre ikke komme med noget svar, men har det samme voldsomme problem med to ellers uafhængige Range Rovers. Forestillede mig, at det var ubalance i et hjul, der ved "festlige" lejligheder gik i selvsving.....netop ved passage af småhuller og revner...Afventer med spænding løsningsforslag.

Finn Frederiksen 3229
Index
7323: sv: sv: Slør i forhjul (28-01-2003 20:32:30) (svar på 7322)
Anders Larsen #6178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 131.164.169.18)
Hej jeg ved ikke om der sidder en dæmper/støddæmper på jeres styrtøj,men det lyder som en styrtøjs-dæmper der ikke har det så godt......For hvis den ikke virker eller sidder på kommer de store hjul nemt i selvsving.

Mvh

Anders
Index
7324: sv: Slør i forhjul (28-01-2003 21:23:25) (svar på 7320)
Niels Josephsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.87.126)
Hej

Det lyder som en eller flere defekte støddæmpere de kan nogle gange fikses med lidt motion dvs afmonter forneden træk den helt ud og skub den helt sammen nogle gange ligesom man bør gøre med nye dæmpere for at få evt luft ud.

på range rover kan også være slidte bøsninger i panhardstangen (den skrå stålstang der sidder foran fra den ene side af forakslen til rammen i den anden side. De er billige at skifte men de kan sidde frygteligt godt fast både boltene og selve bøsningerne hvis man ikke lige har en presse ved hånden.

god fornøjelse
Niels Josephsen
Index
7325: sv: sv: Slør i forhjul (28-01-2003 21:49:23) (svar på 7324)
Finn Frederiksen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.118.160)


Jeg burde nok have fortalt, at de to Range Rovers netop har fået fornyet støddæmpere, der er udluftet efter alle kunstens regler...både før og efter monteringen. Bøsningerne i panhardstangen blev udskiftet ved samme lejlighed. MEN samtidig blev olien i styrehusene udskiftet med molybdæn-fedt. Kan det have haft indflydelse på de kraftige rystelser. Vil forsøge en afbalancering af forhjulene. Er der ved nymontering af dæk for resten nogen idé i at gentage afbalanceringen efter, at dækkene har "sat" sig? Finn FR. 3229
Index
7329: sv: Slør i forhjul (29-01-2003 08:27:00) (svar på 7320)
Lars B Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.254.34)
Hej Peter og onkel Ingrid

Dette er hvad Hartley og jeg tidligere har skrevet om emnet under "rat/hjul slør" d. 11/6 2001:

Lars Jørgensen (11-06-2001 15:54:06)
Hej mads

Det ser ud som om at du har slør et eller andet sted fra rattet og ud til hjulene. Få en person til at dreje rattet frem og tilbage (hjulene skulle gerne bevæge sig selv ved et lille retudslag), og undersøg alle forbindelser. Pitmanarme på styrehuset (1 stk) og hjælpestyrehuset (2 stk), styreendestangsstykker (eller hvad man nu kalder dem), styrebolte og hvad er ellers er af forbindelser. Stram eller udskift efter behov.
Dette burde hjælpe.
En styretøjsdæmper dæmper problemet (heraf navnet.....) men løser ikke problemet. Bilen bliver tungere at dreje med en styretøjsdæmper.
Jeg har netop konstateret samme problem på en 110 nyeligt hjemkommet fra en tur til Afrika. Pitmanarmen på styrehuset var løs.
Har selv et par 109'ere både med og uden styretøjsdæmper.

Lars /1584

sv: rat/hjul slør af Hartley (12-06-2001 01:09:21)
Hej Mads der er endnu et punkt du bør kontrollere, nemlig Railkobøsningerne. Det er bøsninger der er lavet af et materiale der meget ligner det man laver bremsebakker af. De sidder øverst i hvert styrbolthus, og er de tapper som hjulene drejer om.
De kontrolleres nemmest ved at løfte hjulet op, få en til at træde på bremsen(for at elliminere evt. slør i hjullejer) og sæt et koben eller et rør ind under hjulet og løft op og ned, for at se om der er slør i hjulophænget.
Chek også styrrelæet/hjælpestyrhuset for korrekt oliestand.
Disse steder er der hvor dit styretøj bremses for ikke at komme i selvsving.

Håber du kan bruge det

Lars /1584

Index
7331: sv: Slør i forhjul (29-01-2003 09:26:33) (svar på 7320)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.204.130)
Af egen erfaring ved jeg, at det kan være noget så simpelt som en mindre sporing af forhjulene.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
7333: sv: Slør i forhjul (29-01-2003 11:10:05) (svar på 7320)
Thomas Holm #3251, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.97.146.140)
Hej Peter

Jeg har haft nøjagtigt samme problem på min gamle 109"
Det var de "styrebolte" som holder drejeskålen fast (sidder ind i drejeskålen i toppen og i bunden, og er fastgjort til den drejende del med fire bolte). Den øverste i venstre side var slidt, og manglede iøvrigt justering. Det var let klaret med 4 nye "styrebolte" og nogle shims til justering, og der var intet bag efter.

Mvh

Thomas