7329:
sv: Slør i forhjul (29-01-2003 08:27:00) (svar på
7320)
Lars B Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 194.182.254.34)
Hej Peter og onkel Ingrid
Dette er hvad Hartley og jeg tidligere har skrevet om emnet under "rat/hjul slør" d. 11/6 2001:
Lars Jørgensen (11-06-2001 15:54:06)
Hej mads
Det ser ud som om at du har slør et eller andet sted fra rattet og ud til hjulene. Få en person til at dreje rattet frem og tilbage (hjulene skulle gerne bevæge sig selv ved et lille retudslag), og undersøg alle forbindelser. Pitmanarme på styrehuset (1 stk) og hjælpestyrehuset (2 stk), styreendestangsstykker (eller hvad man nu kalder dem), styrebolte og hvad er ellers er af forbindelser. Stram eller udskift efter behov.
Dette burde hjælpe.
En styretøjsdæmper dæmper problemet (heraf navnet.....) men løser ikke problemet. Bilen bliver tungere at dreje med en styretøjsdæmper.
Jeg har netop konstateret samme problem på en 110 nyeligt hjemkommet fra en tur til Afrika. Pitmanarmen på styrehuset var løs.
Har selv et par 109'ere både med og uden styretøjsdæmper.
Lars /1584
sv: rat/hjul slør af Hartley (12-06-2001 01:09:21)
Hej Mads der er endnu et punkt du bør kontrollere, nemlig Railkobøsningerne. Det er bøsninger der er lavet af et materiale der meget ligner det man laver bremsebakker af. De sidder øverst i hvert styrbolthus, og er de tapper som hjulene drejer om.
De kontrolleres nemmest ved at løfte hjulet op, få en til at træde på bremsen(for at elliminere evt. slør i hjullejer) og sæt et koben eller et rør ind under hjulet og løft op og ned, for at se om der er slør i hjulophænget.
Chek også styrrelæet/hjælpestyrhuset for korrekt oliestand.
Disse steder er der hvor dit styretøj bremses for ikke at komme i selvsving.
Håber du kan bruge det
Lars /1584