Hej Jens
Sorry - for den forsinket respons, men var fraværende da du fremkom med et absolut interessant spørgsmål.
Kan efter gennemlæsning af mit indlæg, godt se at dels mangler der et på ord forskelige steder i sætninger rund omkring, og dels benytter jeg en mindre forståelig formulering og humor, der let kan misforstås.
Som sådan "opløses" tinnet ikke, men der sker en elektron vandring, meget lige den som kendes ved galvanisk korrosion pga. spændingsforskelle. Derfor er stål en nødvendig komponent enten i form af en ståltank el. stålrør.
Varighed ? - nogle siger 100000 mils andre 250000 mils ? hvordan man beregner sig til de tal vides ikke med bestemthed ?, kan ikke selv bidrage men meget info, da jeg kun har haft mit in-tank element dybet i godt 3 mdr. Har bundet sikringswire i elementet således jeg efter et årstid kan fiske det op og re-inspicerer, forventer ikke at kunne se nævenværdig forskelle el. ændring !!
Måske man kunne man lokke Lars Stricker til at skille sine in-line unit fra hinanden, og inspicer, og måske Lars Stricker har kendskab til hvorlangt tid enheden har været monteret ?
Tin amalgam har/er altid omgæret af mystik, det er nærmest "Black Magic" og med rette mistænkt som fup, fidus og plat. Således er jeg selv meget skeptisk
og køber ikke at der skulle være brandstof besparelse at hente. Henvise hermed til en der mindst lige så skeptisk når det kommer til besparelse gadtes, som jeg selv er.
http://www.fuelsaving.info/catalysts.htmTony går dog forkert i byen, med sin postulat at RAF var involveret, det var de officelt ikke. Henry Broquet var derimod ingeniør i RAF, hjalp og trænet russerne på Hurricanes Merlin motor, som vise sig ikke at kunne håndtere den russiske brandstof af ringe kvalitet og lav octantal. RAF opereret derimod med kvalitets brandstof, og senerne fik briterne yderliger adgang til amerikansk fremstillet høj oktan gasoline, med et så højt bly indhold at det kunne aflæses direkte på motorskærmen bag udstødningen !!
Blev noget overrasket da min britiske kollega for nogle år siden, fortalte at det skam fandtes endnu, og blev brugt indenfor veteranbils kredse med gode tilbagemeldinger. Efter et stykket tid, blev nysgerrigheden tilpas stor til at jeg selv måtte undersøge sagen. Broquet postulerer at de har den originale legering ?? om det har noget på sig eller blot er salgsgas ?
Når du nu nævner blyerstatnings middel , kan jeg ikke lade vær med at henvise til Castrol Valvemaster Plus m. oktanbooster som anbefales af Federation of British Historic Vehicle Clubs. Har ingen øknomiske involvering i nogle af de nævnt produkter, blot velment henvisning, derefter må man selv konkluder.
Hvem der blot selv eget en Merlin motor, så kunne det nok være at der aldrig lå nedfalden løv på matriklen.
Mv. Ole